haflinger ergens laten inschrijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

haflinger ergens laten inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 20:29

Mijn haflinger (Toscar) heeft geen stamboek papieren, en we weten niks van zijn herkomst...

laatst was er iemand bij ons, die fokt Haflingers en die stond helemaal te kwijlen bij Toscar (en vond zijn casteratie zonde! Haha! )
Hij vroeg meteen naar zijn afstammeling, ik zei dat ik die niet wist... dus hij zo: weet je die niet? Nou ik denk dat er veel Sturm in zit!
Kwijl STURM! Kwijl *is voor mij DE HAFLINGER, die als hengst mijn eventuele (nouja, toen ik nog opzoek was,... heb ik meerdere haflinger merries gezien!) merrie zou mogen dekken!

Hij dacht dat ik een geintje maakte, en zei dat ik maar eens moest informeren of ik het niet kon laten natrekken!

Maar hoe kan ik dat laten doen?
en zou er dan DNA onderzoek moeten worden gedaan?
Wat zullen de kosten zo ongeveer zijn?

en kan hij dan alsnog opgenomen worden in het Haflinger (en trekpaarden) Stamboek?

Iemand hier ervaring mee?

Ik vroeg het me gewoon af!
*of we het doe is een andere vraag! Knipoog *

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 20:43

mijn vriendin heeft haar haflinger zonder papieren ook laten inschrijven in het stamboek.zij weet ook geen vader of moeder dus dat kan verder weet ik er niet veel van.en kan je niet verder helpen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:04

Je kunt hem laten controleren als je denkt dat het de vader is. Maar dan moet je het wel redelijk zeker weten, want het is niet goedkoop. Het is geloof ik 37 euro en als hij niet de vader blijkt te zijn is het toch sneu geld.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:23

Ik zoek al een tijdje naar de voorheen goedgekeurde haflingerhengst Maarschalk.
Hij werd verkocht nadat hij uit de dekking werd genomen en was gecastreerd.
Hij bleek zo'n 9 maanden na zijn castratie een zaadstrengfistel te hebben!
Later is hij helemaal uit beeld verdwenen. Ik denk dat de eigenaar hem zonder papier heeft verkocht, omdat dit verborgen gebrek niet door veel mensen wordt herkend. Gevaarlijk kan het wel zijn, de conditie kan afnemen, en er kan een open verbinding ontstaan met de buitenlucht tot in het buikvlies!! (gevolg buikvliesontsteking!). Het kan echter ook jaren helemaal geen problemen geven, je weet het alleen nooit zeker.

Maarschalk was een prachtige hengst(nu dus ruin) met manen van een meter en een stokmaat van zo'n 1.50.

Een superfijn karakter en in staat om een nette L proef te lopen.
Zijn leeftijd zal nu zo'n 12 jaar zijn.

Als jou haflinger zo mooi is als die haflingerkenner jou doet denken, dan zou hij heel goed ook zo'n hengst kunnen zijn die om de een of andere reden zonder zijn papieren is verkocht.
Als hij ruin is, en overeenkomsten heeft met de Maarschalk die ik zoek, dan zou ik heel graag een foto willen zien, als dat kan!!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:56

Ik heb ooit eens wat info hierover bij het stamboek opgevraagd, toen ik een leuke merrie zonder papieren tegen kwam. Het is wel mogelijk, maar erg moeilijk, als je zijn ouders niet weet lukt het niet. Bovendien heeft het geen meerwaarde voor je paard, ik was van plan eventueel met die merrie eens te fokken, maar voor een ruin maakt dat niet uit.
Sturm zou overigens pas een jaar oud zijn geweest bij de dekking, als hij zijn vader zou zijn geweest. Lijkt me trouwens ook sterk dat je bij een veulen van Sturm geen papieren aanvraagd.

Deze info kreeg ik toen:
De belangrijkste vraag is of je nog een geboortebericht of dekbewijs kunt
achterhalen van je merrie. Indien dit niet het geval is, is het niet
mogelijk je paard te registreren. Het haflingerstamboek heeft namelijk geen
hulpboek meer waarin paarden opgenomen kunnen worden waarvan vader en moeder
niet bekend zijn. Indien je wel een geboortebericht hebt, zijn er nog een
aantal andere dingen noodzakelijk.
DNA van de vader, moeder en de merrie zelf moet bekend zijn, de fokker moet
lid zijn in het jaar dat het paard geboren is en de moet de moeder op zijn
naam hebben in dat jaar. Daarnaast moet de eigenaar (huidig dan wel jij als
nieuwe) lid zijn van de vereniging. Kortom veel vragen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 23:03

Misschien een domme vraag, maar als je paard geruind is, en er toch niet meer mee te fokken valt, dan maakt zo'n papier toch ook niet meer uit?
Of heb je andere redenen dat je dit eventueel wilt doen?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 23:31

Voor latere verkoop kan het handiger zijn.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 16:34

Yootha"]
Voor latere verkoop kan het handiger zijn.
[/quote]
mmm... verkopen zit er echt niet in hoor! Lovers

[quote="XoNo schreef:
Misschien een domme vraag, maar als je paard geruind is, en er toch niet meer mee te fokken valt, dan maakt zo'n papier toch ook niet meer uit?
Of heb je andere redenen dat je dit eventueel wilt doen?


Aangezien al meerdere mensen mij verbaast hebben gevraagd of hij geen papieren heeft...
ben ik toch benieuwd! Haha!


En stokpeerd, Toscar is als half jaar oud paardje bij zijn vorige eigenaar gekomen! *te jong om een dekhengsten-carriere te hebben gehad! Knipoog *


Ik was nieuwsgierig!
Maar zoals ik al zei, of we het doen is wat anders!