Wandelen met een tweejarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Wandelen met een tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 20:07

Hoi,

Ik ben regelmatig aan het wandelen met mijn tweejarige ponypaard. Nu heeft ze behoorlijk het voorjaar in haar hoofd en kan ik haar bijna niet meer houden. Ik had haar tot nu toe steeds een gewoon halster om en een lang touw eraan waarmee ik dan soms (als ze erg parmantig deed) een steek om haar neus deed, zodat ik iets meer overwicht had.
Ik was donderdagavond ook weer met haar aan het wandelen, maar het was eigenlijk meer andersom, zij liep met mij Haha! Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Ik wil graag met haar blijven wandelen, maar weet niet goed hoe ik dat nu het beste aan kan pakken. Toch al een bitje in doen (ik vind haar eigenlijk nog wat jong daarvoor) of een kettinkje over haar neus? Hebben jullie soms ervaringen, tips hoe ik dit het beste kan doen? Ik wil haar graag al wat van de 'wereld' laten zien voordat ze over een jaartje echt beleerd zal gaan worden.

Alvast bedankt!
Groetjes,
Judith

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:13

consequent zijn is nummer een,
en ik zou, als je vaak een touw over der neus legt, een hengstenketting nemen, onderlangs doen en reken maar dat je paard daar op reageerd!
en mocht ze echt lastig wezen, kun je hem altijd nog boven langs doen!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:17

Ten eerste vind ik het heel goed dat je lekker met haar aan het wandelen bent! Jeddah had al alles gezien wat er op straat/in het bos te zien valt voordat ze op 3 jarig leeftijd haar eerste buitenrit onder zadel maakte...

Ik zou zeker geen bit indoen. Ze moet lekker zacht in de mond zijn voor als je erop gaat strakjes, als ze nu ook aan het bit gaat trekken, raakt ze eraan gewend om eraan te trekken.

Ik zou een ketting onder de kin doen.

Maar ik zou vooral met haar aan het werk gaan wat betreft netjes naast je lopen.

Vaak halthouden en dan moet zij onmiddelijk naast je stil staan.
Als ze voor je wilt lopen een rondje rechtsom, dus tegen haar in draaien.

Lekker onverwachts omdraaien en halthouden, alles om de aandacht bij JOU te houden!

Dit kan je in de bak ook eerst even oefenen voordat je op straat gaat.

Succes!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:17

Je kan dit oplossen met 'zwaardere' middelen (zweep, hengstenketting, bit...). Maar ik denk dat het beter is dat het paardje eerst leert dat JIJ de baas bent, en dat hij jou moet volgen. Wat grondwerk / NH in de bak kan daar heel nuttig voor zijn.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 20:18

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen niet helemaal hoe je die ketting dan doet. Onderlangs? Of van de rechterkant van het halster over de neus door de linkerkant heen? Graag nog een kleine toelichting.

Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 20:21

He, daar had ik ineens al meerdere reacties. Ja, misschien moet ik toch nog eens wat vaker op het land gaan oefenen. Ze staat trouwens wel meteen stil als ik dat doe. Ik steek mijn linkerhand omhoog en maak een duidelijke halthoudbeweging en dan staat ze meteen stil. Maar ze is inderdaad niet helemaal op mij geconcentreerd. EEn bit wil ik idd liever nog niet indoen. Dus een kettinkje onderlangs (nu snap ik het geloof ik) en nog wat meer oefenen, dat ze weet dat ik de baas ben. Kan ik iig weer aan de slag. Bedankt!

Judith

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:28

je paard moet al stil staan zónder die handbeweging. Als jij stil gaat staan, moet je paard ook stil gaan staan. Als jij weer gaat lopen, moet je paard dat ook doen. Als jij naar links gaat, moet je paard je volgen. JIJ bent de leider, dus JIJ bepaald het tempo en de richting. Dat moet je eigenlijk kunnen zonder halster, zonder touw...

Dat bereik je alleen als je paard respect voor je heeft, door bijvoorbeeld een Join Up. Er zijn goede boeken over te lezen van Parelli, Monty Roberts, T-touch, enz...
Dat zou je echt eens moeten gaan lezen. Heel leerzaam en interessant. En super om toe te passen bij een geval als dit. Succes!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:20

Verward
Laatst bijgewerkt door Siggy op 11-05-02 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:23

Citaat:
Als jij weer gaat lopen, moet je paard dat ook doen. Als jij naar links gaat, moet je paard je volgen. JIJ bent de leider, dus JIJ bepaald het tempo en de richting. Dat moet je eigenlijk kunnen zonder halster, zonder touw...

Dat bereik je alleen als je paard respect voor je heeft, door bijvoorbeeld een Join Up. Er zijn goede boeken over te lezen van Parelli, Monty Roberts, T-touch, enz...


Hoe kun je dat dan oefenen buiten de omheinde bak, ik wandel met mijn 3 jarige ook veel (wel met bitje trouwens), maar soms buldozert ze me ook zo opzij, terwijl ze in de paddock als een hondje achter me aan loopt en de wendingen precies mee loopt (dus helemaal los) Verward

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:33

grijp alsjeblieft niet gelijk naar een bit o.i.d., maar probeer je paard eerst de baas te zijn ZONDER al die middelen. Je paard is nog maar 2, en bedenk je eens wat je moet doen als je paard over een tijdje zich ook niks meer aantrekt van de hulpmiddelen zoals bit e.d??
Juist in deze tijd moet je paard leren wie de baas is, en da's best wel eens lastig, maar als jij t op een gewone manier voor elkaar krijgt heb je daar straks veel profijt van.....
Zoals hierboven al geschreven stond, gewoon in de bak oefenen, aan een halster met touw eraan. Op de commando's hoooo moet ie stil staan etc... En zorg er vooral voor dat je paard naast of achter je loopt, maar absoluut NIET voor je, want dan denkt ie dat ie de baas is.....

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:37

Citaat:
Hoe kun je dat dan oefenen buiten de omheinde bak, ik wandel met mijn 3 jarige ook veel (wel met bitje trouwens), maar soms buldozert ze me ook zo opzij, terwijl ze in de paddock als een hondje achter me aan loopt en de wendingen precies mee loopt (dus helemaal los)

Je paardje wordt gewoon een beetje enthousiast als ie buiten is en laat dat ook duidelijk merken. Dan is jouw taak dat jij duidelijk laat merken dat jij de baas bent. Straf m als ie een loopje met je neemt, maar beloon m (ook heel belangrijk) als ie t wel goed doet. Wees wel streng, maar ook consequent...dwv...niet de ene keer wel toe staan dat je paard uit zichzelf gaat draven oid en de andere keer niet....

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 21:43

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb me nu al voorgenomen om komend weekend (ik zie mijn paarden helaas alleen in het weekend, nog wel) weer eens in de bak te gaan oefenen!
Ik vind het trouwens best wel eens moeilijk hoor zo'n jong paardje. Het is toch een hele verantwoordelijkheid die ik op me genomen heb. Maar ik vind het wel prachtig om te zien hoe ze groeit en hoe ze zich ontwikkelt. En het gaat behoorlijk goed, maar als ze erg enthousiast wordt, heb ik nog geen tegenantwoord zal ik maar zeggen. Daar ga ik zeker aan werken!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:12

Probeer het eens met een lang touw (paar meter) rol dat op in je ene hand en hou het gedeelte wat aan het halster vast zit vast met de andere.

Ga dan voor je paard lopen en zorg dat hij een bepaalde afstand houdt (ik vind 0.5 tot 1m fijn, maar dat is voor iedereen anders). In het begin is het handig als je achterstevoren loopt, dan kan je je paardje goed in de gaten houden.

Wandel een stukje, en sta dan stil. Staat je paard ook stil, beloon dan en loop verder. Staat hij niet stil, dan kijk je hem dreigend recht in zijn ogen. Als hij dan stilstaat stuur je hem een stapje naar achter en beloont dan (dat stapje naar achter is deels 'straf' en deels weer de oorspronkelijke ruimte innemen. Hij stopte later dan jij, is dus dichterbij gekomen en moet daarom achteruit om ruimte voor je te maken) Staat hij nog steeds niet stil, dan zeg je heel duidelijk 'HO' en hef je je hand op. Als het lukt weer de benodigde stukken achterwaarts, belonen en verder lopen. Als het niet lukt kan je hem zelfs met het stuk touw in de andere hand terugjagen. Ook dan weer belonen..

Hij zal de eerste paar keren waarschijnlijk alle stappen moeten doorlopen, maar doe ze elke keer consequent allemaal, van subtiel naar overduidelijk. Op een gegeven moment krijgt hij door dat hij uiteindelijk toch wel stil moet staan, en zal hij naar de eerste subtiele gebaren gaan luisteren.

Als het allemaal goed gaat kan je weer gewoon vooruit lopen, maar blijf die afstand houden. Als hij in je persoonlijke ruimte komt stuur je hem subiet weer naar achter..

*Bij sommige paarden kan je er beter niet recht voor lopen omdat ze in je nek springen. Ga er dan schuin achter lopen*

Succes! Mijn draakje is er een best fijne pony van geworden, hopelijk werkt het voor jou ook Lachen

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:37

RESPECT is het tovenwoord. Lees de boeken van de bovengenoemde schrijvers maar, dan wordt alles duidelijk.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:39

Als ik jouw was dan zou ik even voor dat je gaat wandelen haar laten lopen.Dan is de meeste energie er al uit .En als je gaat wandelen zou ik haar dikwijls laten halthouden.Als je haar leert luisteren naar stemcommando's is het nog makkelijker.
GRoetjes Julie

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 09:41

Hoi Julie,

En hoe zou je haar dan even laten lopen, even een paar minuten aan de longeerlijn? (heb ik nog nooit met haar gedaan) of bedoelde je wat anders?

Overigens ga ik zeker weer eens even de videoband van Pat Parelli van vrienden lenen. Zijn werkwijze sprak mij zeker wel aan.

Judith

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:47

Ga alstjeblieft NIET longeren met een 2 jarige. Dan verpest je z'n hele beenwerk. Z'n benen zijn daar echt nog niet aan toe. Wacht daar nog een jaartje mee. Dan zijn de benen harder doordat het kraakbeen is omgezet in echt bot.

Stappen langs de weg enzo is echt super, maar zorg wel dat je paard eerst respect voor je heeft. Respect is de basis van een relatie tussen paard - mens. Jij moet respect hebben voor je paard (liefde, eten geven, op z'n gezondheid letten) en jou paard moet respect hebben voor jou (jou als leider zien).

Respect kan je alleen afdwingen als je soms streng bent. Je moet altijd concequent zijn. Als het paard je respecteerd, ziet ie je als leider.

Het is geestelijk voor een paard heel belangrijk dat ie een leider heeft, dat ie weet wie de baas is. Want z'n leider beschermt hem tegen 'gevaren'. Een paard zonder leider wordt bang, gaat vluchten, wordt schrikkerig, enz...

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 09:57

Nee, dat was ik ook niet van plan hoor, maar ik vroeg me af wat Julie bedoelde. Ik ben me ervan bewust wat dat voor schade aan kan richten. Over het algemeen lijst mijn paardje erg goed, alleen nu in het voorjaar is ze wat joliger, wat wel logisch is natuurlijk. En dan kom ik er dus achter waar het nog aan schort. Ik ga gewoon lekker met haar in de bak aan de slag en hoop dat ik daar met wandelen langs de weg ook voordeel van heb. Ik vind het alleen als ik langs de weg loopt best wel vervelend als ze achter me loopt, want dat kan ik niet zien wat ze uitvoert (de bedoeling is van niks natuurlijk). In de bak lijkt me dat heel goed uitvoerbaar, maar langs de weg weet ik het niet.

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:55

Dat was ook zo bij mijn verzorgpony, maar dan moet je een zacht halstertouw (niet zo´n ruwe natuurlijk) door het ringetje van het halster doen en dan door zijn mond dn dan aan de andere kant weer door dat ringetje. Bij mijn KWPN verzorgpaard heeft dat heel goed geholpen. *LOL*

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:19

Nou... Ik heb hier wel weer 'oplossingen' gezien waar ik echt vraagtekens bij zet... Ik hoop niet dat je dat gaat doen!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:31

carola schreef:
Nou... Ik heb hier wel weer 'oplossingen' gezien waar ik echt vraagtekens bij zet... Ik hoop niet dat je dat gaat doen!


Inderdaad, ik ga helemaal met jou mee carola. Ik ben ook een NH mens, en vind dat een prachtige manier om met je paard om te gaan. Ik zal dat ook zeker toe gaan (proberen te Knipoog ) passen bij mijn hengstje. Ik ga dus met carola mee.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:17

Ja, doen zoals Carola al zei. Ik ben het weer een keertje met je eens hoor Carola.
DC is nog maar 1 jaar en zij stopt wanneer ik stop en stapt naast me schouder aan schouder. Als ik vooruitloop stopt ze omdat ze geleerd is naast me te lopen. In het begin liep DC ook altijd tegen me aan. Ze voelen zich veilig als ze in je nek kunnen zitten. Jij hebt je domein en je paard heeft zijn domein. Ik gebruikte dus ook de achterkant van een kort zweepje en gaf haar een licht por in de hals als ze me omver liep. Nu weet ze wel beter en blijft ze netjes naast me lopen. dus eerst inderdaad je paardje leren naast je lopen en reageren op je commands. In het begin als DC voor me uit wilde lopen of te snel wilde lopen gaf ik een licht ruk aan de halter. Ik zei dan ook "Halt!" en dan moest ze blijven staan. Het staan blijven begon meer en meer te duren. Nu is ze zover dat ze stilstaat en ik gewoon van haar vandaan ga zonder dat zij enige beweging maakt!
Gewoon vaak oefenen en je paardje zal het wel leren. Ook heel consequent zijn en vaak belonen als het goed gaat.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:20

Oh ja, ik ben nog iets vergeten. Als mijn kop niet op mijn schouders zat he! Haha!
In het begin met DC nam ik de longeerlijn mee. Aan de zijkanten heb je dan de metalen ringen aan de halster. Daar stopte ik dus mijn longeerlijn door, over haar neus en door de andere ring er weer uit. Helpt ook heel goed hoor!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 16:24

Hoi Carola en anderen,

Ik ben echt niet van plan rare (paardonterende) dingen te gaan doen hoor. Ik heb zowiezo de tijd om haar nieuwe dingen te leren, maar het zou soms zo makkelijk zijn als er iemand was aan wie ik altijd kon vragen of ik het goed deed. Ik wil graag op de (een) NH manier aan de slag, maar ook dan weet ik niet altijd of ik het goed doe en of het normaal is hoe mijn paardje reageert. Ik ga haar iig nog niet longeren, een bit in hangen of iets van die aard hoor. Dat lijken mij zeker niet de juiste manieren om dit voor elkaar te krijgen en die zal ik dus ook niet gaan gebruiken. Taliesin is echt wel heel leergierig en ik zal dit dus gewoon op een andere (paardvriendelijke) manier aan moeten pakken.

Groetjes,
Judith