Gras van grasmaaier goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Gras van grasmaaier goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 20:30

Ik voer al het gras dat ik maai (met maaier op batterij) aan de paarden.

Nu wordt ik steeds gekker van dat ding, hij is gewoon lang niet zo sterk als een maaier op benzine, dus ik wil een nieuwe Haha! .

Maar, zei een kennis, dan kan je dat niet aan de paarden voeren, want er komen uitlaat gassen en olie op het gras....

Hmmm, dat klinkt idd wel vies.

Aan de andere kant, hooi wordt ook gemaaid door een trekker op benzine?

Wat denken jullie ervan Verward ?

Een electrische maaier kopen? Vind ik een beetje eng, want mijn pa gebruikt hem ook wel eens, ik ben bang dat ie zo over het draadje heen maait Frusty .

Toch maar met dat rotding blijven werken Misselijk ?

Of wel een benzine maaier kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:40

Geen gemaaid gras aan paarden geven.
Kunnen ze koliek van krijgen.
Gazon gras is veels te fijn van strukteur
en door het maaien veels te kort en kunnen ze er in stikken.

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:48

hoi
mijn paardje heeft vroeger ook gemaaid gras gegeten en toen werd hij heel erg dik. toen heb ik hier op bok ook veel gevraagd en de ene zei van niet en de andere van wel.
maar het is ook bijna hetzelfde als hooi want dat gaat ook met een grasmachine en nog meer doe maar een prive bericht sturen
Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:54

Een maaimachine maait alleen 3 cm boven de bodem alles af, dus het gras blijft lang.

Een gewone grasmaaier hakkselt het en je krijgt dus heel kort gras.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 21:00

Koliek? Meen je dat nou? Het is wel wat kort, maar niet super kort, en ze eet er heel rustig van, niet alsof ze happen neemt.

Wat dik worden betreft, zoveel krijgen ze niet, en als ze gras krijgen, krijgen ze ook minder/geen hooi.

Maar hoe zit het nou met een benzine maaier???????

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:42

Ik heb ook zo'n benzinemaaier en voer het gemaaide gras ook aan de paarden maar wel met mate. Ze kunnen er inderdaad koliek van krijgen. Het gras wat ik maai is wel gewoon weidegras en geen gazongras. Ik heb wel eens gehoord dat gazongras slecht is voor paarden maar waarom weet ik niet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:17

je mag nooit gemaaid gras geven aan een paard (gesneden met een zeis wel bv.)
de reden waarom dat niet mag is niet enkel omdat er dan benzine op zit maar ook omdat door het fijnhakken van dat gras er erg veel eiwit vrij komt, en das niet goed zols we allemaal weten.Tenminste dat heb ik gehoord (dat dat eiwit vrijkomt hé)
Komt er ook nog bij dat het van die kleine "propjes" zijn om het zo te zeggen, paard kan er degelijk in verslikken en stikken en bovendien heel erg koliek verwekkend (slaag ik niet uit m'n mouw, heb der een shet aan weten doodgaan die een berg gemaaid dras kreeg..hij liep daarnaast ook constant op de wei dus het lag niet aan het feit dat ie nou ineens gras kreeg)
geen gemaaid gras voeren dus, wat ik doe is het afsnoeien met een zeis, iets meer werk maar dan is het gras nog lang (moet het van aan de grond afsnoeien) en erg lekker.(net alsof je gras plukt met het verschil dat als je het afsnijdt met een zeisje je de wortels niet kapot trekt en het veel sneller en mooier resultaat geeft aan je gazon)
Gazon gras is trouwens op zich niet zo goed volgens mij, het is een hele andere strucuur maar of het nou echt schadelijk is weet ik niet..Mijn knollie eet er ook van in de tuin (daar hebben we een vierkante meter gazon staan, de rest is nog weidegras van toen we nog geiten hadden) dus die eet er niet erg veel van maar heb toch liever dat die het weiggras eet dan de gazon..
Nu ja zeker geen gemaaid gras geven hoor, snoei het dan maar af met een zeisje ofzo maar niet met de machine en dan voeren als je paardje je lief is!!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:25

nadine1 schreef:
hoi
mijn paardje heeft vroeger ook gemaaid gras gegeten en toen werd hij heel erg dik. toen heb ik hier op bok ook veel gevraagd en de ene zei van niet en de andere van wel.
maar het is ook bijna hetzelfde als hooi want dat gaat ook met een grasmachine en nog meer doe maar een prive bericht sturen
Vork


Toch niet helemaal hetzelfde hoor (nog niet bijna eigenlijk).. Knipoog
Gras dat gemaaid is voor hooi wordt LANG gemaaid en niet tot van die korte pulp..bovendien droogt het een hele tijd mede omdat vers hooi enorm veel eiwitten bevat en verschrikkelijk koliekverwekkend is.
hooi dat net van het land is gehaald mag je dus nooit ineens voeren maar moet eerst een paar weken 'bekomen" dan zakt het eiwitgehalte en is het dus veel gezonder voor een paard.
Het is idd zo dat ze er enorm dik van worden van vers gemaaid gras.Wel meer dan van gras dat ze zelf afknabbelen omdat gras dat gemaaid is begint te gisten (of zoiets ongeveer, het wordt erg warm steek je hand maar eens in een pak vers hooi..) zodanig het eiwitgehalte dusdanig stijgt en je paardje er dus enorm vet van wordt (kijk maar naar kuilgras, dat ligt warm onder plastic waardoor het ook erg eiwitrijk blijft, snappie?)

van dat pulpgras dat gemaaid is met ee grasmachine is dus niet goed, als je het lang afsnijdt en meteen voert (en het dus geen kans krijgt om eerst een tijd te liggen gisten) kan dit geen kwaad en is het hetzelfde als gras dat ze in de wei eten...hoe langer het ligt (tot een zeker punt hé) hoe ongezonder het eigenlijk wordt...Beetej duidelijk? Lachen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:39

Ik weet niet precies waar het vandaan komt ,
maar ik heb wel geleerd dat gemaaid gras erg gevaarlijk is om aan een paard te voeren.

Ik dacht ook dat het iets met het gisten te maken te maken had ....

Komt ook regelmatig voor in die Penny-verhaaltjes enzo ,
jeweetwel een kreng voert de lieve pony van een lief meisje gemaaid gras en pony wordt doodziek , je kent het wel Haha! !

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:40

ik zelf voer in de zomer altijd gras bij ,gemaaid met een benzinebosmaaier met schijf (ipv draad zet je een schijf erop ) ,dit werkt net zoals een zeis maar dan veel sneller en minder vermoeiend
alleen het gras wat ik maai is dan wel lange gras in de berm aan een doodlopende weg van een natuurgebied.
gazongras en tekort gras kneust teveel waardoor het gauw gist en kolieken kan veroorzaken ,ook doordat ze naar binnen schrokken en dan gaat proppen .
als je gras maait moet je dit binnen een dag opvoeren ,kan niet lang liggen want dan gaat het broeien en krijg je weer koliek
kortom gras maaien kan geen kwaad als lang genoeg is en je binnen een dag opvoert en ze niet te grote hoeveelheden in een keer geeft maar over meerdere porties per dag verdeelt dan gebeurt er niks
Ik maai al meerdere jaren zo bij en geen problemen ermee.
als je een dus een bosmaaier op benzine aan wil schaffen neem dan een waar zo maaischijf bij zit en niet een te lichte motor want die zijn zo af in gebruik,reken op zo 300 euro minimaal voor een maaier waar je mee vooruit kan en die licht genoeg is in gebruik
betere merk op dit gebied is robin vind ik.
Zeis is natuurlijk goedkoper maar moet je even de slag van leren <mijn man heeft het van mijn vader geleerd die weer van mijn opa die er vroeger mee hooide.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:56

Zeisen kan ik echt niet, mijn man wel maar het is inderdaad erg vermoeiend. Wij hebben nu ook twee jaar zo'n bosmaaier met schijf en draad en die is ideaal om gras mee te maaien. Door hoog gras komt een gewone grasmaaier ook niet heen.
Als ik met de gewone maaier gras maai (ook benzine) dan voer ik dat ook wel maar in hele kleine beetjes en ik haal het uit elkaar, anders heb je van die proppen.

Met een bosmaaier moet je wel heel erg opletten dat je niet tegen een steen of iets anders hard aankomt want die messen beschadigen heel snel.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:33

Je mag nooit gemaaid gras aan paarden en pony's geven.Dat is harstikke slecht voor hun!!!!!!!Ze kunnen er ernstige koliek van krijgen.
GRoetjes Julie

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:05

NIET DOEN!

Mijn paard is bijna overleden doordat een lieve buurman gemaaid gras van zijn gazonnetje in onze wei voerde. Paard heeft 3 weken in Utrecht moeten doorbrengen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 09:25

Jeetje, ik schrik hier toch wel van!!!

En mijn paardjes vinden het zo lekker... Verdrietig

Ik voer het wel ALTIJD dezelfde dag, dus dat is kennelijk wel verstandig.

Ik moet maar eens goed bedenken wat ik nu ga doen, ik ga er ook zeker (nog) meer research naar doen.

In elk geval iedereen heel erg bedankt voor alle reacties en uitleg!!!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 10:10

Gemaaid gras gaat gisten en dat geeft een erg broeierig effect. Voel maar eens aan het gemaaide gras als het een kwartiertje heeft gestaan. Dat gebeurt dus ook in de maag van het paard als hij het gras eet. Wij hebben eens een schaap gehad dat er bijna aan dood is gegaan. Ook door de buren die eens wat gras gingen voeren. Niet geven hoor!