Wat voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Wat voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 11:13

ik wil misschien wel een paard kopen, maar het probleem is dus dat ik absoluut niet weet welk ras...Ik ben 1.66m hoog en weeg ong. 74 kilo. Het liefst wil ik gewoon een recreatiepaard, die wel kan springen en dressuur, maar niet op een hoog niveau. Kleur maakt niet uit, liever niet hoger dan 1.75m...Iemand ideeën?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

kwpnér of haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:18

als ik jouw was, zou ik een kwpn'er nemen, of een haflinger!!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:31

Inderdaad, een kwpn of misschien een trakehnertje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:34

Tja,
dat kan zoveel zijn!
Ga gewoon eens in de advertenties lezen en ga dan eens kijken bij het paard waarvan de advertentie je aanspreekt.
Je zegt zelf ook helemaal niets over je rijkwaliteiten en bijv. het budget.
Trakheners zijn vaak niet zo heel geschikt als recreatiepaard, zijn niet de makkelijkste en enorme heethoofden.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 11:38

ik rijd 7 jaar paard, maar naar mijn eigen gevoel heb ik liever een wat ouder paard, die ik dus niet zelf nog heel veel dingen hoef bij te brengen...wat budget betreft, ik heb natuurlijk niet zo veel geld, dus het liefst onder de €5000...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:39

Nou, ik heb zelf 4 trakehners verzorgd (waaronder 2 veulens), en ik vind het heerlijke paarden. Ze zijn wat eenkennig, maar verder goed mee om te gaan hoor. Ligt eraan wat je koopt natuurlijk.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:40

_Scarlet_ schreef:
ik rijd 7 jaar paard, maar naar mijn eigen gevoel heb ik liever een wat ouder paard, die ik dus niet zelf nog heel veel dingen hoef bij te brengen...wat budget betreft, ik heb natuurlijk niet zo veel geld, dus het liefst onder de €5000...


Nou, met €5000 kom je een héél eind hoor, zeker met die paar 'eisen' die jij stelt. Ga maar eens zoeken, ik weet zeker dat je er heel veel vindt die aan je eisen voldoen! Succes!

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:50

Dat hangt ervan af of je een vurig type wil of een minder vurig.Als je een vurig type wil zou ik je een arabier aanraden.Maar als ik jouw was dan zou ik gewoon een paar paarden uitproberen en dan weet je wel waar jij het meeste bij pas.
GRoetjes JUlie

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 13:01

Ik zou me niet zo op een specifiek ras focussen. Als je duidelijk voor jezelf op een rij zet wat je wilt en ook wat je zeker niet wil, dan kom je al een heel eind.
Kijk dan in de advertenties welk paard er bij jouw wensen past en probeer er een aantal uit. Ik denk ook dat je voor minder dan 5000 euro best een leuk recreatie paard kan kopen. Hou er met je budget wel rekening mee, dat als je een paard gekocht hebt, er nog heel wat uitgaven bijkomen aan spullen die je nodig hebt.

veel succes !

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 14:59

Gewoon een lijstje maken voor jezelf wat voor paard je precies zou willen hebben :

Hoogte
Leeftijd
Geslacht
Type
Karakter
Trainingsniveau
Kleur ?

En ga dan kijken in advertenties welke paarden daarin vallen ,
vraag foto's en meer info over het dier ,
dan hou je van tientallen paarden misschien nog 5 a 10 leuke over en daar ga je dan naar kijken en eens proefrijden ed.

Dan zie je zelf wel waar je verliefd op wordt !

Bedenk goed wat voor paard je in gedachten hebt en ga in eerste instantie zoveel mogelijk daarnaar op zoek , dat is het enige dat ik je aan kan raden .

Succes hoor en met jouw budget kun je een HEEL leuk paardje kopen ,
dus wees niet te snel tevreden !

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:38

als ik jou was zou ik gewoon niet op het ras letten.
zoek gewoon een paardje wat jou aanspreekt enzo, wat maakt het ras dan nog uit..?
of je nou een ras paard of een kruising hebt, als het paard je maar aanspreekt.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:54

moet het perse een ras zijn? een groninger is een recreatie paard bij uitstek als je meer wilt weten kun je me even een pb sturen ook in mijn profiel zijn veel foto's te zien.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:58

Een draver!! Ze zijn er in meerdere maten, als je een grote wil, kom je al gauw bij de franse dravers of een zweedse/deense uit. Kleuren: bruin, zwart (veel verschillende tinten... Tong uitsteken ) en soms vos. Karakter is lekker pittig en goed voorwaarts! Als je een jonge koopt, kun je op veilingen terecht, zoek je een oudere dan moet je eens rondbellen bij een handelaar (heb nog wel een nummer) of bij de trainers.
Ze kunnen dressuur en vaak ook best springen en ze worden veel gebruikt in de endurance en soms ook in western. erg veelzijdig dus!!! Schijnheilig

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 20:00

dravers zijn toch gefokt en getraind om alleen maar te draven? Heb nl. wel eens op een draver gereden, tis heel lastig om die goed in galop te krijgen enz.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 20:04

Valt best mee, sommige dravers hebben er gewoon geen talent voor en die galopperen alleen maar als ze moeten draven. ze vallen te snel in galop als het tempo te hoog is of als ze een bocht nemen ofzo. Als je een jonge hebt kun je vaak al wel zien of ie een beetje kan draven of niet: op veilingen hebben ze de middag vezichtingingen, dan laten ze alle paardjes een voor een naar buiten en jagen ze ze ff rond. Geeft al een goed beeld van zo'n paardje. Als je een trainer vraagt hebben ze vaak altijd wel eentje op stal staan waar een eigenaar vanaf wil omdat ie niet aan de verwachtingen voldoet.