Worden jullie paarden ook zo toegetakeld?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Worden jullie paarden ook zo toegetakeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 21:44

Door hun allerliefste weidegenootjes?

Ironique staat nu sinds maandag weer buiten en er is nog geen dag voor bij gegaan dat ze er zonder schram, wond, kale of dikke plek weer uit de wei kwam. Gelukkig valt het allemaal mee, maar moet het dus wel goed in de gaten houden, afspuiten en behandelen... En daarbij ziet het er ook niet uit, al die kale plekken...

Ik zou haar nu wel binnen kunnen houden of alleen laten lopen, maar dat is ook geen optie... levert weer andere problemen op vrees ik. Grrr... kunnen die paarden niet eens om zichzelf en elkaar denken? Extreme duivel

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:48

mijn pony gaat dagelijks los met een andere pony(een paar uur meestal) en dat gaat echt perfect. soms hebben ze een vrij bui knuffelen ze wat en anders leven ze vredig samen. niets geen schrammen en kale plekken.

soms kijken ze wel een beetje boos naar elkaar of dreigen ze wat maar echt elkaar verwonden hebben ze nog nooit gedaan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:58

Ik heb van de week de 2 jarige hengst in de groep gegooid,
die ziet er echt nog goed uit!
Ben net nog wezen kijken en hij had alleen een kleine verdikking op de voorkant van zijn linkerachterbeen en een winkelhaakje om zijn rechterooghoek.
Verders niets noemens waardig.

Zit er wel aan te denken om de Mondriaan en Caritas niet meer bij elkaar te zetten.
Die hebben net iets te veel pret en met name het Mondriaantje is de pineut.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:13

Yep. Door een ruin die het leuk vond om haar te dekken, en niet een keer, maar de hele dag door en toch blijven proberen, ondanks dat ze van zich aftrapte. Hele flanken open (stomme knol had ijzers!) en een rugprobleem was het gevolg.
Als ze al het land in gaat, dan is dat met een kleine groepje merries zonder ijzers en anders maar helemaal niet, jammer dan.

Nulla tenaci invia est via

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:14

Tsja ik rij ook zo'n Stoeiknol. Allemaal leuk en aardig maar het resultaat na de eerste hele dag in de wei met 1 maatje.
Ijzer kwijt (niet meer te vinden, zat er net 3 dagen onder). 2 schrammen en 3 beten.... Huilen

:evaw:

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:13

Tos staat met een shetje in de wei, die 2 zijn dikke vriendjes en knuffelen en poetsen elkaar... Maar echt verwonden doen ze elkaar nooit!
In het begin ging die shet wel eens aan Tos zijn deken hangen (bleef gelukkig heel) en tegen hem lopen duwen... en speels happen enzo, maar nooit verwondigen gehad!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:19

Buddy stond eerst met 3 anderen in de wei, waaronder 1 hengst en 2 ruintjes en werd in mijn ogen ook redelijk toegetakeld. Hij heeft alleen een keer een wondje bij zijn lip gehad, maar verder (zolang ik hem heb) geen kale plekken, schrammen of verdikkingen. Hij staat duidelijk onderaan, en werd van hot naar her gebeten. Nu staat hij nog samen met 1 paardje, die het allemaal wel best vindt, maar toch de baas is als het erop aan komt! Buddy was toen het eerste paardje wegging, de enige hengst van de drie paardjes, en ik dacht altijd dat die dan wel de baas zouden zijn...bleek dus niet zo te zijn, en Buddy had en heeft niets te vertellen. Hij kent gewoon zijn krachten nog niet Knipoog
Maargoed, dat is de bedoeling van het lopen in de opfok...zolang er geen echte verwondingen worden aangericht, staat hij er prima.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 08:15

Mijn paard heeft dat jaren geleden ook gehad. Ze was de onderste in de rangorde en niet bepaald handig in het ontwijken van de klappen. Een fjord vond dat zij de baas was en joeg haar overal waar ze stond vandaag. Bij onze ruin deed zij dat niet. Ze kreeg de tijd niet op te grazen. We kregen toen een stuk voor ons zelf wat we ook zelf afgezet hebben met schrikdraadlint en een apparaat. Toen was het leed gauw geleden, gezellig met zijn tweetjes.
Meestel is de rangorde al snel bepaald in een groep maar omdat wij haar eruit haalden voor het rijden en de bikjes bleef de fjord jaloers met dezelfde gevolgen als die jij nu hebt. Overal bijt en schopplekken.
Kun jij geen stukje apart krijgen?

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:09

Werd Dennis maar een X toegetakeld. Hij heeft nooit wat en sloopt (meestal) alleen grote ruinen. Bij een KWPN merrie kan hij prima, bij shet merries ook(als ze niet hengstig zijn) en bij shet hengstjes ook zolang hij de baas is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:35

Gelukkig niet meer. Pablo staat in dezelfde groep als vorig jaar zomer en de meesten zijn ook mee op winterwei geweest. Ze kennen elkaar dus erg goed en weten wie de baas is. Pablo heeft alleen wel eens kale plekjes op zijn hoofd en hals omdat hij graag bekvecht met Dalton.
Toen ik hier kwam is Pablo eerst alleen met de toenmalige baas van de wei opwei geweest om kennis te maken. Dat ging goed en de dag erna is hij er op het einde van de dag de wei opgegaan tussen de hele kudde. Die kwamen meteen kijken maar Dalton maakte meteen al duidelijk dat hij Pablo al kende en toen was het eigenlijk meteen goed.
Maar onze wei is gewoon ook vrij rustig. Op een andere paardenwei staan wat meer jonge ruinen en die zijn wel altijd aan het klooien. En daar komt dus ook regelmatig een wat gehavender paard van wei.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:33

Pol staat met een andere shet een een haf en alleen toen ze de wei opging zijn er wat klappen gevallen (gevolg: liep niet helemaal lekker) maar nu staan ze de hele dag vredig samen te grazen of elkaar te poetsen, lieve knollies....

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 14:06

Euhm sinds IJsco weg is gaat het bijzonder goed met Pliva Bloos
Die wilde nog wel eens meppen. Marloes heeft een aantal keren niet naar les gekund omdat IJsco d'r kreupel gemept had. Zat bijna altijd onder de wonden. Ging dan voornamelijk om eten natuurlijk. En Pliva wil een beetje te graag vriendjes worden dus die komt te dichtbij.

Aldira en Pliva gaat uitstekend, hebben nog nooit naar elkaar uitgehaald.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:12

Flair staat ook net weer een week in het land, alleen de eerste dag kwam ze er met wat kale plekjes op haar hoofd, en een beet op haar kont uit.. nu weten de anderen denk wie er de baas is.. Ze heeft verder nog niks opgelopen.

Ze heeft iig nog niks open liggen.. alleen een beetje kaal.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:57

Wij hebben een groep van 15 welshjes bij elkaar lopen en dat gaat prima. Maar jah wij hebben Ennya De B merrie die een oogje in het zeil houd. Komt er een nieuwe in de groep dat ontfermt zij zich over de nieuwe. Ja wel makkelijk hoor zo'n sociale pony erbij. Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:11

Ynse staat samen met een andere friese ruin in de wei en dat gaat echt super. Ze zijn de dikste maatjes Lovers
Zijn eigenaresse en ik noemen ze Jut en Jul. Ze kunnen niet eens zonder elkaar poepen Haha!
Ik hoop maar dat we niet al te grote problemen krijgen als ze afscheid van elkaar moeten nemen aan het eind van de zomer....
De enige 'verwondingen' die Ynse heeft, zijn de plukken manen die hij mist door het knabbelen en kroelen.

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 09:53

Gelukkig houdt Maddox zich redelijk afzijdig. Hij gaat niet stoeien of vechten ofzo. Hij is gewoon aan het eten!! Maar dat komt misschien ook omdat ze er net op staan en er staat nog voldoende gras.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 10:33

Mijn paard stond met een ruin en merrie eerst. Resultaat, een enorm abces in zijn schouder en stok kreupel. Abces is nu over en we dachten hem weer met een ruin samen te zetten. Mis, weer een trap. Nu staat hij voor de rest van het seizoen alleen, wil toch wel kunnen rijden en ik vind het risico veel te groot.


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:34

Ik heb ook zo'n paard dat altijd en eeuwig de klos is, ze gaat ook niet aan de kant als een paard naar haar dreigt. Ze is gewoon nooit ergens van onder de indruk. Na een aantal zeer ernstige blessures heb ik dan ook besloten dat ze voortaan apart staat. Heel rottig voor haar, het is een echt gezelschapsdier, maar goed, elke maand de DA op de stoep schiet ook niet op.

Mijn eerste paard liep bij twee ruinen, de grootste van de twee sprong wel eens bovenop haar: dekens aan flarden, paard met enorme bijtwonden en schrammen over haar flanken van zijn hoefijzers. Uiteindelijk hebben we die ruin ook maar apart gezet, was levensgevaarlijk om mijn paard uit het land te halen, hij viel me gewoon aan als ik met mijn merrie weg wilden.

Mijn Toontje is ook niet dominant en wil graag gewoon met rust gelaten worden. Gelukkig is hij wel zo slim om hem te smeren als hij bedreigt wordt.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:56

vorig jaar had ik er meer last van
Joy staat i n een land met 2 andere merrie's en daar word alleen nogal eens boos gekeken

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 14:52

Bij ons staan ze in groepjes van 2, of zelfs alleen, maar wel zo dat ze contact met elkaar kunnen hebben over het draad heen. Ik gooi niet meer alles bij elkaar. Oke het zijn kuddedieren, maar het is ook erg vervelend als je paard iedere keer wat heeft.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 19:57

Camilla stond eerst in de wei met 3 andere pony's. Haar beste vriendinnetje (die 2 zijn echt niet uit elkaar te halen in de wei) nog 1 pony waar ze neit echt iets om geeft maar ook geen ruzie mee maakt, en 1 ruintje (de rest zijn merrie's) die haar dus altijd weg schopte en beet enzo.. Dus toen heb ik gezorgt dat ze in haar eentje dan maar in een andere wei kwam, ze zat altijd onder de kale plekken enzo.. Maar nu is dat ruintje verkocht dus nu mag ze gelukkig weer bij haar friends. Cool

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:49

Op de vorige pensionstal waar mijn merrie stond is ze zo erg te grazen genomen dat ze 4 weken met haar been in het verband gestaan heeft en ik pas na 3 maanden weer volledig kon rijden. Omdat ze daar nu eenmaal weinig weide hadden en ze haar toch bij die andere merrie weer in de wei zouden zetten, heb ik haar daar weggehaald.

Op mijn nieuwe pensionstal belooften ze dat ze met maximaal 3 paarden naar buiten zouden gaan. Nou dat werden er al snel 15. Als je ziet wat vooral de jonge paarden onder de beetwonden zitten, dan wordt je af en toe niet goed!

Mijn paard is het gelukkig nog bepaard gebleven, maar ik heb er niet echt een lekker gevoel over. Ik ben er vandaag wel weer tegen de eigenaresse over begonnen en ze verzekerde me dat er nu maximaal 5 paarden in de wei gaan. Daar kan ik nog wel mee leven, maar ik ben benieuwd hoe lang ze zich daar aan houdt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 09:00

Nog nooit Verward Berber en Isolda staan samen, al jaren dus die meppen niet meer. Maar ook toen Isolda in een grijs verleden in de grote kudde stond niets en ook later toen ze tussen de paarden van de manege kwam niet.

Ook Udinde die nu de afgelopen week iedere twee/drie dagen nieuwe paarden in de kudde kreeg heeft nergens last van. Maar oke, die word goed beschermd door haar vriendinnetje Lovers

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:06

Bij Oscar of Foxy heb ik nog nooit wondjes gezien, alhoewel het er wel behoorlijk ruig aan toe gaat. Ik heb dan ook best medelijden met Foxy af en toe want die heeft af en toe echt heel wat te verduren van Oscar, Knipoog
Maar verder zijn ze heel lief voor elkaar Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau, Lanoca, Lynn00, Miran, Renkle, schumiegirl, Spaansepony, Vitas, xRivaldo en 90 bezoekers