Scherpere sporen op je wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Scherpere sporen op je wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 19:45

Een meisje bij ons op stal vertelde me dat ze scherpere sporen ging kopen, alleen voor op de wedstrijd omdat ie daar nog slomer was dan thuis. Mijn eerste reactie was, daar zit rijtechnisch iets niet goed, hebben de sporen niks mee te maken.

Maargoed, nou was ik vandaag op wedstrijd Schijnheilig en de eerste 5 minuten rende Waldo wel hard, maar daarna kreeg ik hem niet meer zo aan het accelereren. Op mijn indoor wedstrijd was dat nog erger, op het moment dat ie de bak inkwam vond ie alles zo spannend dat ik echt ernstig moest benen om hem voorwaarts te rijden (terwijl ie dus met losrijden voorwaarts genoeg was!)

Is dat een oplossing voor zulke paarden, die in de ring een terugvallen? Overigens zit ik dan te denken aan van kort stomp spoortje naar langer stomp spoortje, niks geks dus. Op zich denk ik ook dat we gewoon meer concours ervaring moeten krijgen hoor, dat sowiezo. Ben benieuwd naar jullie inbreng!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!



abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:08

heb ik ook last van gehad toen ik nog bij de pony's reed.. Spring heeft daar ook een handje van namelijk, maar dat heeft niet met sporen te maken... maar met spanning van jezelf en je paard volgens mij... en ik denk niet dat het goed is om op wedstrijd van alles anders te doen, je moet juist de thuissituatie zoveel mogelijk nabootsen en niet alleen op wedstrijd met een ander bit of andere sporen ofzo gaan rijden..

liefs

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:42

Tja, op een wedstrijd zijn paarden vaak toch wat kijkeriger en zenuwachtiger. Terwijl juist dán het heel belangrijk is om hem perfect aan de hulpen te hebben.
Om nou echt alleen met wedstrijden een spoor van een cm langer om te doen... tja, over of dat goed/slecht zit ik met mezelf in dubio.

M'n zusje rijdt thuis af en toe met spoor, soms wel, en soms niet (en soms maar de helft van een training). Maar met een wedstrijd heeft ze haar spoor sowieso om. Gewoon om hem te laten opletten als het nodig is.

Ik ben benieuwd naar de andere antwoorden.

Ow ja, gefeliciteerd met je eerste wp + prijs!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:31

Als je denkt dat je met een langer spoortje meer indruk kunt maken, hem duidelijk kunt maken dat been van jou toch echt gevolgd moet worden door een voorwaartse reactie van zijn kant, of het nou spannend is of niet, dan zie ik het probleem niet zo. Hij moet gewoon onvoorwaardelijk aan de hulpen zijn, ook op wedstrijd en daar mag je best iets meer overtuigingskracht bij gebruiken.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:38

Ik rijd thuis met sporen met een glad wiel, en op wedstrijd met sporen met een grof wiel. Ik kom dan als het moet net wat scherper door, en als het niet moet kan ik er ook normaal mee rijden. Sommige paarden blazen zich van de spanning wat op en zijn dan net niet meer helemaal scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:56

Thuis rij ik met een knopspoor en op wedstrijd met een stompe spoor. Gewoon om lekkerder te kunnen werken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers