happende hengst, negeren of straffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

happende hengst, negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 10:27

de pony die ik ga kopen hapt best wel, niet bijten ofzo maar gewoon uit nieuwsgieirg heid. hoe moet ik dit doen gewoon negeren zodat hij het vanzelf nix meer aan vind of straffen en hoe velletjes omdraaien?

ik zelf dacht aan negeren maar misschien zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben voordat ik hem 'verpest'?
het is tenslotte een hengst..

Groetjes Laura


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:40

Ik verzorg zelf een jonge hengst. Als hij hapt dan straf ik hem door hem een tikje op zijn neus te geven. Hij knabbelt soms ook aan me maar dat is een liefkozing. Je moet wel duidelijk zijn dat happen (bijten) absoluut nooit mag!

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:43

Ik weet niet zeker of dit de juiste manier is, maar misschien moet je hem gewoon 1 of 2 keer goed duidelijk maken dat je daar niet van gediend bent. Dus een tik op zn neus, die hij niet snel zou vergeten.

Dat lijkt mij beter dan elke keer een tikje geven. (correct me if i am wrong)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 10:45

ja ik denk dat dat het beste toch lijkt want misschein met negeren dat hij gaat bijten omdat happen geen zin heeft om aandacht te trekken.
ik w8 verder nog op meer reacties wat anderen denken Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:48

Bij mij krijgen een goede harde tik op de neus.
Het ligt er maar net aan hoe goed ik ze kan raken, maar als ze echt pech hebben sla ik zo hard dat mijn hand er pijn vandoet.
Liever even wat pijn als een vinger kwijt.

Mochten ze je al tussen de kaken hebben, wacht dan eerst tot ze los laten. Als je ze dan al straft zullen ze uit schrik juist vast blijven houden en wegspringen.
Dan zijn de gevolgen helemaal niet te overzien.

Ik hoop wel dat je hebt nagedacht over het houden van een hengst, komt wel veel bij kiken hoor.
En ik spreek uit ervaring!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 10:50

ik probeer gewoon als het gaat, als het te erg wordt of vervelend gaat doen word hij geruind }> maar ja proberen kan altijd toch?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:53

Ik doe het precies zoals sjuimpje.
happen mag niet want straks zit er wel wat tussen ook happen in mijn jas etc mag gewoon niet een maand later heb ik nml geen dikke jas aan maar een dun t-shirt en dan heeft hij m'n velletje.ookal bijten ze dan niet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:54

Het probleem is dat mòcht het fout gaan, dat de gevolgen meestal heel erg groot zijn.

Verder moet je een vooral een jonge hengst nooit alleen laten opgroeien!
Als je verstandig bent maak je gelijk een afspraak om het hele zaakje eraf te halen.
Dan zal hij waarschijnlijk ook nog ietsje groter worden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 10:57

juist als je hem hengst laat groet hij toch langer door? Verward
inderdaad met dat alleen zijn heb ik neit bij stilgestaan,. ik vind ook dat zon jonge pony op wei wei met anderen hoort, iemand in de buurt heeft veel jonge paarden die wil er vast wel 1 bij mij zetten *LOL* Knipoog

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 10:59

oh ja de eigenaar die zei dat hij met anderen in de wei niet helemaal ging ofzo, nu staat die bij een haflinger, dat ging wle goed maar als hij met een andere pony probeerde dat ging niet...
maar er is vast wel een oplossing!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:09

Happen is bij mij terugklappen. Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:10

Nope, ruinen groeien juist langer door!
Bij een hengst gaat veel energie zitten in het hengst zijn en die blijven dus vaak wat kleiner.

Denk er nog even goed over na,
Ik heb op dit moment ook een 2 jarige hengst (staat nu in de wei met andere hengsten), die heb ik een paar maanden thuis gehad tussen de anderen paarden. (op stal gewoon tussen de anderen maar de paddock speciaal omheind met schriklinten tot 1 meter 80 hoogte).
Daar ben ik een aantal keer mee over straat gegaan maar zodra hij andere paarden in het oog kreeg werd hij wel bijzonder veel hengst.
Dat uitte zich in steigeren, staken, weg willen galopperen. Hij vergat gewoon dat ik er naast liep, ik heb ervaring met hensgten en ik had hem goe donder controle, maar je moet wel heel zeker in je schoen staan!
Maar vlak voordat hij de wei opging is hij toch nog een keer over het hek van de wei gesprongen.

Ook een andere hengst die wij hier op stal hebben gehad is een keer over het hek gesprongen.
Voor de gevolgen daarvan moet je mijn profiel maar lezen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 11:14

ja dat kan gebeuren en is heel naar.
daarom probeer ik het ook en als zon dingen gaan gebeuren wordt hij meteen ruin.
maar er zijn ook veel hengsten die gewoon lief en rustig zijn, het is maar afw88!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:17

Wat je nog even in je achterhoofd moet houden:
Over een maand is het zowat al niet meer te doen....
Dan zijn er zoveel vliegen dat de kans op infectie heel erg groot wordt.
Dan moet je dus naar een kliniek waar de kosten duus zeker 3 keer zo hoog zijn. (dan moet je denken aan zo'n 500 gulden)


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:23

Als ik dat zo hoor, dan had Buddy net een merrietje kunnen zijn. Bud is ook nog hengst, maar doet werkelijk geen vlieg kwaad (kan altijd nog komen natuurlijk).

Maar Boogie, mag ik vragen waarom jij hem in eerste instantie hengst wil laten? Bespaart dat kosten om te laten ruinen, of vind je dat stoer, of wil je ermee gaan fokken? Bedenk wel dat het voor een hengst niet altijd een pretje is om hengst te zijn. Ze kunnen zomers niet lekker met de merries de wei in, staan vaak alleen maar op stal, en zijn in de meeste gevallen niet makkelijk te handhaven als er een merrie in het spel komt. Als jouw pony niet van die geweldige bloedlijnen heeft, zou ik hem gewoon laten ruinen, makkelijker voor iedereen.

Mocht Buddy mij ooit bijten, krijg ie meteen een gigantische lel, dat moet meteen afgeleerd worden. Blijf vooral consequent. Een paard wat de ene keer wel mag bijten, en de andere keer niet, raakt verward.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 11:39

misschien kan ik hem laten dekken, hij is van Sturm en moeder is Etoi nog wat.
hij heeft geen appier maar die kan ik wel aanvragen.
het is zeker niet dat ik hem hengst laat omdat castreren geld kost, daar gaat het niet om.
hoezo meestal in de stal staan eigenlijk? ik heb zelf een wei of bedoel je voor ontsnappen ofzo?

net als je zegt dat buddy ook heel lief is, betekent niet dat alle hengsten zo zijn, maar goed, het topic gaat over dat happen en niet over dat hij hengst is Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:42

Nee, dat snap ik, maar dat happen komt toch meestal voor bij hengsten, omdat ze je als onderdanig zien. Ik wist overigens niet dat je een eigen wei had, dus daar zou hij dan in kunnen, zolang er geen merries instaan uiteraard. Maar dat is meestal de reden dat hengsten er alleen maar uitkomen om te rijden, omdat ze de wei niet opkunnen omdat er vaak merries staan.

Maar eeh, is er een topic waar ik wat meer vind over je paardje? Ik ben wel benieuwd! *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 11:44

ik huur een wei en er staan geen andere paarden in, maar daar kan ik dnek ik wel voor zorgen omdat het nog een jonge is, maar er werd vertelt dat hij dat niet accepteert, maaj ik kan het proberen of een wat oudere om manieren te leren Lachen
bij in the picture staan fotos en verslag van de dag een verslag Knipoog

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:45

Hoi!
Wat leuk dat je een eigen paard krijgt!
Ik heb zelf een merrie,waarvan ik heel erg begin te denken dat ze travestiet is... Haha! Ze is lief,lomp,gek en als het erop aankomt enorm sterk.
Als ik alleen met haar in de bak rijd,is ze constant aan het hinikken,naar de paarden op het land.Echt een enorm stom gezicht,dan denk ik echt dat ze een hengst is,omdat ze een enorme hals heeft.Maargoed...Als hij hapt enorm consequent zijn,een goeie lel verkopen en dan zal ie het niet gauw doen.Leer hem bijv. ook dingen: als je hem afzadelt in stal laat je hem achterin staan,en zorg ook dat hij achterin blijft staan.Pas als je klaar bent met afzadelen mag hij naar voren (dat kan natuurlijk nog niet,omdat hij maar 2 is (?) maar het is een voorbeeld.Enorm consequent zijn bij hengsten.

Veel succes!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 11:48

idd! maar ik kan wel veel wandelen enzo, leert hij ook veel van dat ik de baas ben en dat hij niet mag trekken of vervelend doen ofzo.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:53

Als ik jouw was dan zou ik telkens als hij hapt,een mep geven op zijn hals en daarna doen of er niets aan de hand is.Dan leert hij het op de duur wel af!DEnk ik.....!
Groetjes Julie

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:05

Het happen gebeurt niet alleen bij hengsten. Ik ken er eentje die dat graag uitprobeert bij mij. Ik gaf haar in het begin een klap op de hals en zei "Nee!" Nu zeg ik "Don't you dare to bite me! Ze weet het nu wel hoor! Haha! Ze weet nu wel beter dan proberen te bijten. Als je het eenmaal toelaat zal hij nooit veranderen. Je moet heel consequent zijn met je paard!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:14

De enige goede oplossing is het hele zaakie eraf laten halen.

En Boogie ik zal je uit de droom helpen om hem te laten dekken. Voor een dekhengst dekhengst is moet hij door de hele molen heen wat klauwen met geld kost.
Of wil je soms gaan dekken met een niet gekeurde hengst. En wat als de desbetreffende merrie vies is dan zit JIJ met de gebakke peren, als de merrie uithaald tegen zijn edele delen dan heb je een heel groot probleem.
Na een dekking kan de hengst heel vervelend worden. En zie je je al gaan door het bos met en hengst en je komt dan een merrie ofzo tegen.
Het houden van een niet gekeurde hengst vind ik onzin, zeker in de zin omdat hij geen sociale contaketn kan leggen met andere paarden.

Ik had hetzelfde met mijn fjord, ik wou hem wel voor de hengstenkeuring doen, maar besefte heel goed dat mocht ie erdoor komen ik hem moest verkopen omdat en hengst niet voor mij is weggelegd. Ondanks mijn 2 jaar ervaring met dekhengsten.
Ik heb hem toch maar laten ruinen en het is na een mega etterbakl te zijn geweest(steigeren, bijten en niet stil willen staan) een heerlijk pard geworden waar ik alles mee kan doen.
En hoe denk je het te gaan doen als je eens op vakantie wilt? Ik denk niet dat er veel mensen zijn die goed met een hengst kunnen opschieten.

Ik vind het jammer dat veel mensen hun verstand wat dit betreft vaak op de verkeerde plaats hebben zitten.
Dus doe alsjeblieft verstandig en laat hem castreren, ik weet zeker dat je meer plezier hebt van een ruin dan van een hengst. En ik weet ook heel zeker dat je paard gelukiger zal zijn in een kudde dan zijn hele leven alleen staan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 14:49

Mijn paardje hapt inderdaad ook veel, het is begonnen toen hij nog hengst was.. maar hij doet het nu nog steeds.... Ik straf het elke keer opnieuw af.. .en dan niet alleen met woorden maar ook met een tik van het touw over zijn neus.... hij weet nu heel goed dat het happen niet mag.... soms probeert hij het natuurlijk nog wel..maar ik vind dat dit de beste manier is om het af te leren... niet laten denken dat hij alles maar kan maken, want dat geeft een hoop problemen.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 15:18

aan xono:
Wees maar niet bang hoor, die streken komen nog wel Knipoog
Thun was ook altijd heel braaf, nu begint ie eigenlijk pas irritant te worden. }>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 99 bezoekers