een paard in de wei en toch nog bijvoeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gwenlover
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Amersfoort

een paard in de wei en toch nog bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 20:41

mijn paard staat in de wei en hij is heel dik maar moet ik hem nog bij voeren?
doei


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:50

Als hij zo dik is zou ik het niet doen. Maar dit ligt totaal aan het soort gras en waar je hem voor gebruikt............ Als je veel rijdt, zou ik hem sowieso biks geven, maar kuil ofzo lijkt me niet nodig als hij zo dik is. Maar dit ligt aan het soort gras, hoe 'groen' het is. Een heel rijk land is nooit goed. Ik zou hem eerder wat minder land geven, en hooi boijvoeren dan helemaal op alleen gras. Maar dit ligt totaal aan het gebruik etc etc

gwenlover
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Amersfoort

gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 20:52

ik weet niet wat voor gras het is.?
Ik gebruik haar voor dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:13

Heel dik zijn is geen maatstaf voor al dan niet krachtvoer geven. Het is wat te makkelijk gesteld om te zeggen 'hij is te dik, dus geen voer en flink rijden'. Dik tijdens het weideseizoen is vaak de beruchte grasbuik. Dat wil niet zeggen dat het dier ook energie genoeg heeft om er goed op te werken.
Het ene paard heeft geen biks nodig als 'ie op het land staat, blijft werklustig en wordt niet te dik. Terwijl het andere paard te dik wordt van gras, maar geen werklust meer heeft en biks gewoon nodig heeft.

Met de info die je nu gegeven hebt, is het dus onmogelijk om een zinnig antwoord te geven. Wat voor paard heb je, wat eet 'ie tijdens het winterseizoen, hoe lang staat 'ie per dag buiten, wanneer is 'ie hoeveel te zwaar geworden, en hoe is z'n conditie?

gwenlover
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 21:18

ik heb een b-pony. hij krijgt biks en nu staat ie de hele dag buiten. de conditie is heel slecht en hoeveel te zwaar weet ik niet precies maar de dierenarts zij datt ze te dik was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:26

Maar heb je de va dan niet meteen gevraagd om een voedings- en afvaladvies? Dat kun je ze gewoon vragen hoor, is heel normaal. Anders bel je 'm toch nog even na het weekeinde?
Succes!


someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:43

Dat hangt ervan af of er veel gras in de wei is.Maar als ik jouw was dan zou ik hem/haar minder gras geven en meer hooi of dergelijke!Want van gras krijgen ze een ENORME buik!!!
GRoetjes Julie

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

hele dag in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:49

Het hangt ervan af wat jou pony allemaal moet doen.
Als hij niets doet, dan hoef je niet echt bij te voeren, tenzij hij zichtbaar te kort komt.
Toch ben ik geen voorstander van pony's de hele dag in de wei, misschien alleen als de wei schraal is.

Ze worden gauw te dik en dat is niet goed!( net als bij mensen)

Als je ook nog sport met je pony dan krijgt hij toch te weinig voedingstoffen uit alleen gras. Ook al is hij dik of goed doorvoed (dikke mensen die alleen junkfoot eten zijn ook niet echt gezond), hij heeft voor zijn prestaties nog iets meer nodig.
Onze pony krijgt daarom boven op de halve dag weidegang toch nog 1 kg. sportbrok en een voedingsupplement.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 04:36

Alhoewel DC in de wei staat en de hele dag aan het (vr)eten is geef ik haar altijd toch nog een beetje haver en Pro Gold voor jaarlingen. Gewoon wat extra want vorig jaar werd ze heel mager van het buiten staan. Als ie dus heel dik is zou ik het niet doen om hem bij te voeren. Paarden hoeven meestal niet veel meer eenmaal ze op de wei staan. Wat extra's kan nog wel af en toe.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eelmo, Foreverkliek, LouLouB, NewChapter, YandexBot en 115 bezoekers