ervaring met zinkzalf en zwavelpoeder tegen mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

ervaring met zinkzalf en zwavelpoeder tegen mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 10:17

Mijn tinkertje heeft nog steeds mok, en nu werd mij vertelt dat zinkzalf en zwavelpoeder heel erg goed zouden helpen, heeft iemand hier ervering mee? en hoeveel zinkzalf moet je met hoeveel zwavelpoeder mengen?
alvast bedankt!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:41

het enige dat ik weet is dat de korstjes NIET moogt afkrabben en de hoeven goed droog houden!Maar voor de rest weet ik er ook niet zoveel van.
GRoetjes Julie

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 15:20

Ik gebruikte altijd gewone zinkzalf voor de mok ,werkt super .
Ik geloof dat je het nu alleen nog maar bij de apotheek kan krijgen .

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 23:27

gewoon simpele acedermzalf werkt ook heel goed gewoon twee keer per dag insmeren twee tot drie weekjes volhouden dan is het vaak over

dromen is leuk, doen is leuker

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:45

Bij friezen en mijn fell-pony, allemaal met erg veel behang,
werkt de beroemde mokzalf averechts. De mokplekken blijven vochtig door die vettige zalf onder al dat haar.
Wat bij ons het beste werkt (als je het haar er niet af wilt scheren):
betadine.
De kootholtes uitscheren kun je wel doen zonder dat het opvalt.
Benen VAAK wassen, en zo'n 1x per week met betadine-shampo goed schuimen en schoonspoelen.
En zo droog mogelijk stallen of weiden!!!
succes,het is hardnekkig

fryslân boppe

_sylvia_

Berichten: 478
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 20:49

Ik gebruik zwavelpoeder voor mijn verzorg tinker, het werkt heel erg goed vind ik, na een paar dagen is de plek verdwenen Lachen

Ik meng de zwavel poeder met olie (olijfolie of zonnebloem olie)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:58

warren schreef:
Bij friezen en mijn fell-pony, allemaal met erg veel behang,
werkt de beroemde mokzalf averechts. De mokplekken blijven vochtig door die vettige zalf onder al dat haar.
Wat bij ons het beste werkt (als je het haar er niet af wilt scheren):
betadine.
De kootholtes uitscheren kun je wel doen zonder dat het opvalt.
Benen VAAK wassen, en zo'n 1x per week met betadine-shampo goed schuimen en schoonspoelen.
En zo droog mogelijk stallen of weiden!!!
succes,het is hardnekkig

Ik vind dit echt een hele rare.
Vaak wassen???? Verward
Ik heb altijd geleerd dat je het zo droog mogelijk moet houden, maar ook zo schoon mogelijk.

Als de korsten erg dik en vies zijn, dan kan je het een keer wassen met Betadineshampoo of scrub. Daarna goed insmeren met zinkzalf, acedermzalf, mokzalf, hydrocortiderm of andere zalf van de dierenarts. De laatste keer dat mijn verzorgpaard het had hebben we van de dierenarts een tube gekregen tegen oorschuft bij honden. Een tube met rood erin. En het werkte echt erg goed!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:59

Staat je tinker in de natte bende,
haal hem daar dan ook uit,
je kunt wel allemaal zalfjes erop smeren maar zolang hij in de drek staat, geneest het toch niet,
En zinkzalf help goed, ik gebruik het zelf ook, niet voor mok maar voor andere kleine plekjes,

Kiekeboe


Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:00

Staat je tinker in de natte bende,
haal hem daar dan ook uit,
je kunt wel allemaal zalfjes erop smeren maar zolang hij in de drek staat, geneest het toch niet,
En zinkzalf help goed, ik gebruik het zelf ook, niet voor mok maar voor andere kleine plekjes,

Kiekeboe

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:00

sorry 2 keer

Kiekeboe

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 09:49

Kleintje"]
[quote="warren schreef:
Bij friezen en mijn fell-pony, allemaal met erg veel behang,
werkt de beroemde mokzalf averechts. De mokplekken blijven vochtig door die vettige zalf onder al dat haar.
Wat bij ons het beste werkt (als je het haar er niet af wilt scheren):
betadine.
De kootholtes uitscheren kun je wel doen zonder dat het opvalt.
Benen VAAK wassen, en zo'n 1x per week met betadine-shampo goed schuimen en schoonspoelen.
En zo droog mogelijk stallen of weiden!!!
succes,het is hardnekkig

Ik vind dit echt een hele rare.
Vaak wassen???? Verward
Ik heb altijd geleerd dat je het zo droog mogelijk moet houden, maar ook zo schoon mogelijk.
[/quote]


Ik had het hier over FRIEZEN met ERG VEEL BEHANG!!
Paarden met veel behang zijn met mok echt moeilijker te behandelen als paardjes met gladden beentjes.
Mijn fries is erg gevoelig voor mok, en dit is bij mij echt de enige methode. Als deze methode niet werkt ga ik ook nog aan de slag met penicilline(droogzetters voor koeien),maar dat is echt het laatste redmiddel.
Mijn fell-pony heeft ONTZETTEND VEEL behang, echt giga, maar geen mok. Gelukkig!

fryslân boppe

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:05

ik gebruik altijd zinkzalf met zwavel gemengd en het werkt bij mij erg goed. Nu is mijn Tinker niet heel mokgevoelig, maar als ze eens een plekje heeft, is het met twee keer behandelen over. Hoeveelheden zwavel en zinkzalf weet ik niet, mijn schoonzus is apothekersassistente en maakt het altijd voor me klaar.

Over wel of niet wassen hoor je de meest uiteenlopende dingen. Een ding moet je niet doen en dat is de korstjes eraf krabben. Ik was de benen wel, met ontsmettende shampoo (betadine of teatree-shampoo) en smeer ze daarna in met zzzalf (zwavelzinkzalf). De zwavel ontsmet namelijk en de zinkzalf sluit de wondjes af zodat er geen vuil in kan komen.
Preventief smeer ik de kootholtes eens per week in met zinkzalf (zonder zavel) om te voorkomen dat de huid (die toch iets verstikt raakt door het vele haar en de wrijving die er steeds is) kapot gaat. Werkt uitstekend.

Urine, mest en modder zijn de grootste mokbacterie-dragers, dus zorg voor een zo schoon en droog mogelijke stal en weide!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:08

warren schreef:
Ik had het hier over FRIEZEN met ERG VEEL BEHANG!!
Paarden met veel behang zijn met mok echt moeilijker te behandelen als paardjes met gladden beentjes.
Mijn fries is erg gevoelig voor mok, en dit is bij mij echt de enige methode. Als deze methode niet werkt ga ik ook nog aan de slag met penicilline(droogzetters voor koeien),maar dat is echt het laatste redmiddel.
Mijn fell-pony heeft ONTZETTEND VEEL behang, echt giga, maar geen mok. Gelukkig!

Jaja, ik had gelezen dat het om veel behang ging. Maar dan nog denk ik dat steeds nat maken niet goed is.
Je kan beter alle modder laten drogen en dat er daarna met een schone borstel vanaf borstelen zodat er geen troep achterblijft.
Juist als het nat is dan kunnen de bacteriën daarna zo verschrikkelijk goed broeien.

Wat uierzalf opsmeren voor het rijden op natte ondergrond is ook een optie. Dan is het al wat beschermt.
Wat iemand al opperde is om de koot in ieder geval uit te scheren. Niet echt zichtbaar maar daardoor komt de zalf wel beter op de juiste plaatsen.

Ik weet hoe rot het is en hardnekkig het kan zijn. Het is en blijft altijd een ramp, mok. Wat bij de een helpt, dat helpt bij de ander weer niet.

Veel succes in ieder geval.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

mok, blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:43

Uitwassen met betadine kan inderdaad prima helpen, het is namelijk niet zo dat natmaken bij mok verboden is of absoluut problemen geeft, het is alleen wel zo wanneer het nat blijft dat het problemen geeft.
En wat je wel doet met betadine-shampoo is de boel goed ontsmetten en daarmee geef je bacterien weinig kans. Ook droogt het dan mooi op dus is het zeker het proberen waard.
Wat je beter kan voorkomen is een natte wei en stal, zeker als je paard al mok heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, callass, Noesie, Oehlala en 20 bezoekers