Bloedarmoede hoe en wat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Bloedarmoede hoe en wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-04 16:18

Mijn ene paard is al lange tijd niet in conditie te rijden en is na een half uur echt dood en dood op.
na wat wisselen in voer e.d. heb ik vorige week een bloedtest laten doen waaruit is gekomen dat hij bloedarmoede heeft.
Ik heb van de veearts het advies gekregen pavo ferromax te gaan bij voeren en verder niets.
Maar hoe kan ik dit nu in de toekomst voorkomen?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:25

misschien heeft hij bloedarmoede door wormpjes die bloed opzuigen? Ik zou toch zeker de DA meer info vragen hoor, van waar het precies komt! succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:35

volgens mij heeft ze een uitgebreide bloedtest laten doen, en dan zie je het wel of er parasieten aanwezig zijn.
Als het goed is hoef je verder niets te doen om het te voorkomen, ik had ook begrepen dat het met zn voer wel goed zit, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.
Is het nou na een tijdje weer terug, dan moet je wel eens gaan nadenken over een wat uitgebreider onderzoek

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:18

Mijn fjord heeft ook bloedarmoede. Heb paar keerbloedonderzoek laten doen en spul van de dierenarts gekregen met extra ijzer en vitamine B. Na een aantal keren bloedonderzoek en een behoorlijke periode van rust bleek dat hij nog steeds behoorlijke bloedarmoede had. Waarschijnlijk heeft hij dit zijn hele leven al wel wat gehad. Na de kuur van de dierenarts ben ik hem ferromax van pavo gaan voeren en hier knapte hij goed van op.(hij was eerst echt ziek ervan sloom, mager slecht in zijn vacht en had het altijd koud). Als ik nu denk dat hij er last van heeft krijgt hij weer ferromax en dan gaat het weer stukken beter.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:04

Ik heb Pavo FerroMax staan, en vind eigenlijk dat ik er weinig van terug zie. En daarnaast eet mijn pony het slecht, dat speelt misschien wel mee.

Toen mijn pony bloedarmoede had kreeg ik van de veearts iets anders, dat werkte echt super!

Om te voorkomen blijf ik mijn pony wat voeren, vaak Pavo Vital. Dit ook omdat hij ruim onder de advieshoeveelheid zit van wat hij mag qua voer. Dan is het dus ook logischer dat hij sneller bloedarmoede krijgt. Maar ja, hij heeft niet meer bix nodig om er goed uit te blijven zien. Dus dan maar vitaminen en mineralen bij voeren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:14

Mijn paard heeft haemolytan gehad toen hij bloedarmoede had,dit moest hij 3x per week hebben gedurende drie weken en daarna was het goed.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:01


monsterB
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: 's-gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:10

Mijn paard had begin van de zomer ook bloedarmoede, en krijgt nu gold mix 1x daags daar zijn bix heen, en hij is weer helemaal de oude

Met mijn gedachten ergens anders,
ben ik altijd overal...
Mis je lieverd, nog iedere dag... *

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:33

Mijn pony heeft ook bloedarmoede gehad en ik heb van de veesrts MaxH gekregen. Een pot van 1 kg kost 30 euro en is verkrijgbaar bij bijna alle ruitersportzaken. Mijn pony knapte er erg van op en ging er ook prachtig uitzien, het is een hoogwaardig vitamine/mineralen product.

Alexander M2 + 0 :) (Tuschinski x Wellington)
Rayms l'Esprit L2 + 9 (Bokkesprong Czardas) eindstand

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 16:33

Ik heb maxH al eerder gevoerd behalve dat het duur was deden mijn paarden er niets op.
de ferromax die ik nu voer wil hij niet eten.
*zucht*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:04

Door de slobber doen!!!
Mijn paardje heeft na dat ze ziek is geweest ook een lage haemoglobine waarde, voor een sport paard is het belangrijk dat deze waarden goed zijn, ik geef nu ( tevens om haar te laten herstellen van haar ziek zijn) MaxH en Pavo Ferro, ik doe het s avonds door een emmer slobber ( ook die van Pavo), dan is het echt hap slik weg, wil hij dan nog niet eten weet je wat ook helpt, even een paar potten appelmoes van 0,30 cent kopen en een grote spuit ( iets groter dan een wormenkuurspuit) aan je DA vragen ( zonder naald natuurlijk) dan maak je in een kopje een papje van appelmoes en het poeder, met de lege spuit op slurpen en dan achter in de mond van je paard spuiten, gaat bij mijn paard heel goed, succes!!

-

Poltje

Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:52

de dierenarts schreef destijds heamolythan voor. een grote fles. veel baat bijgehad (dit is hetzelfde als staalpillen bij de dokter)

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:10

Ik voer nu standaard iron-max. Dat is een voedingssupplement met extra opneembaar ijzer. Je moet er wel op letten dat er ook veel selenium in zit. Dat kan in grote hoeveelheden giftig zijn, je kunt dit spul dus alleen geven als ze vol op in training staan. Dan verbruiken ze het weer. Avalla is nu weer super in conditie (is nu dus ruim een jaar geleden)

Een goedkopere oplossing zijn gedroogde brandnetels, zit ook veel ijzer in.

Ik ben er dus zelf nooit achter gekomen waarom ze bloedarmoede kreeg, maar ik denk dat het komt omdat er te weinig zat in het voer dat ze kreeg. Ze wordt heel erg snel dik, maar blijkbaar had ze niet vldoende aan de sportbrok die ze kreeg.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:03

Ik had idd van de veearts Haemolytan 400 van Equistro. En mijn kieskeur pony at dat super door de bix heen. Slobber begin ik niet aan, daar houd mijn pony niet van.
FerroMax eet mijn pony dus ook te slecht.
Waar kun je dat Iron-Max kopen? Op het moment staat mijn pony niet hard in training, maar ik hoop dat dat weer komt.

Ik ben trouwens wel ook brok gaan voeren met meer vitaminen en mineralen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:07

taverno schreef:
Mijn paard heeft haemolytan gehad toen hij bloedarmoede had,dit moest hij 3x per week hebben gedurende drie weken en daarna was het goed.

Dat is duur spul, maar het werkt goed. Mijn paard heeft wel eens bloedarmoede gehad als gevolg van een virus. Meestal ontstaat het door wormen. Vandaar goed ontwormen en je paard helpen met haemolytan. Verkrijgbaar bij de dierenarts.

De hond is de betere mens

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:06

Dyonne schreef:

Waar kun je dat Iron-Max kopen? .


Bij de paardendrogist. Je hebt Red-Cell, wat de dure versie is, en Iron-Max, wat dus wat goedkoper is. Het is een hele grote fles die je krijgt, dus je doet er een behoorlijke tijd mee.

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:25

het beste is om in de dierenkliniek een vloeibaar middel met hoog vitamine b 12 concentraat op te halen . Ik heb er ook eentje gehad vroeger die altijd bloedarmoede had ,we deden dan 2 x per jaar zo'n kuur van ongeveer 1 week en daar knapte hij voor een hele poos van op !!
ik geef mijn andere paarden ook eenmaal per jaar tussen buiten en indoor seizoen zo een B-MAX (zo heet het hier) kuur ,na een weekje springen ze zo over je kop heen
Bloedarmoede=rode bloedcellen te kort =vitamine B12 geven

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:17

heeft de dierenarts zelf mischien geen middel ervoor?
onze had meestal voor alles wel wat,wat meestal toch wel wat beter was als wat in de winkel te verkrijgen was.

mickey heeft eens een tijdje licht kleurig tandvlees gehad,en zou ook op bloedarmoede wijzen.
wij hadden toen inderdaad ook pavo ferromax bijgevoerd

Afbeelding



moet zeggen dat ze daar echt goed van is opgeknapt!

mischien kun je ook eens op de site van de paardendrogist kijken,die hebben ook wel wat middeltjes daarvoor.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

JoeyBabe

Berichten: 2211
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:35

Mijn verzorgpaardje was al een hele tijd lusteloos. Ze ging bijna niet vooruit bij het rijden, reageerde ook zeer kalm terwijl ze soms toch wel eens durft verschieten of gaan lopen.. Maar niet meer dus.

We hebben haar eten een beetje opgevoerd. Ze wat krachtvoer bijgegeven en zelfs een supplement van pavo (ik geloof dit waar jullie over spreken) Haar blik werd uiteindelijk wel helderder en ze was meer "wakker" maar ze was nog steeds de oude niet.

Ook is ze op korte tijd een pak afgevallen. Haar schoft was zichtbaar en enorm voelbaar en haar ribben voelde je vrij hard en zag je ook al je goed keek. Wat eigenlijk niet zo goed is want ze is nogal robuust gebouwd...

Ook was ze constant moe en had ze nergens zin in. Als we gingen rijden zat ze al super snel te blazen en te zweten.

Uiteindelijk dan de DA laten komen en bloed laten trekken en ja hoor ze heeft ook bloedarmoede. Had er nog nooit van gehoord bij paarden !

Nu krijgt ze van de DA een supplement voor bij haar voer te doen en zou het normaal gezien binnen 2 maanden opgelost moeten zijn.
Ik ben eens benieuwd... (wat het precies is weet ik niet, eigenares ging er vandaag om en 'k ga maandag weer naar Creole toe)

De TIJD is als een paard dat aan de grillen van onze spoorslag gehoorzaamt, tot wanneer het ons uit het zadel werpt.
Er is een Frummeltje op komst!

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:52

Er zijn voldoende middelen op de markt tegen bloedarmoede. Je moet kijken wat er in zit. Noodzakelijk zijn B6, B12, E, Foliumzuur (?B3 of B4?), ijzer, joduim en koper.

www.utopia-horsecare.nl

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:49

Ik heb weer Haemolytan 400, en het werkt weer. Hij begint al op te knappen, had namelijk een flinke terugslag. En dat ondanks dat ik Pavo Vital voerde. Verder krijgt hij nog steeds geen bix, omdat hij daar veels te dik van wordt. Maar die bix heeft hij wel nodig eigenlijk voor de vitaminen en mineralen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


JoeyBabe

Berichten: 2211
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:56

is bloedarmoede dan iets wat na een tijd weer terug kan komen ? iets wat ze eigenlijk hun hele leven hebben ?

De TIJD is als een paard dat aan de grillen van onze spoorslag gehoorzaamt, tot wanneer het ons uit het zadel werpt.
Er is een Frummeltje op komst!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:01

Nou nee, niet direct. Mijn pony krijgt gewoon weinig tot geen bix, en daardoor te weinig vitaminen en mineralen. Daarom is hij denk gevoelig voor bloedarmoede. Ik voerde nog steeds weinig omdat mijn beide pony's er te best uit zagen.
Langzaam aan ben ik nu iets aan het bijvoeren. Maar ik moet gewoon uitkijken dat ze niet veels te dik worden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

JoeyBabe

Berichten: 2211
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:29

ach zo...

De TIJD is als een paard dat aan de grillen van onze spoorslag gehoorzaamt, tot wanneer het ons uit het zadel werpt.
Er is een Frummeltje op komst!

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:06

Veel pony's zin sobere rassen net zoals fjorden en haflingers (zijn paarden) Voor deze rassen is biks eigenlijk te rijk. Sobere rassen worden er gauw te dik van met grotere kans op hoefbevangenheid. Ik zou je aanraden om je pony dan ook sober te voeren. Dat kan om bijvoorbeeld Reform kruidenmeusli van Havens te voeren. Deze is speciaal omtwikkeld voor sobere rassen. Dan kun je, je pony gewoon voeren zodat de alle nodige vitaminen en mineralen binne krijgen.

www.utopia-horsecare.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Cavaletto, Jet, Misty12, Sky_As en 36 bezoekers