Pork Plaza: Varkensflat

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Pork Plaza: Varkensflat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 22:57

Vraag me af wat jullie daarvan vinden. Heb er ooit een case over gehad met bio-ethiek. (Ik heb trouwens nog veel meer leuke, controversiële cases, ga jullie eens lekker teasen de komende tijd }> )
En dan heb ik het dus over de varkensflat in vergelijking met de huidige bio-industrie, vergelijking met biologisch-dynamische landbouw en weet ik veel wat voor landbouw je nog meer hebt lijkt me, in ieder geval vanuit dierenwelzijn bekeken een uitgemaakte zaak.

Voor achtergrondinformatie (noodzakelijk voor het vormen van een gefundeerde mening!):

http://www.rathenau.nl/nl/profiel/pdf/S ... eb2000.pdf
http://www.louisbolk.nl/wgo/gen18/voormij.htm
http://www.agriholland.nl/nieuws/bijlag ... 24559.html

Nulla tenaci invia est via


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 13:10

Kortweg: Fántástisch! Ik hou deze ontwikkeling al een tijdje in de gaten, en ik ben er een groot voorstander van. Makkelijk, economisch, en enorm ruimte besparend in dit drukke of volle land.
Mooi voor het landschap is het misschien niet, maar ach, in de randstad enzo staat het toch al vol met flats, dus kan dit er ook nog wel bij.

Wat is jou eigen mening Margreet?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 13:59

Bio industrie valt eigenlijk niet goed te praten voor mij. Maar als het dan toch moet, dan maar zo, al is het eigenlijk kiezen tussen 2 kwaden. Vergeleken met de huidige bio-industrie gaan dierenwelzijn, economie en milieu er op vooruit (dierenwelzijn het minst). Al vind ik dat er absoluut gewerkt moet worden aan het (meer) rendabel worden van biologische veeteelt, een mentaliteitsverandering bij de bevolking, niet meer te beroerd om iets meer geld neer te leggen voor een lapje vlees.

Een aantal goede punten van de varkensflat:
-beter voor het milieu
-hygiëne is beter
-minder gesleep met dieren, dus minder stresse en ook minder kans op het verspreiden van ziektes
-minder stankoverlast
-meer controle op dieren (chip), achtergrond is precies na te gaan, ook weer gunstig voor preventie van ziekten en beter voor de veiligheid van het vlees
-internationaal, gunstig voor de export, er is grote vraag naar kwaliteitsvlees tegen een lage prijs
Dit zijn voor mij behoorlijke zwaarwegende punten, omdat deze punten ook echte verbeteringen betekenen t.o.v. de huidige situatie

Maar ook een aantal slechte punten, al gaan een aantal daarvan volgens mij ook op voor de huidige bio-industrie, ze zijn wel slecht, maar geen verslechtering:
-veel dieren op een klein oppervlak
-geen daglicht, geen buitenlucht
-verstoring natuurlijk gedrag
-verdwijnen van het traditionele gezinsbedrijf, kleine boeren kunnen de concurrentiestrijd niet aan, sociale drama's
-waar ligt de grens, eerst de varkens, daarna koeien en kippen
-het concentratiekamp idee, morele dillemma's
-dier niet meer zien als individu, maar als vleesfabriek, aantasting integriteit
-medicijnen en antibiotica zijn nodig om de dieren gezond te houden, hoe gezond is dat voor ons?

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 14:06

Margreet schreef:
-veel dieren op een klein oppervlak
1-geen daglicht, geen buitenlucht
2-verstoring natuurlijk gedrag
3-verdwijnen van het traditionele gezinsbedrijf, kleine boeren kunnen de concurrentiestrijd niet aan, sociale drama's
4-waar ligt de grens, eerst de varkens, daarna koeien en kippen
5-het concentratiekamp idee, morele dillemma's
6-dier niet meer zien als individu, maar als vleesfabriek, aantasting integriteit
7-medicijnen en antibiotica zijn nodig om de dieren gezond te houden, hoe gezond is dat voor ons?


Je pluspunten kan ik totaal beamen. Maar je minpunten niet allemaal. Ik heb ze even genummerd voor het gemak:

1: dat is nu ook al niet zo in de bioindustrie helaas.
2: zie 1. Dat maakt bij deze flats geen verschil met de bioindustrie zoals die nu wordt toegepast.
3: daar kan ik wel inkomen. Dat vind ik dus ook een nadeel.
4: heb ik persoonlijk geen problemen mee. Waarom niet alle bio-industrie dieren zo houden?
5: zie 4, maar ik snap dat anderen er wel problemen mee kunnen hebben.
6: dat is nu ook al het geval in de hedendaagse bioindustrie.
7: zie 6.

Bioindustrie is er (helaas) voorlopig toch nog wel. Dan vind ik dat het beter op de flat-manier kan als zoals het nu gaat. Vooral dat de dieren niet meer vervoerd hoeven te worden en daardoor minder stress hebben, vind ik een pluspunt. In dat opzicht is deze manier van bioindustrie beter als de manier van bioindustrie die we nu nog zien.

Ik zou ook liever zien dat er geen bio-industrie meer zou zijn, maar dat is niet haalbaar vrees ik. Dan maar het beste kiezen tussen twee kwaden toch?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 14:11

Margreet schreef:
al gaan een aantal daarvan volgens mij ook op voor de huidige bio-industrie
Knipoog

Het zijn ook niet zozeer "mijn" minpunten hoor, het zijn punten die "men" aanvoert als tegenargument, ik ben het ook lang niet met allemaal eens, maar het leek me wel aardig om ze even te noemen

Nulla tenaci invia est via

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 14:14

Oke, ik begreep dat het JOU minpunten waren... Ik vond het al vreemd van je Haha! .
Ik had even niet goed genoeg gelezen dus.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 14:21

Ach, ik had ook duidelijker kunnen zijn. Het zijn ook niet mijn tegenargumenten, maar het zijn wel tegenargumenten, dus die moet je dan wel meenemen in je besluitvorming, door ze in ieder geval noemen. (en vervolgens weg te wimpelen Haha! )

Alle voors en tegens op een rijtje en dan beslissen welke punten voor jou zwaar wegen en welke niet, en de tegens wegen minder zwaar dan de voors voor mij, dus dan maar pro-varkensflat.
Al blijft het kiezen tussen 2 kwaden...

Nulla tenaci invia est via

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 15:19

geen slow chat please!

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 16:34

Tja... ik ben er eigenlijk helemaal voor om deze flats in de toekomst in gebruik te nemen. Ik zie er alleen maar voordelen in omdat dit de ideale manier is om semi-scharrel varkens te krijgen. Het is droefig gesteld met de huidige stand van zaken binnen de varkenshouderij. Bedrijven kunnen onmogelijk uitbreiden omdat ze of geen geld hebben of niet uit mogen breiden van de gemeenten. Hierdoor kunnen ze ook niet genoeg ruimte creeeren voor de varkens om ze zodoende zo diervriendelijk mogelijk te houden. Geeft men echter de varkens wel de ruimte die een scharrelvarken zou moeten hebben dan heeft de boer te weinig varkens en heeft hij een veel te laag inkomen om zelf normaal te kunnen leven.

De oplossing: varkensflats. De dieren krijgen daardoor veel meer ruimte omdat hoogtebouw veel minder kost dan de breedtebouw. Hierdoor kan er dus bij wijze van spreken 1 varken gehouden worden op een ruimte van 5 varkens wanneer deze stal op de klassieke methode gebouwt zou worden. Voor wat betreft het zonlicht: ik neem aan dat er genoeg architecten in Nederland rondlopen die een gebouw kunnen construeren zodat er op een bepaalde plek zonlicht in een stal valt (een varken heeft niet altijd behoefte aan zonlicht en wil soms ook wel eens een stuk schaduw). Ach... en voor het gras in zo'n flat nemen we gewoon een grasmat uit de Amsterdam Arena, zetten er een paar daglicht-lampen op en dan wil dat wel groeien. Dan hebben de varkens nog het idee dat ze in het gras kunnen spelen *LOL* (overigens hebben varkens geen behoefte aan gras... dat zit alleen maar in de weg bij het zoeken naar wormen en ander voedsel Haha! )

Het klinkt misschien vrij cru allemaal om varkens op een dergelijke manier te houden, maar uiteindelijk draait het allemaal om op een zo goedkoop mogelijke manier eiwit (vlees) te produceren voor menselijke consumptie. Een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking wil nog altijd het vlees zo goedkoop mogelijk op hun bord hebben en 1 manier om de prijs laag te houden in een land waar de grond schrikbarend duur is, is door de lucht in te gaan.

Door het vlees zo goedkoop mogelijk te produceren staan we bovendien ook weer wat sterker in de wereldmarkt. Als wij als klein land een beetje een sterke economie willen houden dan moeten we aan schaalvergroting doen zo simpel is het en een varkensflat zal hier zeker een bijdrage toe leveren.

Ik moet wel zeggen dat ik ook eerst moest slikken toen ik er van hoorde, maar als je erover na denkt... ik heb het idee dat je met varkensflat betere leefomstandigheden kunt creeeren dan dat de varkens van Nederland op dit moment hebben.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 20:40

akerna schreef:
geen slow chat please!


Nou, dat viel ook nogal mee dacht ik zo!
Het was on-topic en bestond niet uit one-liners plus dat het ook voor andere mensen misschien wel nuttig was, je moet ook weer niet gaan overdrijven als moderator Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:53

Ze moeten als die bio industrie zooi verbieden Huilen Het is gewoon te triest voor woorden, en wat maak dit nou uit voor de dieren. Is vind het echt super zielig, Huilen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 21:57

Avantilover, ben jij vegetariër, of beter nog: veganist?

Nulla tenaci invia est via

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:00

Nee, ik ben het wel geweest, maar me moeder vond het te lastig worden, maar het liefst eeet ik geen vlees. Dus daar kan ik niet zoveel aan doen. Mijn moeder koop vlees met het eco keur merk, ern dat komt toch niet van de industrie? Maar vind ji het dan wel normaal, dat die dieren elkaar4 oren eraf eten van gekte en nooit het daglicht zien, nou ik niet.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 22:09

Voor jezelf koken?

4 oren eraf eten? Dat vind ik inderdaad niet normaal, een varken heeft er meestal maar 2 Knipoog

Dit topic ging niet over bio-industrie ja of nee, maar over varkensflat ja of nee. Bio-industrie is misschien niet goed te praten, maar het is nou eenmaal de harde werkelijkheid en verlopig zijn we nog niet van de bio-industrie af. En als het dan toch moet, dan wat mij betreft maar in een flat.

Heb je de achtergrondinformatie gelezen?

Nulla tenaci invia est via

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:25

dsajhdi

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:28

Ik denk dat je hier een onderscheidt moet maken tussen de huidige bio-industrie en de industrie van het vlees-produceren in de toekomst. Op dit moment zijn er een hele hoop regels waar EKO-vlees aan moet voldoen o.a. een x aantal M2 roostervrije vloer, zoveel vierkante meter zonlicht, ruwvoer ter beschikking (ter bevordering van het fourageergedrag en goede vertering van de voeding), niet gecoupeerde staarten, niet gecastreerd zijn. Op dit moment is het met de huidige stalbouw en ruimte daarvoor in Nederland niet in voldoende mate mogelijk om het elk varken naar de zin te maken. Het alternatief is dan IMO een varkensflat waar je dat beest iig genoeg ruimte geeft zodat hij zijn natuurlijk gedrag kan vertonen (zoals kroelen in de modder, fourageren en luieren in een modderbad).

Zolang er vlees wordt gegeten in Nederland blijven er varkensbedrijven: wat hebben we dan liever, een varken met weinig ruimte en wat niet eens zijn normale natuurlijke gedrag kan vertonen en wat leeft op de begane grond, of een varken wat een groot gedeelte van zijn natuurlijke gedrag kan vertonen maar die honderd meter boven de grond is gehuisvest?

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:29

hehe hij doet het, ja sorry voor die letter maar ik heb al 2 keef een heel verhaal getypt en elke keer komt het er niet op ben ik afgemeld enzo.

nou van die 4 oren is een typ fout Haha!

Maar als het hier goedkoper zou worden, moeten de buitenlandse varkens houder het ook weer goedkopen zien te krijgen en wat krjg je dan nog slechterde omstandig heden voord de dieren! tenzij ze ook gaan stapelen. Dit is al eerder gebeurt, en nederland is ook de aanstichter van de boiindustrie door het steeds goedkopen te maken! Ik ben dus tegen!!!!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 22:30

avantilover schreef:
dsajhdi


Verward

Nulla tenaci invia est via


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:31

Maarten schreef:
Ik denk dat je hier een onderscheidt moet maken tussen de huidige bio-industrie en de industrie van het vlees-produceren in de toekomst. Op dit moment zijn er een hele hoop regels waar EKO-vlees aan moet voldoen o.a. een x aantal M2 roostervrije vloer, zoveel vierkante meter zonlicht, ruwvoer ter beschikking (ter bevordering van het fourageergedrag en goede vertering van de voeding), niet gecoupeerde staarten, niet gecastreerd zijn. Op dit moment is het met de huidige stalbouw en ruimte daarvoor in Nederland niet in voldoende mate mogelijk om het elk varken naar de zin te maken. Het alternatief is dan IMO een varkensflat waar je dat beest iig genoeg ruimte geeft zodat hij zijn natuurlijk gedrag kan vertonen (zoals kroelen in de modder, fourageren en luieren in een modderbad).

Zolang er vlees wordt gegeten in Nederland blijven er varkensbedrijven: wat hebben we dan liever, een varken met weinig ruimte en wat niet eens zijn normale natuurlijke gedrag kan vertonen en wat leeft op de begane grond, of een varken wat een groot gedeelte van zijn natuurlijke gedrag kan vertonen maar die honderd meter boven de grond is gehuisvest?


Dat gaat de goede richting in Haha!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 22:34

Dus je bent toch een beetje voor de varkensflat? (als het dan toch moet....)

Nulla tenaci invia est via

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:36

Margreet"]
[quote="avantilover schreef:
dsajhdi


Verward
[/quote]

is later iutgelgd zie je het? Haha! Tis een beetje dom maja

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:39

Tja avantilover... je zegt het nu zelf: dat gaat de goede richting in. Mag ik hieruit afleiden dat jij er geen probleem mee zou hebben als er varkensflats in Nederland zouden komen? Laten we hopen dat meerdere vegetariers of veganisten jou mening dan delen, dan zijn we tenminste van dat hele getrap tegen de varkenshouderij af!! Dit is niet kwaad of aanvallend bedoelt, maar waar ik me soms kwaad om kan maken is dat er geschopt wordt tegen de varkensboeren, maar dat weinig mensen komen met concrete en realistische ideeen hoe het dan wel beter kan. Het liefst zouden sommige mensen de varkens graag in de wei zien, maar kom op... wij mensen hebben die ruimte meer nodig!! Wij willen toch liever onze kostbare ruimte niet opgeven voor een varken?? Verward

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:44

Maarten schreef:
Tja avantilover... je zegt het nu zelf: dat gaat de goede richting in. Mag ik hieruit afleiden dat jij er geen probleem mee zou hebben als er varkensflats in Nederland zouden komen? Laten we hopen dat meerdere vegetariers of veganisten jou mening dan delen, dan zijn we tenminste van dat hele getrap tegen de varkenshouderij af!! Dit is niet kwaad of aanvallend bedoelt, maar waar ik me soms kwaad om kan maken is dat er geschopt wordt tegen de varkensboeren, maar dat weinig mensen komen met concrete en realistische ideeen hoe het dan wel beter kan. Het liefst zouden sommige mensen de varkens graag in de wei zien, maar kom op... wij mensen hebben die ruimte meer nodig!! Wij willen toch liever onze kostbare ruimte niet opgeven voor een varken?? Verward


Nee ik ben het er niet meeens het vlees word steeds goekopen dat moeten de buitenlands concuren, dus dan nog slechtere omstandigheden, snapie?
tenzij hun ook gaan stapelen! Maar ik geloof nooit dat het zo word als jij het vertels. Het ligt niet voor niet heel afgelegen verstop ergens op de veluwe!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 22:47

Een (2e) maasvlakte op de veluwe? Ben niet zo'n ster in topografie, maar dit is echt nieuw voor mij!

Nulla tenaci invia est via

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:51

Margreet je moet me niet zo letterlijk nemen ik bedoel: ergens ver weg gestop, niet in het openbaar, gesloten voor mensen, niet in het zich snapie?
Maar ik dacht echt op de veluwe? Verward
groetjes lydje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Geerten, GrapeshotBot, TessaxQuincy en 34 bezoekers