Wat zijn de voor- en nadelen van een jaarling aanschaffen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Wat zijn de voor- en nadelen van een jaarling aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 15:52

Ja, de titel zegt al genoeg.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een wat oudere pony, vanaf 2 of 3 jaar. Maar nu is mijn hart gestolen door een jaarling merrie. (dartmoor)
Graag zou ik willen weten wat de voor en nadelen zijn. Ik heb wel genoeg kennis van pony's en ook van jonge paarden (al zeg ik het zelf Schijnheilig )

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 16:00

Voordelen:
- je krijgt er eerst een band mee, voordat je gaat rijden.
- goedkoper in aanschafkosten als een ouder dier.

Nadelen:
- veel risico. Het is nog vrij onzeker hoe het dier zich gaat ontwikkelen en wat z'n mogelijkheden later zijn. Natuurlijk is dat risico iets kleiner te maken door het bekijken van de ouders en op die kwaliteiten af te gaan. Toch vind ik het een risico blijven.
- misschien voldoet ie over een paar jaar niet meer aan je eisen als je jezelf veranderd op paardengebied (bv. switch van springen naar dressuur, cross, enz...)
- risico op het gebied van (ernstige) ziektes.
- veel kosten, terwijl je er niets mee kan (uiteindelijk meer als wanneer je een 3 jarige koopt).
- je MOET (mijn mening!) een groot land hebben met andere jonge paarden erin om hem te laten opgroeien.
- je moet 2,5 jaar geduld hebben. Klinkt makkelijker als het is, en helaas beginnen veel mensen daarom te vroeg.

Persoonlijk zou ik het niet doen. Maar ja, het is natuurlijk jou keuze, en niet de mijne.

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 16:05

Hmmm ja, daar zit wat in.

Ik heb nu een aantal 2 en 3 jarigen gezien (shetlanders, welshen) en het valt me op dat ze allemaal slecht opgevoed zijn.
Kijk, een jaarling kan je natuurlijk alles gelijk goed aanleren.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 16:11

Vergis je daar niet in hoor. Dat is moeilijker dan je denkt. En ik vind dat het opvoeden van een jaarling het best kan gebeuren door leeftijdsgenootjes in een groot weiland van een opfokbedrijf.

Een 2 of 3 jarige heb je binnen 2 dagen weer her-opgevoed hoor. Daarvoor zou ik geen goed paard laten staan.

Persoonlijk zou ik een groene 3 / 4 jarige kopen die altijd in de opfok heeft gestaan, en daar zelf mee gaan beginnen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 16:18

Ik heb dus mijn paard als veulen gekocht. Ik ben er super blij mee, en had gelukkig ook alleen maar voordelen hieraan. Het opvoeden vind ik het leukst. Dus om de kleinste dingetjes langszaam aan te leren en het zelf inrijden. Ik moet zeggen dat ik dat leuker vond als toen ik haar ging trainen voor de wedstrijden. Nu is ze alweer 5 jaar en staat ze in het land.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:02

Mijn haflinger heb ik gekocht toen hij drie maanden was en mijn WelshCob toen hij 1 jaar was. Ik had eigenlijk te weiniog ervaring, maar doordat ze samen liepen waren ze erg lief en heb ze dan ook tot hun 3e hengst gelaten.
Heb nu veel voordeel van de lange tijd dat ik mijn WelshCob heb, want ik heb een superband met hem.
Maar zoals Carola al zei, zijn er erg veel nadelen ook aan een jaarling. Als ik nu weer een pony ga kopen, koop ik weer een jaarling, maar heb dan nog wel een pony om te rijden en zal het rijden dus niet snel missen, maar als het de enigste pony is om te rijden, dan kan het rijden wel gaan kriebelen.
Ik hoop dat je de goede keuze maakt!

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 19:07

Nou ja, voor rijden doe ik het niet echt. Ik wil sowieso gaan mennen en ik vind het leuk om te tutten enzo. Ook ben in geinterresseerd in freestyle. Maar ik zal nog wel ff goed gan nadenken

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:16

die van mij is nu 1 jaar oud en toen hij kwam was het een lief veulentje en nu begint het al een echte hengst te worden. Ik weet wat hij leuk vind waar hij bang voor is kortom als je een veulen koopt ken je hem door en door. Er zijn natuurlijk veel nadelen zoals de kosten terwijl je er nog maar weinig mee kan dan op het land zetten en poetsen en leren lopen achter jou aan,maar ik vind het allemaal best zo af en toe eens rijden is ook leuk,maar de band die je met je paard krijgt vind ik gewoon super. Haha! . Zelf vind ik de ervaring die ik door hem opbouw heel leuk,maar als hij eenmaal groot is zou ik niet nog een keer een veulen kopen,maar een 3 jarige die nog wel ingereden moet worden(i.vm. kosten)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:17

nadelen:
- samen met andere (jonge paarden) vind ik, als je dat ter beschikking hebt is het geen nadeel
- niet rijden, maar zoals je zelf zegt vind je het niet zo erg


voordelen:
-helemaal zelf opvoeden en lekker vriendjes worden met elkaar!
-goedkoper met aanschaf

en zo zijn er nog veel meer!
als ik jou was zou ok het gewoon doen, al helemaal als je het niet erg vind om zo lang te w88 met rijden.
ik ga misschien ook een 2,5 jarige kopen, dus kan ik ook nog niet op rijden, maar een half jaar is heel wat anders als 2,5 jaar!
maar zeker niet te vroeg beginnen met inrijden omdat je geen geduld ehbt! beter nog een jaar w88 dan die vele jaren erna dat hij verslaten is

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:23

Ik denk dat Carola de voor en nadelen heel goed voor je op een rij heeft gezet.

Als je toch voor een jaarling kiest, bedenk wel dat jonge paarden veel bewegingsvrijheid en leeftijdsgenootjes nodig hebben. Als je daarvoor kunt zorgen en de overige nadelen zijn voor jouw geen probleem, dan kun je er voor gaan. Maar als ik iets zielig vind, dan is het wel een jaarling die ergens alleen in een stalletje staat, en hooguit een uurtje per dag even wordt losgegooid in een bak. Op zo'n manier kan een jaarling zich nooit goed ontwikkelen, zowel lichamelijk als sociaal niet.

Verder denken veel mensen dat je een drie of vier jarige die uit de opfok komt heel moeilijk nog kan opvoeden, maar dat is niet waar. Mijn eigen paard is daar een mooi bewijs van. Dus dat hoeft niet de reden te zijn om een voor een jaarling te kiezen i.p.v. bijvoorbeeld een driejarige.

succes met je keuze.