advocaten fortuyn willen politici vervolgen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

advocaten fortuyn willen politici vervolgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 23:14

bron; Volkskrant.

Citaat:
Spong: politici vervolgen voor haat
11 mei 2002 

-   Van onze verslaggever

De advocaten van Fortuyn overwegen justitie nog voor de verkiezingen te vragen strafrechtelijke vervolging in te stellen tegen politici vanwege hun harde uitspraken over Fortuyn. Advocaat Gerard Spong acht 'in beginsel de grond aanwezig' om met name de lijsttrekkers Melkert, De Graaf, Dijkstal, Rosenmöller en columnist Marcel van Dam aan te klagen vanwege het 'aanzetten tot haat'.      


Spong en zijn collega Oscar Hammerstein overlegden vrijdag hierover met de top van de Lijst Pim Fortuyn die achter een eventuele aangifte staat. De komende dagen onderzoekt het duo of vervolging, met name op grond van artikel 137 van het Wetboek van Strafrecht, mogelijk is tegen uitspraken van Haagse politici.

Als dat juridisch kan, wordt de hoofdofficier van justitie in Rotterdam op maandag of dinsdag gevraagd een strafrechtelijk onderzoek te starten. Het betreffende wetsartikel verbiedt het aanzetten tot haat of discriminatie wegens geloof, ras of seksuele voorkeur. Volgens Spong spannen de uitspraken van D66'er De Graaf en oud-PvdA'er Van Dam de kroon.

De Graaf sprak in februari, na een pleidooi van Fortuyn voor het afschaffen van artikel 1 van de grondwet, onder andere de woorden 'hier vlakbij staat het Achterhuis van Anne Frank'. Van Dam noemde Fortuyn ooit 'een minderwaardig mens' en ook stelde hij hem in één lijn met Eichmann. Melkert vergeleek Fortuyn in april met Le Pen. Dijkstal vond hem 'een combinatie van Janmaat en Dewinter'.

Spong: 'Met name De Graaf en Van Dam hebben de kritische grens overschreden. Als je op deze wijze refereert aan het nazi-gedachtengoed, dan insinueer je dat de denkbeelden van Fortuyn tot die van de nazi's behoren. Je mag alles zeggen in dit land, ook Fortuyn heeft dingen geroepen, maar de grens ligt waar je de wet overtreedt. Deze politici hebben de grens overschreden en een bepaald klimaat geschapen.'

Hoogleraar strafrecht Y. Buruma acht de kans op vervolging op 'nagenoeg nul'. Volgens hem zijn sommige uitspraken 'weinig smaakvol', maar zetten ze niet aan tot haat. Buruma: 'Deze actie van Spong is bij de wilde spinnen af. Ik begrijp er niets van.'


Bah... Misselijk
Inmiddels is wel bekend dat Volkert v.d G een milieu activist is en geen anti rascisme activist. Dus laat ze eerst maar eens onderzoeken waarom hij Pim vermoord heeft. First things, first!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:44

Desondanks zullen de heren Spong en Hammerstein toch dat onderzoek starten denk ik. Toen Spong dit op televisie zei, wisten we als dat Van der G. een milieu activist was.
Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen en welke gevolgen dit gaat hebben. In mijn ogen is dit een soort uitschakelingsbeleid.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:00

dit is wat thom de graaf in de bewuste passage gezegd heeft:Congres, Hier vlakbij, op loopafstand, staat het Achterhuis. Waar Anne Frank 60 jaar geleden, ondergedoken in erbarmelijke omstandigheden in haar dagboek schreef 'Ik hoop maar een ding: dat deze haat van voorbijgaande aard zal zijn Dat de Nederlanders toch zullen laten zien wie zij zijn Dat zij nu niet en nooit niet wankelen in hun rechtsgevoel, Want dit is onrechtvaardig!'

Vanochtend, in een kranteninterview, heeft Pim Fortuyn dan eindelijk zijn masker afgeworpen Nu is volstrekt duidelijk wat hij wil. Een land waar mensen met een bepaald geloof, een zekere cultuur, een andere achtergrond gediscrimineerd mogen worden. Hij wil daartoe artikel 1 van onze grondwet schrappen Het fundament van onze rechtstaat Dat de integriteit van iedereen beschermt Dat wil de lijsttrekker van Leefbaar Nederland afschaffen Hij weet wat hij wil, wij weten nu waar wij tegen strijden.

ik vind dat deze opmerking geen aanzetten tot haat betreft!! hij paste goed in de sfeer van het toenmalige politieke klimaat. het debat moet levendig zijn en deze opmerking is op het randje maar blijft wel aan de goede kant van die grens vind ik. ik hoop dan ook niet dat het tot een zaak komt. we moeten verder en dat lukt niet op de manier die spong voor ogen staat

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 08:15

Hij die kaatst kan de bal verwachten denk ik dan maar......

Er zijn harde woorden gevallen, maar van beide kanten!
Pim Fortuyn heeft ook uitspraken gedaan waarvoor hij dan eventueel vervolgd had kunnen worden.

En waarom is het nu ineens strafbaar en voor de moord niet?
Als men van mening was dat er een strafbaar feit werd gepleegd, waarom word er dan nu pas een aanklacht ingediend??

Kortom, er lijkt mij geen enkele reden tot om tot vervolging van de genoemde personen over te gaan.

Lijsttrekkersdebatten gaan nu eenmaal vaak hard tegen hard.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:54

Hard tegen hard is voor mij geen punt. maar ik vind wel dat ze danig over de streep zijn gegaan en dat er met twee maten is gemeten.

Gisteren zag ik nog een interview met Rosenmuller. Je had eens moeten zien hoe hij over de rooie was omdat hem onrecht was aan gedaan. Ze hadden hem nl extreem links en een enge man genoemd! Dat ging hem echt te ver.

Maar dat ze zelf vrijwel het zelfde over Pim Fortuyn riepen is hij even vergeten. Want dan kan het wel, als het maar niet hem zelf betreft is het wel toelaatbaar. Weer zo´n typische reactie van de huidige politiek.

Dus laat ze maar doen en kijken of ze politiek Den Haag kunnen laten veroordelen. Het gaat misschien wat ver maar dan bedenken ze zich de volgende keer misschien eens voor ze kwetsende niet onderbouwde kritiek gaan spuien.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 13:31

Adrienne schreef:
Gisteren zag ik nog een interview met Rosenmuller. Je had eens moeten zien hoe hij over de rooie was omdat hem onrecht was aan gedaan. Ze hadden hem nl extreem links en een enge man genoemd! Dat ging hem echt te ver.

Maar dat ze zelf vrijwel het zelfde over Pim Fortuyn riepen is hij even vergeten. Want dan kan het wel, als het maar niet hem zelf betreft is het wel toelaatbaar. Weer zo´n typische reactie van de huidige politiek.


Das vreemd. Ik heb hetzelfde interview gezien als jij, maar op mijn scherm was Paul helemaal niet over de rooie. Is mijn televisie kapot?
Paul zei dat Pim ook geen lieverdje was en ook dingen heeft gezegd die niet door de beugel konden, oa over hem en Els Borst.

Het ging hem niet te ver, hij zei dat de politiek nou eenmaal zo in elkaar zit.

Kortom: óf mijn tv is kapot, óf je zit uit je nek te banketstaaf.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 13:35

Citaat:
Paul zei dat Pim ook geen lieverdje was en ook dingen heeft gezegd die niet door de beugel konden, oa over hem en Els Borst.



ach ja en zo kan je doorblijven gaan. Want andersom is het net zo.
}>

Iedereen wil winnen dus dan vallen er wel eens woorden he.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 13:47

Ik denk dan inderdaad dat jou tv kapot is want op die van mij spraken zijn geirriteerd gedrag en zijn gezichtsuitdrukking boekdelen!
Normaal is hij de rust zelve nu was hij duidelijk geirriteerd en niet echt blij.

Maar ja het doet natuurlijk zeer om eens aan de ontvangende kant van de zaak te staan. Ik denk dat het goed is dat ze in Den Haag van hun voetstuk worden gestoten het wordt tijd.

Rozemuller was de eerste die ik zag die zijn strakke gezicht verloor omdat hij zogenaamd "vals" werd beschuldigt.
Het is toch ergens een beetje een mens, dat siert hem als persoon. Maar dat verandert niets aan het feit dat hij met uitspraken en dingen komt waar ik mij totaal niet in kan vinden.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 14:04

Maar de tv is net nieuw!!!

In ieder geval vond ik hem niet geirriteerd overkomen. En tuurlijk is de man niet blij. Je wordt niet iedere dag verantwoordelijk gehouden voor een moord die je niet gepleegd hebt.

Ik vind deze ontwikkeling erg slecht. Een vervolging zal alleen maar meer tweedeling veroorzaken, en dat moeten we gewoon niet hebben.

Verder blijf ik erbij dat de betrokken politici niet hebben aangezet tot haat. Nogmaals; de moord is gepleegd door een milieu activist, en is deze moord dus hoogstwaarschijnlijk niet veroorzaakt door de hierboven aangehaalde uitspraken van andere politici.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 14:15

Zullen we in deze discussie even niet vergeten dat LPF de HH advocaten heeft benaderd en niet andersom? LPF wil dit en de HH gaan het onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:18

Hahaha, Buruma en zijn wilde spinnen... }>

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 15:13

het ruikt wat mij betreft naar een machtspelletje. Van advocaten én LPF. En ik bvind het heel dom want get voedt de idiote gedachte dat he iemand anders voor deze laffe daad verantwoordekijk mag stellen. Laten we liever onze energie steken in het opruimen van de puinhoop en de opbouw van Nederland!!! Dit roept alleen maar op tot nog meer haat! Huilen Frusty

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:09

Gail schreef:
Laten we liever onze energie steken in het opruimen van de puinhoop en de opbouw van Nederland!!! Huilen Frusty


ff een vraagje

ik woon ook al een groot deel van mijn leven in nederland. zeker de laatste acht jaar in elk geval. Mijn vraag luidt zonder te beweren dat het allemaal geweldig is waar jij de puinhopen ziet en wat moet er opgebouwd worden??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:19

Nou, het asielbeleid is erg verloederd en zeer mensonvriendelijk. Met asielzoekers wordt gesold, en nederlanders moeten kennelijk iedereen in hun land toelaten, waarover ook onvrede is ontstaan.

de infrastructuur is ook grote puinhoop. Mensen moeten toch hun geld verdienen, en daardoor zijn ze noodgedwongen zich te verplaatsen. of dat nu met auto gaat of per trein, het werkt geen van 2en betrouwbaar.

mensen die zorg nodig hebben, moeten op lange wachtlijsten. mensen die aan het hart hebben moeten lang doortobben, maar ook mensen die een heupoperatie nodig hebben, moeten lang wachten. Sommigen gaan naar Spanje om daar behandeld te worden.

dit zijn al 3 voorbeelden van de puinhoop.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:31

Ik bedoel met puinhopen niet de ‘puinhoop van Paars’, maar de puinhoop die onlangs is ontstaan, de kloof tussen politiek en ontevreden mensen, de sfeer die is ontstaan van verwijten en het zoeken naar een zondebok, mensen die massaal op een lege lijst willen stemmen om hun onvrede toch te uiten, ook al zitten we dan de volgende vier jaar vast aan een stel ??? (niemand weet immers voer wie we het precies hebben), emoties die sterker lijken dan verstand, etc. etc. Beangstigend. Dus ipv het elkaar verder verwijten lijkt het me zinniger energie te steken in ‘hoe nu verder’. Snappie

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:32

De puinhoop van paars heeft echter de wig veroorzaakt waar jij het over hebt Gail, en ook de onvrede.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:36

Desiree schreef:
Nou, het asielbeleid is erg verloederd en zeer mensonvriendelijk. Met asielzoekers wordt gesold, en nederlanders moeten kennelijk iedereen in hun land toelaten, waarover ook onvrede is ontstaan.

de infrastructuur is ook grote puinhoop. Mensen moeten toch hun geld verdienen, en daardoor zijn ze noodgedwongen zich te verplaatsen. of dat nu met auto gaat of per trein, het werkt geen van 2en betrouwbaar.

mensen die zorg nodig hebben, moeten op lange wachtlijsten. mensen die aan het hart hebben moeten lang doortobben, maar ook mensen die een heupoperatie nodig hebben, moeten lang wachten. Sommigen gaan naar Spanje om daar behandeld te worden.

dit zijn al 3 voorbeelden van de puinhoop.


Ja ik gaf toch ook al aan dat het allemaal niet geweldig werkt??? maar het is te wijten aan de grote welvaart van dit land dat mensen over allemaal dingen beginnen te zeuren. je moet een vergelijking trekken met de andere landen in europa en we scoren (lekker chauvinistisch) een dikke voldoende. tuurlijk moet je verbetering blijven streven want stilstand is achteruitgang, MAAR in nederland is er noch sprake van een puinhoop noch sprake van een noodzaak tot (weder)opbouw. we leven niet in een ontwikkelingsland maar in een land met een zeer hoge levensstandaard en zeker niet in een oorlogsgebied want alleen daar tref je puinhopen en noodzaak tot (weder)opbouw aan

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:40

Wat je doet is appels met peren vergelijken. Het is beiden fruit en het groeit aan bomen, en ze kunnen allebei groen of geel zijn. maar dat maakt ze nog niet hetzelfde. Ik geloof dat je verschillende soorten puinhopen hebt. Je kunt de puinhoop van een oorlog niet vergelijken met een puinhoop van een democratisch gekozen politiek, en die kun je ook weer niet vergelijken met de puinhoop van een dictatuur of van communisme of whatever. Op onze nederlandse manier is er wel degelijk een puinhoop.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:55

ja appels met peren vergelijken of niet wat jij doet is een probleem in nederland dat ik en ook de gevestigde politiek erkennen opblazen tot gigantische proporties. het is algemeen bekend dat die problemen in een samenleving pas gaan leven op het moment dat er aan allemaal primaire voorwaarden voor een menswaardig bestaan is voldaan. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat de gerezen problemen niet opgelost hoeven te worden maar de criticasten die de situatie in nederland omschrijven als een puinhoop zouden eerst eens moeten ondekennen dat het in beginsel goed is. niet praten over puinhopen maar over punten die verbetering zouden kunnen gebruiken. dat scoort misschien publicitair minder goed maar schurkt wel een stuk dichter tegen de waarheid aan!!

Het vorig week gepubliceerde onderzoek van het engelse blad the economist onderschrijft deze conclusies en in dat onderzoek kwam ook naar voren dat de de organisatie van de publieke sector in nederland verontwinkkeld is, dus niks puinhoop in welke zin of betekenis van het woord

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 23:09

Het woord puinhopen is misschien wat overdreven, maar er mag toch wel enige herstructurering plaatsvinden *LOL* (wat eenmoeilijk woord op de 'late' avond Haha! )
En ik denk dat zowel de gevestigde partijen als de huidige LPF daar niet toe in staat zijn...(ben helemaal geen pessimist in het dagelijsk leven hoor Party!! ) Ik ben benieuwd hoe alles over vier jaar gaat, misschien ga ik dan ook wel stemmen(ik zou nu niet gegaan zijn)

(maar ik ga een beetje off-topic, sorry)

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 00:07

vandaag is het dan gebeurd, spong heeft aangifte gedaan tegen oudkerk de graaf en eenhoorn. hoop dat het met een sisser afloopt want dit is bespottelijk en een aanfluiting voor de nederlandse advocatuur. walgelijk

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 00:25

ja, het is idd een aanfluiting.
Ook van Dam en Storm zijn aangegeven.

Toevallig net een interview gezien met van Dam vanavond, die zei dat hij Pim nooit een 'untermensch', maar een minderwaardig persoon heeft genoemd. Zo'n 11 jaar geleden heeft Harry Mulisch Pim vergeleken met Eichmann, terwijl Pim dacht dat van Dam dat geweest was. Toen Pim dat van Dam voor de voeten gooide tijdens een debat tussen die twee werd van Dam zo boos dat hij Pim een minderwaardig mens noemde. Zo is het gegaan, ook door Nova geverifieerd, alle interviews ed nageplozen. Ik snap niet zo goed dat Spong niet wat research heeft gedaan, voor hij deze aanklacht heeft ingediend.

Verder vind ik dat ze, nu ze dit dus doorzetten, Pim ook moeten vervolgen(als dat kan met een overleden persoon) omdat hij zei dat Els Borst een nog slechter iemand was als Bin Laden, omdat zij verantwoordelijk was voor meer doden dan vermoord zijn bij de aanslag in Amerika.

Dan nog iets; Pim vond dat je alles mocht zeggen; Ook el Moumni mocht van hem zeggen dat homo's nog lager dan varkens waren. Dat was de reden dat hij art 1 wou afschaffen. Hij stond onvoorwaardelijk achter de vrijheid van meningsuiting. Dus deze aanklacht in zijn naam, sta ik echt van te kijken Verward

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 00:32

je kan een overleden persoon niet vervolgen hoor, verder sluit ik me aan bij de woorden van de vorige spreker