Wie verantwoordelijk bij evt ongeval bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friezegek

Wie verantwoordelijk bij evt ongeval bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:11

Ik weet niet of hier al een topic over is maar ik kon het in ieder geval niet vinden.

Net bij ons op de club was er een discussie over het risco van een bijrijder. Stel iemand anders rijd op je paard en er gebeurd iets, wie is dan verantwoordelijk? Het paard staat op jou naam dus de verzekeringsmaatschappij van de bijrijder zal al snel bij jou terrecht komen maar dit klopt toch eigenlijk niet? Als deze persoon er iets blijvends aan over houd, blijf jij (jou verzekering) altijd betalen? Het komt veel voor dat mensen op paarden rijden die niet van hen zelf zijn maar over de verzekeringsquestie is veel onduidelijkheid.

Er was net iemand bij die 2 verzekeringsmaatschappijen gebeld had met de vraagt hoe dit nou precies in elkaar zit en beide hadden geen direct antwoord en zouden het gaan uitzoeken.

Weet hier toevallig iemand hoe het in elkaar zit? Of een manier zodat de bijrijder echt het "eigen risico" draagt? (bijv contract oid)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:18

Volgens mij ben je als eigenaar van het paard altijd het haasje en is een contract in dit geval niet rechtsgeldig.

Joyce_

Re: Wie verantwoordelijk bij evt ongeval bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:26

Jep, dat klopt wat zigranta zegt. Wel was ik gisteren aan het rondsnuffelen op de site van de verzekering van mijn paard, en zag dat ze als aanvullende verzekering een ongevallenverzekering voor opzittenden/verzorgers. Dan ben je voor 20 tot 30 euro per jaar verzekerd tegen blijvende invaliditeit of dood van iedereen die op of met je paard werkt. :) Dus mocht je verzekerd zijn bij hippozorg zou ik daar, zeker voor dat geld, even naar kijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:29

De eigenaar van het paard is aansprakelijk te stellen.

Zorg dat je bijrijder meerderjarig is, dat scheelt een heleboel gedonder als het mis mocht gaan.
En meld bij je eigen WA-verzekering dat een derde op je paard rijd met je toestemming; sluit eventueel een apart clausule af.
(nb: bij de meeste verzekeraars valt dit gewoon onder de particuliere WA, je zou er geen aparte hippische verzekering voor af hoeven sluiten. Mits het gebruik van de paarden hobbymatig is, voor beroeps-paardenhouders gelden andere regels).

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:36

ik vind dit ook lastig verhaal... ik heb namelijk ook een bijrijder voor mijn paard nu ben ik er zelf binnen 3 week 2 x afgevallen.. en heb er steeds minder vertrouwen in dat het allemaal wel goed komt. Nu heb ik tegen haar gezegd dat ze wel mag rijden maar dan wel uiterst voorzichtig en niet te veel pushen omdat ik niet wil dat haar wat gebeurt met mijn paard... Maar nu zegt zij dus dat ze weet wat mijn paard doet en dat ze op eigen risico toch wel rijden... inclusief het risico lopen dat zij er misschien ook gaat zandhappen...

wat nu?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:49

Als jouw bijrijdster er vanaf valt, haar rug breekt en voor altijd in een rolstoel terecht komt, zal haar zorgverzekeraar jouw paard een perfect excuus vinden om zelf niet uit te betalen, maar naar jóúw WA-verzekeraar te stappen.
Die dan op zijn beurt zegt: Ho ho, zulk soort gevaarlijke dingen hebben we het helemaal niet over gehad, nee hoor, ík keer niet uit, dit is niet mijn probleem!

Dan ben je dus de rest van je leven aan het betalen, omdat je nu zo graag een bijrijdster wilde.. :\

Ik heb zelf ook een bijrijdster hoor, met alle mogelijke ongelukken ingecalculeerd. Ik hoop maar dat ze blijft zitten.. :+ Maar ga zeker denken aan die extra verzekering óf inderdaad even een extra clausule afsluiten (insluiten?). Want natuurlijk gaat geen enkele verzekeraar zonder te morren uit betalen. Die verzinnen vrijwel altijd wel een leuk plan waardoor ze er onderuit kunnen komen en jíj zit met de gebakken peren. Sowieso even navragen/regelen dus!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:55

oke thanks..
dus in principe zou ik dat even na kunnen vragen aan waar ik mijn wa verzekering heb lopen...

ja ik weet het niet, ben zelf altijd bijrijder geweest maar hier nooit bij na gedacht. pff lastig... zal morgen ook is met haar overleggen... Tuurlijk hoop ik dat ze blijft zitten.. haha en daar is ze zelf wel van overtuigd maar ik weet dat nog zo net niet.
Toen ze begon met mijn paardje was ze namelijk erg braaf, maar nu krijgt ze praatjes!

friezegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:59

Toch gek dat dit in een land als Nederland niet helder/goed geregeld is...het zal je maar gebeuren.. je hele leven betalen omdat je zo aardig was om iemand anders op je paard te laten rijden. ;(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:00

Ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die inderdaad in zo'n situatie gezeten hebben...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:02

_Lot schreef:
Ben wel benieuwd of er ook mensen zijn die inderdaad in zo'n situatie gezeten hebben...

Ik vraag het me inderdaad af.. Ik denk dat het in de praktijk wel geregeld is/wordt, maar op papier zou je in de problemen kunnen raken..

Althans, dat is een aanname van mij

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:03

Zelf niet maar wel 1 op stal bijrijdster kreeg een ongeluk met het paard waardoor ze haar duim nooit meer kan gebruiken maar de verzekering kwam verhaal halen bij de eigenaar van het paard en heeft ook moeten betalen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:11

En dit ging om een bedrag van ongeveer....?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 01:51

Dit is de reden waarom mijn vader destijds heeft geëisd dat de verzekering op papier zette dat ik ook verzekerd was als ik met een paard reed dat niet van mezelf was.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:54

Wat betreft aansprakelijkheid (daar draait het om met de verzekering) staat allemaal uitgelegd in de FAQ hoe het zit hoor :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:55

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:57

Vind het op zich wel een nuttig topic, je moet het maar net allemaal even weten!

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:04

de eigenares van verzorgpaardje heeft dit ook nagevraagd aan haar verzekering omdat ik ook met haar paard naar buiten ga..

als zou er iets gebeuren (als hij schade zou maken bij een ander bijv.) gaat dit via haar WA-verzekering.. omdat het paard onder de groep gezelschapsdieren valt.. maar dit geldt alleen zo omdat het een hobby is en ik er niets voor betaal..

als het bijv. een sportpaard zou zijn waarvoor betaalt zou worden gelden weer andere regels..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:09

Dan heb ik nog een vraagje:

Ik ben zelf bijrijder, ik ga ook regelmatig naar buiten met dit paard.

Wat als mijn bijrijdpaard dan een (verkeers)ongeval veroorzaakt??

Van wiens verzekering gaat dit dan? De mijne, of van die van de eigenaar van het paard?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:13

Lees mijn link gewoon even door, daar staat je antwoord in.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:11

friezegek schreef:
Toch gek dat dit in een land als Nederland niet helder/goed geregeld is...het zal je maar gebeuren.. je hele leven betalen omdat je zo aardig was om iemand anders op je paard te laten rijden. ;(

Ja dan laat je een ander nog op je paard rijden, maar hoe vaak gebeurd het niet dat er een paard zomaar gepakt wordt en gereden wordt zonder dat de eigenaar ervan af weet.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:24

En een ruiterbewijs die je bijrijder/verzorger heeft? Is je bijrijder/verzorger dan niet ervoor verzekerd? Of geld dit eigenlijk alleen als je ruiterbewijs hebt dat je verzekerd ben voor schade aan 3de en materieel (bijv.auto's)

Dit is wel een belangrijk punt, heb sinds paar maanden ook een bijrijder en je wilt dit natuurlijk niet achteraf tegen aanlopen.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:26

Bij ons zijn de bijrijders ook meeverzekerd!...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:52

Vergeet het hele ruiterbewijs, is van 0 invloed op aansprakelijkheid.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:54

LDRD schreef:
Vergeet het hele ruiterbewijs, is van 0 invloed op aansprakelijkheid.

Oke dus eigenlijk is dat alleen "verzekering" voor schade aan de "omgeving" en niet ruiter en paard...

Dan moet k mijn verzekering ook maar is gaan bellen/ informeren hoe het zit met eventuele bijrijders!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:56

Ik vind dit ook wel een interessant onderwerp. Zijn er meer mensen die een speciale verzekering voor hun bijrijder hebben? Zo ja, wat dekt die zoal en waar sluit je het af?