Hoog gras en mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoog gras en mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 14:04

Mijn merrie staat nu in het land (dag en nacht). Het gras is vrij hoog. ongeveer tot boven de kogels. Ze had van de winter last van mok maar het was nu over. Smorgens is het gras natuurlijk best nat. Ik vroeg me af of zo'n weiland mokbevorderend is en hoe je het dan kan voorkomen dat ze mok krijgt.

Er ligt geen modder in het land het is allemaal puur gras, maar de benen worden natuurlijk wel nat in de ochtend asl het gras nat is. En als ze toch mok krijgt hoe kan ik dat dan behandelen in het land?

Verward


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 14:12

Ja, daar kan ze mok van krijgen. Zorgen dat je gras kort is, of haar 's ochtends niet op het gras laten...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 17:43

carola lees dan er staat dat ze dag en nacht in die wei staat

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 18:23

Dat heb ik ook wel gelezen hoor. Maar dan zet je haar toch 's nachts / 's ochtends in een paddockje / stal ofzo? Een stukje waar geen hoog gras is?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 18:34

Dat kan niet. Ze is het land in. dat betekend dat ze met een kudde dag en nacht op gras staat. Ze is niet meer zoals eerst met stallen erbij en dan af en toe naar buiten. Het is gewoon alleen land.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:00

Mijn ervaring is dat het in de zomer vaak wel meevalt met mok als je wat redelijk droog land hebt. Mok ontstaat toch vaak door aanhoudende nattigheid + vuiligheid (mest of modder). Ik zorg er in ieder geval voor dat er niet al te veel haar in de kootholten zit (ik knip het af, niet scheren, dan krijg je juist wel weer mok omdat je wondjes maakt) en smeer ze als het nat wordt in met een laagje goudsbloemcreme. Zo maak ik een waterafstotend laagje. Ik weet dat er ook mensen zijn die daarvoor levertraan gebruiken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 20:15

Thanks!!! Nee er is geen modder. Het is een hee dichtgegroeid land, dus de benen blijven schoon, maar dus wel af en toe vochtig door het gras.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

mok door lang gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 15:21

Door het lange gras zal er niet zo snel mok ontstaan. De benen worden 's ochtends met de dauw wel nat maar het zal redelijk snel weer opdrogen. Nat maken/ worden bij mok is niet erg, lang nat blijven, dat is het probleem. Wanneer een wei dus blup wordt/is en je paard staat daar in en zijn benen blijven 3 dagen lang nat en vies dan kan je problemen gaan krijgen. Maar van gewoon in de wei staan die overdag weer opdroogt (en dus ook zijn benen) zal je paard niet zo snel mok krijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andrea1978, Googlebot, Leukertje en 30 bezoekers