menselijk medisch prob.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 19:16

Ik heb af en toe (soms 1x per maand, soms 1x per week, soms een paar dagen) last van een soort benauwdheid.
Ik ben lekker ergens mee bezig, of zit rustig in een boek, en ineens komt er allemaal druk op mijn borst. Hoe langer de "aanval" duurt, hoe verder de pijn zakt richting mijn buik.
Ik ben hier zo'n 2 jaar geleden mee naar de dokter geweest, en die konden niks vinden. Dus werd er gezegd dat het een vorm van hyperventilatie was.
Maar, met hyperventilatie kom je toch adem te kort? Bij mij voelt het juist of ik veel te veel adem in mijn lijf heb, net of ik elk moment uit elkaar kan knappen.
Als ik een aanval krijg moet ik gaan tellen met ademen. 1-2-3 in, 1-2-3-4-5-6 uit.
Herkent iemand dit, of heeft iemand tips o.i.d.?
ALvast bedankt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 19:20

Zoiets heb ik ook wel eens, dan vergeet ik adem te halen omdat ik zo verdiept ben in het boek, film, compu oid. Dan moet ik gewoon even diep en rustig ademhalen, me ven uitrekken en dan gaat het weer.
Lijkt het van jou hier op?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 19:31

nee, mijn "aanvallen" duren echt minstens een half uur.
Het is niet zo dat ik dood ga van de pijn ofzo, maar het is gewoon very irri


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 19:36

Bij mij voelt het als steken, soms duurt het wel wat langer maar als ik maar weer gewoon ga ademen stopt het uiteindelijk vanzelf.
Succes ermee.

aaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:00

Hoi Stef, als ik jou was zou ik nogmaals naar de dokter gaan met je vragen, als je dingen die hij zegt niet snapt is hij er voor je om het uit te leggen. Zeg dan ook tegen hem dat deze benauwdheid ook in rust voorkomt en vraag gewoon alles wat je weten wil!!!! Daar is hij ook voor, hoor! Vertel hem dan de tijdsduur, wat je deed, hoe het voelde, waar je het voelde enz. Bij hyperventilatie is het niet zo dat je adem te kort komt het is zo dat je teveel zuurstof hebt en te weinig koolzuur in je bloed. Daarom ga je hijgerig ademhalen omdat je al zoveel zuurstof hebt. Wat je moet doen bij hyperventilatie komt niet overeen met wat jij moet doen. 'k weet niet wat het zou zijn maar als ik jou was zou ik gewoon nog een keertje naar de dokter gaan als je nog vragen o.i.d hebt! Succes er mee! Frusty

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:30

Ow, ik heb hyperventilatie, astma en nog allemaal long problemen...
Hyperventilatie is dat je denkt dat je te weinig lucht krijgt, en dan ga je heel spastisch ademhalen, en dan krijg je dus te veel zuurstof, en dan ga je out, en dan komt alles weer helemaal ok (ik dacht ecth dat ik het niet haalde, heb ze heel zwaar gehad). JE moet dan een zakje voor je mond houden en je uitgeademde lucht weer inademen. Dan komt er weer evenwicht, en denken aan langzaam uitademen.
Astma is dat je luchtwegspieren verkrampen en dat je moeilijk uit kunt ademen, maar als dat niet goed gaat zit ook je inademing helemaal vast. Ik kan je vertellen: dan denk je echt dat je nooit meer beter wordt. En ook hier weer: uitademen. Als je vooral denkt aan het uitademen komt alles ok.
Druk op de borst kan ook hartkloppingen zijn (jeehee, hebbik ook! Party!! ) of iets anders met je hart (jeheee, heb ik niet!).
't Klinkt mij een beetje als een psychosomatisch probleem als hyperventilatie. Psychosomatisch is dat je denkt dat je iet shebt, maar het is niks, en dat je jezelf dan iets aanpraat (heb ik ook!).
't Klinkt niet echt ernstig hoor. 't Is pas ernstig als je aan het uitmesten bent, in elkaar zakt en vervolgens geen lucht meer krijgt (jeheee, dat hebbik gehad!). Nu loop ik hard en gaat het opeens veel beter...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:15

ik heb dat ook best vaak
( was eerst heel erg bang dat het mijn hart zou zijn)
ben ook naar de dokter gegaan en hij zei ook dat het hyperventilatie was/is
maar de laaste 4 weken heb ik het weer vaker
en het doet ook zo een pijn. duurt dan ook een half uurtje ongeveer en het maakt niet uit hoe ik zit,lig of sta het blijft zeer doen Boos!

tja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 22:00

Hoi Stef, heb je wel eens yoga geprobeerd? Misschien dat je het door middel van ademhalings- en ontspanningsoefeningen onder controle kunt krijgen? Misschien is dit wel onzin hoor, maar het schoot me meteen onder m'n haar toen ik je berichtje las.

Grtz, Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 22:56

Hier nog een hartprobleempje, ik heb nog wel eens een hartslag van 300 ongeveer. heel vervelend en daarna ben je bekaf. Daarbij heb ik ivm spanning nog wel eens een soort milde migraine in mijn rug, zwaar vervelend en erg vaak.

Stef, Sonja heeft een goede met de yoga. En ga ook nog even naar een arts om je verder te helpen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 09:42

Dat ken ik ja, dat je hart veel te snel gaat en onregelmatig gaat kloppen. Ik raak daarvan heel erg in paniek. Ben er ook voor naar de dokter geweest maar het is ook een vorm van hyperventilatie. Als je dat hebt gehad kun je helemaal niets meer. Je arm omhoog doen bijv. is dan al te veel. Het is heel eng. Ook de 'gewone'vorm van hyperventilatie ken ik heel goed, het is heel vervelend. Maar het is niet lichamelijk, het zit 'tussen je oren'en je kan het dus alleen zelf oplossen (of met hulp).

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 10:09

Ik heb er wel pilletjes voor gekregen. Die helpen wel goed, maar helaas zijn ze nu op.
Als ik nu een aanval krijg, voel ik het wel redelijk aankomen.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 17:24

Je zou misschien eens naar een andere dokter moeten voor een second opinion. Dat kan uiteraard geen kwaad. Sterkte Stef!!!
groetjes, Caballo...

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CupCakes_, Esther, friendly, GoogleAdsense, hagelslag, IASCrawler, Mamarleen, Miriam91, Rooss_24, Traiectum, WendyShet, xPearl en 151 bezoekers