Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 08:58

Goed, ik heb even getwijfeld of ik het onder een SA zou doen, of dat ik het uberhaupt zou plaatsen, maar zet het toch "gewoon" zo neer. Meer omdat ik van mening ben dat het niks is om je voor te schamen dat het in de familie gebeurd.

Mijn neef heeft gisteren dus te horen gekregen dat hij HIV heeft. Buiten dat hij er kapot van is, is het een hele klap voor zijn gehele omgeving, want, ook wij als familie hebben dit nog niet eerder meegemaakt.

Mijn neef heeft een heel losbandig leven geleid. Uiteraard verdient NIEMAND om HIV te krijgen! Hoe je dan ook mag leven. Maar het is helaas gebeurd.

Alleen, hoe ga je er mee om? Omdat ik nog niet eerder iemand heb ontmoet die HIV heeft, is het voor mij geheel nieuw. Ik heb zojuist wel even via google zitten kijken waarbij ik 100.000 websites heb gevonden.. Maar ik ben gewoon benieuwd of hier mensen zijn die een familielid hebben die HIV heeft en hoe zijn jullie er mee omgegaan, hoe reageerde je? Hoe is het leven in je familie veranderd en hoeveel risico loop je?

Ik wist gisteranavond gewoon niet hoe ik moest reageren, ik heb alleen maar zitten prevelen dat ik het heel erg vond en niet wist wat ik moest zeggen..

Ik wil niet dat dit een veroordeel topic word, ik vraag alleen advies, geen "eigen schuld dikke bult" reacties.. Het gaat hier wel om iemand waar ik heel veel van hou, hij is immers al bijna 27 jaar mijn neef.. ;) Hou daar dus rekening mee!


piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:01

ik denk dat je geheel normaal moet reageren. Heb dit zelf niet eerder meegemaakt.
Maar ik vind wederzijds respect erg belangrijk.
Daarbij veranderd de persoon zelf toch niet....
Het enigste wat je nu kunt doen is een luisterend oor bieden en vooral eerlijk naar hem toe zijn. Sterkte, hij heeft het zelf er waarschijnlijk al moeilijk genoeg mee.
Dus ga niet oordelen of hem op zijn fouten wijzen, maar wees er gewoon voor hem, des te sterker hij eruit komt.

16-1-2012 de mooiste dag van mijn leven!

Paarden scheren op een professionele manier, met rust en geduld, pb voor meer info!

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:05

waarom zou je anders met hem omgaan als voordat je het wist? Het blijft toch dezelfde persoon?
Verder denk ik dat als je vragen hebt, je het hem gewoon moet vragen. Niet achter zijn rug om, maar gewoon open en eerlijk: "wát is wel en niet gevaarlijk?" Ïk kan me indenken dat hij dat liever heeft als dat je hem ontwijkt omdat je dat soort dingen niet precies weet.

You're immortal until proven otherwise

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:05

Ik denk dat je het wat "luchtiger" moet zien...het is een geslachtsziekte. Helaas kan iedereen die weleens onveilig vrijd dit krijgen.
Net als chlamydia, echter is chlamydia veel voorkomender dat HIV.

Vroeger was je ten dode opgeschreven als je HIV had (en daarna als gevolg van het HIV virus Aids kreeg).

Naar ik heb begrepen is dit nu niet meer zo, het is nu te behandelen.

Zou jij iemand (een vriendin, een ander familielid) veroordelen omdat ze behandeld is geweest voor chlamydia?

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:07

wij hebben ook familie die HIV besmet is.
in het begin is het wat vreemd en is een knuffel dan wat raar.
maar dat is onzin, er gebeurd niks en van een kus krijg je ook geen HIV.

je moet er zelf aan wennen,maar diegene die het heeft natuurlijk ook.
we hebben er veel over gepraat ,je neef heeft HIV,maar het had ook kanker kunnen zijn of een andere ziekte.
blijf er over praten zou ik zeggen en je krijgt echt niks als je hem een knuffel en een zoen geeft :(:)

listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:08

Tegenwoordig is HIV echt niet meer het einde, je kunt nog tientallen jaren vooruit als je je medicatie neemt.
Tegenwoordig is de medicatie hiervoor een stuk lichter en heeft nauwelijks bijwerkingen in tegenstelling tot de HIV remmers van vroeger!
Dus mensen met HIV kunnen goed 30/40 jaar vooruit met een zeer goede kwaliteit van leven.

Het is meer de samenleving die er vreemd op reageert familie, werkgever enz. en je kan last krijgen met verzekeringen en hypotheken...

Ik heb veel homovrienden die ook een losbandig (sex)leven (en af en toe ook onveilig) dus ja ik maak mij soms ook zorgen.....
Maar ik weet dat mocht het hen overkomen dat het tegenwoordig geen ramp meer is, zelf loop je overigens O risico hoor ;-)

Citaat:
hoe zijn jullie er mee omgegaan, hoe reageerde je? Hoe is het leven in je familie veranderd en hoeveel risico loop je?

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:08

Ik weet dat hij heel oud kan worden met medicijnen, wat dat betreft ben ik dus blij dat ze tegenwoordig al zoveel kunnen!

Hij gaat nu eerst naar een "zielenknijper" om deze eerste klap te verwerken. Daarna zal er gekeken moeten worden hoe hij zijn levensstijl aan moet passern, hij leeft namelijk ook heel ongezond. En hij zal de dames waar hij het bed mee gedeeld heeft allemaal op de hoogte moeten stellen.

Het enige wat ik kan doen is hem steunen, maar hij zal echt zijn leven moeten beteren. Het vermoeden bestaat namelijk ook dat hij aan de drugs zit momenteel, maar zeker weten doen we het niet.

Dus al met al is het een enorme puinhoop voor hem..

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:09

Ik begrijp dat je geschokt bent en natuurlijk je neef en verdere betrokkenen ook.
Als je zo een boodschap krijgt, zullen jullie die klap eerst met elkaar moeten verwerken.
Je neef wordt er niet minder lief van en ik denk dat jullie elkaar zoveel mogelijk moeten steunen. Samen lachen en samen huilen.
Laat jullie vooral goed informeren hoe je er mee om moet gaan. Hij zal denk ik ook wel genoeg informatie te horen krijgen aankomende tijd.
Ik ken iemand die door medicijnen zijn virus niet meer in het bloed te vinden is. Hij heeft ook een boek geschreven.
Hier de link naar zijn website.Misschien hebben jullie hier iets aan.
http://www.peterboersen.nl/
Heel veel sterkte samen komende tijd.

Kennis is nog geen wijsheid.
Y;( SG
Ronny, 9136 dagen heb ik van je mogen genieten. Dank je wel kanjer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:10

Ik snap dat jullie allemaal vreselijk geschrokken zijn, HIV is ook niet niets. Maar... HIV is niet meer de bijna gegarandeerde voorloper van het dodelijke AIDS, zoals twintig jaar geleden. Er zijn inmiddels gelukkig prima medicijnen, zodat iemand met HIV doorgaans heel goed geholpen kan worden.
Ik denk dat je je hier zo snel mogelijk "overheen moet zetten" en het eigenlijk een soort van moet zien te vergeten. Hij is nog altijd dezelfde als vóór deze diagnose gesteld werd, en er gaat voor de mensen om hem heen niet zoveel veranderen denk ik. Ik kan me wel vinden in de post van Laetitia.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:12

Kan me voorstellen dat dit een heel rare gewaarwording is :\

Even rationeel: HIV is nog geen AIDS en als hij goed reageert op medicijnen dan kan hij daar gewoon heel oud mee worden.

Over 'hoe met hem omgaan': kan me voorstellen dat het helpt als je heel veel leest over hoe HIV wordt overgedragen en hoe niet. Dan kom je er eigenlijk achter dat je gewoon normaal met hem om kan gaan zoals je eigenlijk altijd al deed.

Wij hebben hier ook regelmatig klanten rondlopen met HIV, je denkt er weleens over na, maar aangezien wij verder niet in de Zorg zitten en dus niet te maken hebben met bloedcontact zijn deze klanten voor ons niet anders dan andere klanten.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:13

ellepel schreef:
wij hebben ook familie die HIV besmet is.
in het begin is het wat vreemd en is een knuffel dan wat raar.
maar dat is onzin, er gebeurd niks en van een kus krijg je ook geen HIV.

je moet er zelf aan wennen,maar diegene die het heeft natuurlijk ook.
we hebben er veel over gepraat ,je neef heeft HIV,maar het had ook kanker kunnen zijn of een andere ziekte.
blijf er over praten zou ik zeggen en je krijgt echt niks als je hem een knuffel en een zoen geeft :(:)



Dit weet ik! Ik weet dat ik het van een knuffel of het eten wat hij heeft bereid allemaal niet kan krijgen :)

En uiteraard had het ook iets anders kunnen zijn.. Maar dit topic is dan ook puur om informatie te krijgen over deze ziekte zeg maar.. Ik wist er wel een hoop vanaf, maar nog lang niet genoeg. Mijn moeder riep gisteren meteen: Hij heeft AIDS!! Die heb ik direct gecorrigeerd dat het "nog lang geen AIDS is" Mijn moeder weet er dus helemaal niks vanaf. Die weet dat je van het knuffelen niks krijgt, maar daar is alles mee gezegd.

Dus ik probeer meer informatie te vergaren zodat ik mijn neef ook een beetje kan helpen, voor hem is het een wirwar en hele angstige tijd..

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:16

pff ik heb ook een naast familielid die seropositief is (ik ga niet zeggen welk familielid, want ik ken hier mensen irl). hij is gelukkig nog niet in het AIDS stadium en zoals het er nu voor staat zal dit ook nog niet zo snel gebeuren.

zelf heb ik er weinig moeite mee, maar ik werk op HIV en met HIV. Heb een goed idee wat de risico's zijn en de kans op besmetting in geval van prikaccidenten en weet ook hoe het NIET overgaat.
Ik bekijk hem/haar niet anders, ga me er ook niet anders voor gedragen. Mijn vriend had het er in het begin welk moeilijk mee. Die was gewoon panisch. Die ging zijn handen wassen na elk contact, durfde zijn handen niet afdrogen aan de zelfde handdoek of iets eten dat door die persoon bereid was. Was boos als X mij geholpen had met de afwas of als ik om te proeven van hetzelfde wijnglas gedronken had,...

Kortom ik doe gewoon normaal, de persoon in kwestie is in de meeste gevallen al voldoende "gestraft" doordat ze strikt medicatie moeten nemen om doorbraak te voorkomen en dit tekent wel een beetje hun levenspatroon, ook hun levensverwachting is hiervan afhankelijk. Mits strikte opvolging, weinig secundaire infectie zoals een banale verkoudheid, griep, keelontsteking,... en de juiste medicatie hebben ze een "normale" levensverwachting. Dus om daar nog in TS haar geval 40 jaar anders voor te doen... Gewoon dat je de persoon in kwestie niet laat vallen omwille van het feit dat hij HIV heeft, is al een serieuze ruggesteun.
Ik zal nu niet zeggen dat moest mijn familielid het opgelopen hebben door constant van de ene naar de andere sexpartner te lopen zonder voorzorgsmaatregelen EN hiermee verder gaat nadat de besmetting is vastgesteld,dat ik er nog zo hartelijk zou kunnen tegen doen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:17

En trouwens, ik hou niet minder van mijn neef hoor! En hij is nog steeds mijn "Slome" neefje met zijn walgelijk aanstekelijke lach.. Hoewel ik bang ben dat ik die voorlopig even niet te horen krijg, hij is er kapot van.. :(:)

Iphi
Berichten: 327
Geregistreerd: 12-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:17

Euh... vergis jullie niet, HIV is nog steeds even dodelijk als vroeger, er bestaat geen enkel medicijn dat volledige genezing geeft.

Maar, om je een hart onder de riem te steken, met medicatie kan het opkomen van de ziekte zelf, AIDS, 10-tallen jaren onderdrukt worden.
Nu hebben jullie een grote klap gehad, maar die eerste schrik zal langzaam wegebben, en ondertussen gaat het leven gewoon verder. Naarmate de tijd verstrijkt zullen jullie wennnen aan het idee, tot het bijna vergeten raakt. Ja, hij moet verder leven met deze besmetting, maar hij heeft beslist nog een lang leven voor zich.

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:18

Mijn zwager is al 18 jaar seropositief, ik ga gewoon met hem om als daarvoor. Praten er wel eens over maar ach tis nu al zo'n tijd zo en het gaat goed dus...
Toen hij het ons vertelde 18 jaar geleden dacht ik dat we snel afscheid van hem moesten nemen, maar dat viel gelukkig mee ;) hij is inmiddels al weer 48.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Pepper1

Berichten: 880
Geregistreerd: 26-08-09
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:19

dat is nogal een naar bericht...
Denk dat het voor je neef van belang is dat hij steun krijgt van zijn naasten.
Je schreef evt drugs... dat zou natuurlijk fijn zijn, als hij daar vanaf komt. Weet niet hoe dat samen gaat met de medicijnen? Maar gezond is natuurlijk anders!

Wel goed dat je zoveel mogelijk informatie probeert te vinden, dan kun je zelf en andere in zijn omgeving ook toelichting geven.

(offtopic: je zou maar een telefoontje krijgen van je ex, met deze mededeling, zakt de grond ook onder je voeten vandaan...)

Succes en zoals eerder geschreven, ja kan hem nog gewoon een knuf geven :)

Onderschrift....... niet nodig.... Pep is the best!

listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:19

Er was laatst een documentaire op tv van mensen met HIV, die al 10 jaar HIV-remmers kregen van een plaatselijke arts (afrika).
Een voorwaarde is wel dat je je medicatie met regelmaat neemt en gezond leeft...dus geen drank, drugs, gezond eten en bewegen!

Dus dat zal best een hele aanpassing voor je neef worden, hij moet immers zijn levensstijl veranderen.
Je moet gewoon voor hem klaarstaan, net zoals anders....

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto


petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:23

da's normaal hoor, eenmaal hij zelf meer informatie gekregen heeft en de juiste cocktail heeft, dan heeft hij zelf een beter beeld van wat hem te wachten staat en hoe hij er het best mee kan omgaan.
Ook als is er tegenwoordig goede medicatie om doorbraak tot het AIDS stadium tegen te gaan. Het heeft nog steeds een bijklank en de eerste reactie van mensen is nog steeds dat het doodvonnis boven je hoofd hangt. Ik "ken" trouwens iemand die al 25jaar seropositief is. Die heeft misschien al wel een paar zware klappen gehad, maar telkens bovenop gekomen en levenslustiger dan ooit.

Even een correctie op wat ik hier boven lees: je sterft niet aan AIDS of HIV, maar wel omwille van alle banale infecties die een normaal persoon ook oploopt. elke infectie verhoogt de kans op doorbraak naar het AIDS stadium. Er zijn trouwens mensen die immuun zijn voor HIV virus

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:24

De hele familie zal klaarstaan voor hem, maar hij moet het wel zelf willen.

Weet je wat zo stom is? Hij werd de afgelopen 2 jaar steeds magerder, vrat als een dijker etc.. Hij kreeg ineens vorig jaar een aangezichts verlamming die weer wegtrok en een paar maanden terug ineens terug was.. Hij slaapt werkelijk zo diep, dat je er een kanon naast kan afvuren en hij slaapt gewoon door.. Een enorme drang naar zoetigheid heeft hij ook altijd..

Achteraf denk ik: Jeetje, het waren misschien tekenen?? Maar het waren ook tekenen voor een verslaafde zogezegd?

Ik gq het hem toch maar eens vragen, recht op de man af.. Of hij ook een verslaving heeft. Ik wil hem overal mee helpen, overal heenbrengen, zo lang hij maar eerlijk is..

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:24

Ik heb HIV ook van dichtbij meegemaakt (in Afrika gezeten een tijdje) en ik kreeg altijd te horen dat ze altijd als een normaal mens (wat ze ook zijn natuurlijk) behandeld willen worden. Af en toe oprechte interesse is natuurlijk normaal, maar behandel ze niet als een ziek mens. Dat kan bij hem natuurlijk anders zijn, dus misschien gewoon informeren hoe hij het liefste behandeld wil worden. Heel veel sterkte toegewenst!

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:31

Ten eerste sterkte hiermee, dit is niet niks. Je hebt er goed aan gedaan hem te zeggen dat je niet weet wat je zeggen moet, het is natuurlijk ook voor jullie niet makkelijk. Kan me voorstellen dat die jongen kapot moet zijn zeg... tjees... hemeltje.. tis niet even een griepje. Wen aan het idee, en als je je ongemakkelijk voelt zeg het dan ook gewoon, hoe eerder je dat soort dingen en met elkaar er over kunt praten hoe makkelijker het word.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:35

Ik probeerde hem net te bellen en hij zat bij de dokter.. Dus hij vat zogezegd wel de koe bij de hoorns, heel goed van hem!! :)

Dus ik bel hem rond een uur of 11 nog even terug, even kijken hoe het nou met hem is vandaag..

Britt

Berichten: 18878
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Hoe ga je om met een familielid die HIV heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:39

Hij is nog steeds je neef, je zegt het zelf al, waarom zou je hem anders behandelen? ;) Dus ook niet ineens 3x op een dag gaan bellen om interesse te tonen etc (tenminste, daar zou ik zelf niet tegen kunnen :o ) en overenthousiast gaan doen. In feite is er niets veranderd tussen jullie, toch?

Het is goed dat hij meteen actie onderneemt, hopelijk blijft hij er zo in staan, ook als het ondertussen 'normaal' geworden is.
Veel sterkte voor je familie!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-10 09:41

Nou, ik zou hem gisteravond nog terugbellen, maar er werd niet meer opgenomen, vandaar dat ik nu even bel :+ Heeft niet eens zozeer met medelijden te maken ofzo, maar puur omdat ik het nog beloofd had en hem niet meer te pakken kreeg :')

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:43

petitparis schreef:
Heb een goed idee wat de risico's zijn en de kans op besmetting in geval van prikaccidenten en weet ook hoe het NIET overgaat.

Iedereen zegt hier, TS je moet niet anders met je neef omgaan. Maar is mijn quote nou niet datgene waar de TS naar op zoek is? Ze wil helemaal niet anders met haar neef omgaan maar wil wel weten hoe ze kan voorkomen dat zij het krijgt.
Nou heb ik er weinig verstand van maar volgens mij kan je het wel krijgen door bloedcontact met diegene?! Dus stel, zelfs als ze haar neef een kus op de mond geeft en ze allebei een klein wondje hebben. De kans is miniem dat ze dan besmet wordt maar dan is er wel een kans toch? Zulke dingen zijn wel handig om rekening mee te houden. Ik denk niet dat TS het te zwaar ziet.

@TS: goed dat je neef de koe bij de horens vat en goed dat je hem wil helpen en hoe je ermee omgaat! Sterkte ermee, het is niet niks!

ilsemarie.com - voor elke gelegenheid een passend cadeau! Maar ook Relatiegeschenken & geborduurde bedrijfskleding!