Mijn ¾ arabier ¼ new-forest NRPS laten inschrijven,hoe??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Mijn ¾ arabier ¼ new-forest NRPS laten inschrijven,hoe??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 20:22

Even een kort uitlegje.
Ik heb een ¾ arabier ¼ new-forest,
waarvan beide ouders onbekend zijn.
Zou ik haar dan in het NRPS kunnen laten inschrijven,
en hoe moet dat? Moet ze dan ook gekeurd worden?
Etc etc?

tell me!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 20:24

Het beste lijkt me dat je het NRPS belt, zie hun site:
www.nrps.nl

Veel succes!

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:41

Ik heb hetzelfde probleem (maar dan 1 ouder onbekend) en heb me door het NRPS laten vertellen dat je een DNA test zou moeten doen, pakweg zo'n 100 piek, daarmee kun je aantonen wie de ouders zijn (als die tenminste ook ergens geregistreert staan).
Als (een van) de ouders niet ingeschreven staat kun je je paard niet bij t nrps in laten schrijven, alleen bij het hulpstamboek.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:20

lijkt me stug zo'n DNA test, dan zullen ze dus van alle paarden dna moeten hebben?
yeah rigth Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 13:28

Van de goedgekeurde hengsten hebben ze in ieder geval DNA, dus dat is wel te realiseren. Maar het lijkt me idd heel moeilijk om op die manier de moeder van je paard te achterhalen.

Ik zou het gewoon navragen bij het NRPS. Hun e-mailadres en telefoonnummer vind je op de site: www.nrps.nl

BTW: je zegt dat je paard 3/4 Arabier en 1/4 New Forest is, maar hoe kun je dat dan weten als de ouders onbekend zijn? Verward

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:06

ik denk dat je weinig kans hebt, zeker niet om in het 'gewone'nrps stamboek te komen.
Maar bel even zou ik zeggen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Inschrijven bij NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 16:58

Je pony komt iig in het hulpboek, kan (denk ik) niet in het stamboek, als je niet weet wat beide ouders zijn.
Ik heb ooit het probleem gehad dat ik bij mijn pony een papier wilde, ook dat moest bij het NRPS. De moeder had geen papieren, de vader was een officiele NRPS-dekhengst (ox) maar er was geen dekbewijs en mijn pony was als veulen nooit ingeschreven bij het stamboek.
Omdat de moeder van mijn pony nog leefde en er ook een (volle) broer en zus waren kon ik toen via DNA-onderzoek aantonen dat die hengst wel de vader was en kon ik zo een hulpboek-papier krijgen waar alleen de moeder van mijn pony als onbekend op stond.
Het probleem bij DNA-onderzoek is dat je moet kunnen vergelijken. Je kan niet een profiel van een paard maken en dan zeggen wat de vader en moeder zijn. Je moet altijd kunnen vergelijken.
Maar ik weet niet wat het NRPS er nu van denkt want ze zijn nogal bezig met het fokbeleid aanpassen.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 23:30

Pony's waarvan de ouders onbekend zijn, die komen bij het NRPS in het sportregister.
Als je zeker weet wie de vader is, dan doen ze dat inderdaad via DNA, ze trekken dan een plukje haar van de pony en zoeken het dan uit. Wij hebben het meegemaakt met 3 pony's, een daarvan heeft een onbekende moeder, maar de vader is een volbloedarabier, aangezien er dus minstens 25% arabisch bloed in zit, is deze opgenomen in het stamboek, het kan dus wel.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 12:18

ja het kan geloof ik wel, maar dan kom je in het hulp stamboek. gewoon even bellen. 0577 401150 stamboekbureau nrps