Veulen hengstigheid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Veulen hengstigheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 22:13

Eigenlijk een paar vragen, voor zover ik weet wordt een merrie omstreeks 10 dagen na het veulenen hengstig.....Maar aan Mika merk ik helemaal niks.....Is dat wel normaal of is het toch heel verschillend, de ene merrie bij de andere vergeleken?
Hiernaast staan 2 hengsten in het weiland, dus me dunkt dat ik wel moet kunnen merken wanneer ze hengstig wordt....Hoelang duurt een hengstigheid eigenlijk?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:17

Inderdaad is de veulenhengstigheid na ongeveer 10 dagen.. Bij sommige paarden merk je er helemaal niks van.. Merkte je voordat ze haar gedekt werd wel duidelijk dat ze hengstig was?
Bij onze shetland merrie merkte ik ook niks.. Maar heb voordat ze haar veulen kreeg ook nooit wat gemerkt!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 22:24

Ik heb Mika vorig jaar drachtig gekocht, dus eigenlijk heb ik helemaal geen enkel idee hoe ze reageert wanneer ze hengstig is.....
Nu heb ik me trouwens ook al laten vertellen dat de veulenhengstigheid veel minder heftig schijnt te zijn dan een "gewone hengstigheid", is dat zo??
Het is de bedoeling dat ik Mika bij de volgende hengstigheid naar de hengstenhouder breng, maar als ik nu niet weet wanneer ze de eerste hengstigheid weer krijgt hoe weet ik dan wanneer ze heen moet...... Verward

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:26

magned is nu hengstig
en de geboorte is nog geen 10 dagen geleden
dus ik denk dat het wel wat kan verschillen hor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:41

Het slechte weer van de afgelopen tijd helpt ook niet echt mee om de paarden weer snel in hun ritme te krijgen. Ik heb al meer klachten gehoord dat het niet echt wil lukken deze lente.

De duur van de hengstigheid en de intensiteit ervan is erg van de merrie afhankelijk. De duur van de hengstigheid kan variieren van drie dagen tot pakweg een week...en bij sommige paarden merk je nieteens dat ze hengstig zijn.

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:47

Vaak (maar dus niet altijd) heeft het veulen van een zogende merrie diarree als de moeder hengstig is. Soms kan dat helpen als de merrie het zelf niet laat zien.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 11:56

De veulen hengstigheid kan erg verschillen. Er zijn er die al 4 dagen na de geboorte hengstig worden. Er zijn er ook die dit pas na 12 of 14 dagen worden. Van de ene merk je het en van de ander niet. Als hetgoed is moet je de tweede hengstigheid wel weer goed kunnen waarnemen als dat anders ook zo was.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 bezoekers