kun je een ouder paard nog nieuwe dingen leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

kun je een ouder paard nog nieuwe dingen leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 15:08

Volgens mij namelijk wel!

Hier had ik laatst een hele discussie over met iemand.
En ouder paard is niet helemaal het juiste woord, hij is nog geen zes.....

Het ging erom dat ik er nu mee bezig ben om hem verkeersmak te maken e.d.
Volgens de andere persoon lukt dat dus nooit meer?? Ben ik het dus totaal mee oneens.

Ook was zij van mening dat het paard ook nooit meer wat zou bereiken als het nu nog niet op topniveau loopt.
Hier ben ik het dus ook niet mee eens. We hebben het over twee verschillende paarden gehad. Waaronder dus mijn pony. Ik mis de faciliteiten om te rijden. Ik heb geen bak, dus modder betekend niet rijden of heel rustig aan, vroeg donker in de winter betekent eveneens niet rijden want niet voldoende verlichting.

Hierdoor heb ik nog nooit echt een lange aaneengesloten periode kunnen rijden. Waardoor ik eigenlijk telkens weer opnieuw moet beginnen.
Toch denk ik dat als ik bijv. mijn pony ergens anders stal waar ik wel de gelegenheid heb om hem eens goed door te rijden dat hij zeker nog wel wat kan bereiken.

Het andere paard waar we het over hadden was eveneens zes jaar oud en liep L2 dressuur. Volgens haar kon je hier misschien nog net een m proefje mee rijden maar dan hield het wel weer op.
Toevallig weet ik dat ze met dit paard laat begonnen zijn, dus vind ik L2 niet slecht op zes jarige leeftijd. Een paard kan zich toch nog gewoon ontwikkelen?
Je hoeft een paard van drie jaar oud toch niet binnen een jaar naar de Z of in ieder geval de M te hebben om er wat mee te kunnen bereiken?

Ook was zij het er totaal mee oneens dat ik mijn pony buiten laat lopen met de mogelijkheid om naar binnen te gaan.
Zij was van mening dat een paard op stal hoorde.
Het is inderdaad wel makkelijk om een paard op stal te hebben maar ik had het idee dat het voor veel mensen vooral noodzaak is.
Ik vind het echt een luxe om een stal met uitloop te hebben!

Nu is mijn vraag: wat denken jullie hiervan?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:09

Natuurlijk, ieder paard kun je wat leren.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:10

ja dat is onzin... mijn paard is ook 6, en pas vorig jaar beleerd, zo niet best zijn als ze nu al niuks meer bij kon leren...


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:11

Rare gedachtes heeft die vriendin van jou....
Mijn paarden zouden dus heel zielig zijn in hun paddockje + stal en ze zouden nooit meer iets kunnen leren?

Volgens mij moet ze zelf nog het een en ander over paarden leren...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:17

Wat een onzin.
IJsco bleek al 15 te zijn en we hebben samen dressuurles genomen, en die heeft echt veel geleerd hoor!
Elk paard kan lern, alleen duurt het dan misschien iets langer dan bij een 4-jarige.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:20

Ik rij een paard van 7 en die is nog gene jaar onder het zadel. Het heeft mij 1.5 week gekost om haar in stap, draf en galop rond te rijden, dus ze kunnen met 6 jaar nog heel veel lerne. Op naar het Z-springen Haha! Haha!

De andere was 7.5 toen die onder het zadel kwam, ben nu 4 maandjes bezig, gaat erg goed. Die was in een week klaar, en begon daarna echt te etteren. Het bit heeft ze nog niet volledig geaccepteerd, maar dat duurt bij een 3-jarige ook wel eens een half jaar. We gaan nu op naar het Z-dressuur Haha! Haha!
Kan dus prima.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:23

Tuurlijk kun je een 'ouder' paard nog wat leren! Estor was 11, geloof ik, toen hij eindelijk een beetje los door zijn lijf ging lopen en in alle gangen wel netjes aan de teugel wilde en kon blijven lopen. En op zijn 13e ongeveer ben ik met privélessen echt bezig geweest om hem het wijken aan te leren enzo. Helaas isie niet ouder geworden dan 15, maar anders had hij er op die leeftijd ook vast nog wel wat bij geleerd.
Je kunt paarden, in welke leeftijd dan ook, vanalles leren, als je maar consequent bent en eerlijk ten op zichte van het dier.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:25

Wij hebben net een merrie van 12 jaar oud zadelmak gemaakt. Dus natuurlijk kan het.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:31

Mijns inzien word er te vroeg begonnen met het beleren van paarden, en men wil té snel té veel.

Als je op latere leeftijd begint met goed doorrijden zijn de botten steviger, het kraakbeen uitgehard en is het dier meer in balans. Je kunt een ouder paard nog een heleboel bijleren, en hebt er veel langer plezier van, omdat het lichaam het harde werk beter aankan. Toegegeven, ze zijn wat minder soepel in hun lijf, maar daar valt aan te werken. Persoonlijk heb ik liever een ouder paard die ook volwassen is in zijn hoofd, zich beter en langer kan concentreren dan een jonkie die alles eng vindt, om de haverklap is afgeleid - zich niet zo lang kan concentreren en nog volwassen moet worden.

En ik denk dat je een psychisch evenwichtiger paard krijgt als je hem uitloop (MET soortgenoten) kunt bieden dan hem 23 van de 24 uur per dag op stal te laten staan.

Je suis Charlie.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 15:32

Gelukkig! Ik dacht al dat ik gek was!
En het was troywens geen vriendin hoor die dat beweerde, maar een collega met inderdaad een hele rare kijk op paarden.

Toen een andere collega vroeg, ken je ook die en die want die rijden ook, kwam ze er meteen tussendoor: Ja maar die zijn wel veel fanatieker hoor die rijden elke dag.....

Toen ik zei dat ik ook elke dag bij mijn pony was verklaarde ze me helemaal voor gek: want waarom reed ik dan niet elke dag???

Maar ja gelukkig ben ik niet de enige die haar voor gek verklaard.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:40

Ieder paard heeft ook minstens één rustdag per week nodig. De boog kan niet altijd gespannen staan, net zo min als bij de mensen. En ik heb zelf ook niet altijd evenveel tijd, puf en zin om erop te stappen na een dag hard werken. Ik werk 40 uur, sta gemiddels 15 a 20 uur in de week in de file. Meestal sla ik het avondeten al over, omdat ik pas rond half 8 op stal ben. Eer dat ik te paard zit is het acht uur geweest, soms half negen.

Ik heb de ervaring dat mijn paard meer bij de les is en er meer plezier in rijden en werken heeft na twee dagen rust of longeren, als na een week rijden.

Je suis Charlie.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 21:03

ik ben ook van mening dat een paard, ookal is ie wat ouder, dingen kan blijven leren. je bent nooit te oud om te leren zeggen ze toch?!! geld denk ik ook wel voor paarden...

maar goed, neem nou guido.
toen ik hem kocht kon ie alleen keihard door de bak heen draven, sneed alle hoeken af, kon niet galopperen, wist absoluut niet wat stelling was en ga zo maar door. hij was trouwens 9 toen ik hem kocht.

ik heb hem eerst 3 jaar zomaar een beetje buiten gereden enzo, echt alleen recreatief en pas sinds een half jaartje rijd ik hem meer dressuurgericht. hij is nu 12 wordt morgen 13 trouwens!!!!! maar hij leert iedere dag opnieuw. hij neemt het tempo aan wat jij wilt, gaat netjes door de hoeken, kan redelijk galopperen en loopt zelfs al wat aan de teugel.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 10:55

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 14 was, Hij is nu 17 jaar.
Hij had Z gelopen bij de pony's, maar was helemaal niet fijn te rijden.
We zijn aan het werk gegaan en nu kan iedereen er zo op weg rijden. We zijn inmiddels 2 weken terug Z1 bij de paarden gestart en meteen 2x tweede geworden en 2 winstpunten binnen. Toen ik hem kocht liep hij als een pony, korte pasjes. Nu is het een echte verschijning geworden.
We zijn bezig met de wissels en die heeft hij bijna onder de knie (op 17 jarige leeftijd).
Dus het is grote onzin dat een ouder paard niets meer kan leren. Mijn paard is in drie jaar tijd een totaal ander paard geworden.
Groetjes Petra

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:23

dikke bullsh|t

mijn vriendin heeft dr pony op 15/16 jarige leeftijd gekregen nu is hi 18 en ze is M1 dressuur, daarvoor is hij een voltigepaard geweest...

Bonanza is nu ook 6 en na 2 buitenritjes langs bijna alle obstakels die normaal gesproken tegen zal komen verkeersmak, nu denkt zij eerst ook na of ze ervandoor zal vliegen of zal schrikken Haha!

Verder start ik deze zomer ook pas en ik rijd dr vanaf dat ze 5,5 was, en nu zou ik wel een leuk B proefje met dr kunnen rijden...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:36

natuurlijk kan je een wat ouder paard nog wat leren, Flair kon ook alleen maar rondjes lopen toen ik met haar begon, ze kon niet eens normaal galopperen en ze was al 7 jaar. Ik heb haar alles nog bij weten te brengen wat ik wilde, het heeft wel 2 jaar geduurt voordat ze alles helemaal goed snapte en de hulpen erbij begreep.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:49

whoehahahaha, wat moet die van mij dan? Ja ik weet wel dat mijn paard al jaren op reserve loopt maar die leert er ook nog regelmatig wat bij, al is ze dan bijna 28.
Zij is dus een van die schuldigen die ervoor zorgen dat de gemiddelde leeftijd van het paard zo laag is Extreme duivel

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers