Lange voorpluk zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Lange voorpluk zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 19:51

Nee, niet meteen denken dat het pennymeisje in mij wakker is geworden Haha!
Ik was vandaag op concours en daar zag ik een schimmel, andalusisch type, heel mooi overigens, met een super lange staart, super lange manen en een dikke lange voorpluk. Op zich indrukwekkend allemaal, maar toen ik het eens langer bekeek, zag ik dat die voorpluk gewoon zó dik en lang was, dat het ahw als gordijntje werkte. Oftewel, paardebeest zag niks (behalve als ie even schudde of er een windvlaagje langs kwam)
Nou dacht ik meteen aan het LRD topic van een tijdje terug op RT, daar werd beweerd dat LRD zielig zou zijn omdat het paard niks meer zag (dat even daargelaten, wil ik niet weer op in gaan)

Wat vinden jullie hiervan? Voorpluk die het zich zó belemmert?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:54

het zicht zal wel niet zo erg belemmerd worden enne het dier weet niet beter he...
als ik een pluk haar voor mn gezicht heb hangen (en believe me... dat is errug dik) dan kan ik er ook nog wel gewoon doorheen kijken, het beest is zo opgegroeid en het is voor hem als vanzelf gegaan, hij heeft er mee leren omgaan neem ik aan.. anders botste die wel tegen alles en iedereen op...

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:54

Nee hoor. Daar wend het paard wel aan lijkt me. Alleen als ie gaat irriteren bij het paard (hoofdschudden, enzo), dan lijkt het me verstandig om er een vlecht in te leggen.
Helaas heeft Ed niet zo'n mooie dikke voorpluk..... Hij heeft echt zo'n kneuzig plukje... Pas eigenlijk ook wel bij hem, maar ik vind het wel erg mooi als een paard een dikke, volle voorpluk heeft.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:06

Voorplukken zijn voor de vliegen.

Je paard kan beter een lange voorpluk hebben dan zo'n korte die gewoon geen functie heeft.
Het is dus niet zielig hoor.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:17

is idd niet zielig, het houdt de vliegen weg! En die pluk groeit langzaam aan zo dik, dus die pony is het gewend!
*Toscar heeft ook een lange voorpluk, en weinig vliegen bij zijn ogen, terwijl zijn weidevriendinnetje, een korte pluk heeft die haar ogen niet halen, bij haar zitten altijd veel vliegen rond de ogen!*

de zus van Pienke, Nienke (minishet) heeft ook een super dikke voorpluk! Als je die invlecht staat ze juist raar te kijken! allemaal te schudden endoen!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:24

Ik vind het niet zielig. Tis gewoon een natuurlijk vliegennetje. Die van Dennis hou ik wel bij. Als hij te lang word(en onder zijn neusriem gaat zitten) trek ik hem een beetje.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:35

Mijn pony heeft ook zo'n super voorpluk, maar dat is niet zielig.. ik durf te wedden dat alle paarden in de wei jaloers op haar zijn Haha! want zij heeft nooit last van vliegen in dr ogen!! Met rijden ziet ze genoeg, want dan waaien die plukken wel een beetje zodat ze wel iets ziet.. In de winter staat ze trouwens meestal met een dikke vlecht in de voorpluk, dan heeft ze die toch niet nodig tegen vliegen.

Wat wel vervelend is, is wanneer de voorpluk precies zo lang is dat de puntjes in de ogen hangen.. want dat gaat nog wel eens irriteren omdat de puntjes in de ogen prikken. maar dan kun je gewoon een vlechtje erin doen tot ze lang genoeg zijn dat de puntjes niet meer prikken.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:41

Ik denk dat dat wel meevalt, anders botst ie in en rondom stal wel overal tegenaan Frusty

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:04

Mijn paard heeft een voorpluk die over de neusriem komt (engelse, hoge neusriem) en ik heb nog nooit gemerkt dat ze er minder mee ziet. Als ik aan het rijden ben en we hebben ´tegenwind´ wapperen de manen altijd uit haar gezicht... Haar manen zijn ongeveer 50 cm lang en daar doe ik met rijden en longeren wel altijd een vlecht in omdat ze anders tussen mijn vingers komen (of in het klittenband van mijn handschoenen) of bij het longeren tussen de touwtjes van de dubbele longeerlijn.

Vliegen in haar gezicht heeft ze trouwens nooit.

Over lang haar gesproken: ze heeft ook enorm lange oogharen, daarbij moet ik altijd opletten dat ze niet tussen de bakstukken of de neusriem komen...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 22:44

loulou heeft ook een lange voorpluk, maar ze heeft er echt geen last van. ze heeft ook minder last van vliegen en tijdens het rijden waait ie meestal in 2 plukken opzij.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:23

Ik vind die 3 haren die tussen Ironique haar oren zitten zieliger! Haha! Ik denk idd dat een lange voorpluk wel mee valt voor het paard, het dier zal er ook aan gewend zijn en kan er vast wel tussendoor kijken. Daarbij is het inderdaad ook prettig tegen de vliegen.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:29

Ik denk ook dat het geen kwaad kan.Bovendien denk ik niet dat een andalusiër met een kort voorplukje zou staan.En het is inderdaad goed tegen de vliegen!
Groetjes JUlie

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:06

Ik vind een lange voorpluk niet zielig hoor.
Ze kunnen er volgens mij nog gewoon doorheen kijken.
En het is inderdaad handig voor de vliegen. Die gaan dan niet in z'n ogen zitten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:35

Ik ben jaloers op die plukken Lachen Buddy zijn voorpluk is nog niet zo lang, maar ik laat het echt wel groeien (evenals zijn manen die nu ongeveer 5 cm onder zijn kaak hangen). Hij heeft nu wel last van vliegen rond zijn ogen, en dat vind ik zo'n k|otegezicht! Dan heb ik de neiging om ze constant weg te jagen, maar daar wordt Buddy ook zo ziek van Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:45

Volgens mij hebben ze daar geen last van hoor, Flair haar voorpluk hangt ook over haar ogen.

Voor haar wel functioneel vanwege de vliegen, en met rijden waait het toch naar de zijkanten.

En.. ik vind het heel mooi, een dikke lange voorpluk. Gelukkig heeft ze niet zo`n miezerig voorplukje, wat overigens bij veel paarden gewoon hoort.