korte benen , kortere inch-maat ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48036
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

korte benen , kortere inch-maat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 20:34

Op een gewoon 17,5 inch zadel kom ik niet lekker met m'n knieen op
het kniestuk maar altijd ervoor ,
pas als ik heel kort zit valt m'n been goed in de vorm van het zadel maarja dan zit ik ook niet meer lekker.

Zou m'n knie beter uitkomen in een zadel met een wat kortere zitting
of moet ik echt een aangepast zadel voor korte pootjes ( Haha! ) hebben ?

Tips ?


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:57

Volgens mij maakt de inch-maat niet zo heel veel uit ten opzichte van de zweetbladen. Een voorbeeld: mijn oude ponyzadel dat op onze C- en D-pony's heeft gelegen is een 18" en het zadel dat nu op onze E-pony ligt is een 17". Toch oogt die 17" veel groter en - raar maar waar - het is ook groter, althans de zweetbladen zijn iig langer. Kan ook aan het merk en model liggen, maar ik vind het toch apart.

Misschien heb je met je 'korte pootjes' meer aan een veelzijdigheidszadel dat wat meer springgericht is? Tja, ik noem maar wat...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

pmarena

Berichten: 48036
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 21:12

Bij een springgericht zadel liggen de kniestukken NOG verder naar voren ,
dus dat lijkt me helemaal geen succes.

Ik bedoel met kortere inchmaat natuurlijk wel van hetzelfde type zadel Knipoog
Dus dezelfde vorm.

Het lijkt mij dat je dan met je kont dichterbij de kniestukken komt ,
dus vandaar m'n vraag.

Ik heb best een kont maar heb nog zat ruimte , dus misschien is een kortere zitting een optie ...als dat dan dat knie-probleem kan oplossen natuurlijk !

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:13

ga eens in de ruitershop op een zelfde zadel maar dan een kleinere inchmaat zitten en kijk even hoe het zit maar ik denk dat je best een gelijk kunt hebben ik bedoel je gaat verder naar vooren door de kortere zitting dus zou best eens kunnen
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131952
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:19

Ik denk dat je het beste eens wat verschillende zadels kunt uitproberen.
Elk model en elk merk heeft z'n specifieke vorm, en er zit er vast wel eentje bij dat passend voor je is !

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 23:37

Grappig dat is precies hetzelfde probleem als ik heb!
Ik ben maar 1,59 dus heb ook aardig korte pootjes.
Bij een veelzijdigheidszadel kom ik helemaal niet bij de kniewrongen en bij een dressuurzadel ook alleen als ik de beugels vervelend kort doe.

Ik dacht echt dat het aan mij lag!
Ik heb geen idee of het helpt als je een 17 inch neemt. Ik heb een 17 inch dressuurzadel gehad maar wegens niet goed passen heb ik deze vrij snel weer doorverkocht. Ik heb nu weer een 17,5. Ik durf eigenlijk niet te zeggen of er verschil in zat??

Maar inderdaad kun je het beste eens bij een ruitersportzaak op wat verschillende zadels gaan zitten. Ik heb weleens gehoord dat de stubben scandida erg geschikt is voor mensen met kortere benen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 09:47

Ik ben ook niet zo groot (1m60) en kan op een vzh zadel dus helemaal niet (blijven) zitten. Ik zit het beste op een dressuurzadel (ook in het bos).

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 09:54

ga passen en zitten in een winkel. Ik heb het tegenovergestelde probleem: lange benen, knieen steken voor het zadel uit.
Soms kan een op het oog misschien oud en lelijk zadel erg goed zitten voor je

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 09:58

Ik heb een dressuurzadel op maat laten maken met oa verkorte zweetbladen en wrongen ook op maat...
Je zou kunnen proberen om de wrongen te laten aanpassen op je zadel.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:30

De inchmaat is voor je billen, niet voor je benen!
Heb je een stevig kontje, dan moet je juist een maatje groter nemen. 17,5 inch is een gemiddelde maat, 18 inch voor grote bipsjes, 17 inch voor de smalle billen...

Of je benen dan wel of niet tegen de wrong van het zadel aan komen hangt van de vorm van het zadel af. Dat is een kwestie van uitproberen. Maar ook van correct zitten. Als je met te lange stijgbeugels rijdt, komen je benen inderdaad niet goed tegen de wrongen aan maar er een stuk voor. Dat kan niet lekker rijden, je zit dan eigenlijk in spreidzit.

Je moet je zit en dus ook je beugellengte richten op je zadel, het heeft geen zin om in springhouding op een dressuurzadel te gaan rijden en andersom. Maar je uitgangspunt moet wel een geod passend zadel zijn, voor zowel ruiter als paard. sommige zadels (lees argentijns) hebben en rotzit. Met een beter bekend staand merk zal je minder snel problemen hebben.
En de maat moet dus passen bij je billen (nu wel eerlijk wezen tegen jezelf he! }> )

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:12

Dat klopt niet, de inch maat zegt wel degelijk wat over het zweetblad! Probeer maar eens uit.

Ik ben ook gezegend met korte pootjes Haha! en rijd dus altijd in 17" zadels, ook al ben ik niet bepaald broodmager. Ik kan gewoon niet zitten in een groter zadel. Ik schuif er aan alle kanten doorheen, en kan geen hulpen geven door de te lange zweetbladen.

Als je bijv. bij Passier maatwerk gaat bestellen, is het zelfs mogelijk om bijv. een 17" zit en 16,5" zweetbladen te krijgen.


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:22

Volgens mij hebben de zweetbladen niks met de maat van het zadel te maken. Ik lees hier hele andere berrichten, maar ik dacht altijd dat de inch maat iets met de grootte van de kamer en met de grootte van het zitvlak te maken had. Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten. (lijkt me wel waarschijnlijk als ik al die reacties lees)
Ik denk dat het meer aan het merk en het type zadel ligt. Ik had eerst een KN dressuurzadel van 17 inch. In principe zat ik daar best lekker op, maar ik had wel eens het idee dat het zadel niet helemaal goed bij mij pastte. Ik kon of mijn benen aanleggen of mijn knieen aan het zadel houde, maar beide ging niet. Ook schoof ik van achter naar voren. Nu heb ik een Ainsley Vangaurd Optima van 18 inch en raar maar waar, dit zadel heeft een veel kortere zit. De achterkant is veel hoger, waardoor je dieper gaat zitten en mijn benen liggen nu gewoon veel en veel beter.
Als ik jou was zou ik me eens goed laten adviseren door een zadelmaker. Er moet eigenlijk wel ergens een (betaalbare) oplossing zijn. Alleen is natuurlijk de vraag waar. Volgens mij is een perfect zadel kopen nog het moeilijkste van het paardrijden. Veel succes.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:35

Nou, hier nog iemand die van die korte pootjes heeft. Ben zelf 1.60 mtr en Gam is 1.72 mtr. Het zadel wat ik gebruik voor in het bos kan ik absoluut niet mee overweg in de bak met dressuren.

Ik heb voor het dressuren een Hulsebos en daar zit ik toch vrij goed op. Kijk, maatwerk zou natuurlijk helemaal super zijn, maar dat is me iets te kostbaar. Dit zadel zit bij mij prima.

Of de inchmaat iets met zweetbladen te maken heeft?? Ik weet het niet, ik bedoel, ga maar een BH kopen. Dan kan je de omvang (de cijfers Haha! ) wel groter nemen, maar daarbij zal de cupmaat ook altijd iets groter worden. Dat is ook een combinatie van .. Haha! Tis maar een vergelijking hoor Knipoog

Gewoon goed laten adviseren, passen en proberen. Succes! Cool

Op zoek naar de zon!!!

pmarena

Berichten: 48036
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 12:44

"leuk" , mensen met dezelfde problemen ! Haha!

Ik weet heel goed hoor waar de inchmaat voor staat ,
maar zoals hierboven ook al een reactie ,
ik kan me voorstellen dat als de zitting korter is je eerder met je knie bij het zweetblad bent !

Bedankt voor de tip van de Stubben Scandica ,
naar dat soort tips ben ik op zoek , want ik denk toch dat ik een ander zadeltje ga zoeken voor het springen.

M'n Wintec om laten bouwen vind ik geen optie.
Ook ik zit HEERLIJK in m'n dressuurzadel , wel dankzij de verstelbare kniewrong anders had ik ook niet lekker gezeten.

Verder zit ik gewoon op een normale lengte hoor ,
het is juist het probleem dat ik erg kort moet gaan zitten wil m'n knie enigszins op de juiste plek komen ,
maar dan heb ik weer het gevoel dat ik op Marena haar ellebogen m'n
beenhulpen geef , zit voor geen meter Lips are sealed .

Ach ik ben niet de enige , dan zal er vast wel een zadel voor zijn toch ? *LOL*

Bij de oude wintecs zat ik wel lekker volgens mij ,
maar deze nieuwe is zo'n fijn voorgevormd model dat je er wel goed in moet passen anders werkt het tegen je .....

Ik heb trouwens ook erg dat als Marena wat dribbelig is ,
blijf ik normaal gesproken relaxed zitten ,
maar bij de VZ hobbel/glij ik dan langzaam met m'n kont naar achteren ,
ook daarom zou ik denk ik best wel een kortere zitting kunnen bgebruiken !

Ik ga iig binnenkort eens rondkijken ,
als iemand hier nog wat aan toe te voegen heeft :

Kom maar op ! Party!!

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:27

Zep schreef:
Dat klopt niet, de inch maat zegt wel degelijk wat over het zweetblad! Probeer maar eens uit.


Kan toeval zijn.
De inchmaat wordt als volgt bepaald:
Neem het midden vanaf het hoogste punt van de lepel en meet schuin naar voren, naar daar waar de boom overgaat in dat kleine zweetbladje wat je beugelgesp beschermt.
Dat en niets anders bepaald de inchmaat. Ik weet niet precies hoeveel centimeter in een inch gaat, maar in engelse maten is de afstand dus gelijk de maat in inches.

Of er een groot, smal, breed, kort of lang zweetblad onder hangt bepaald de zadelmaker, maar dat is het model, niet de maat.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__ en 81 bezoekers