stang of correctiebit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

stang of correctiebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-02 20:05

Ik rij nu met een dressuurstang maar wil daar zo snel mogelijk weer van af.
Nu zit ik te twijfelen, en te bedenken...

ik rij nu met een dressuurstang met tonguitsperring, Toscar reageerd hier heel goed op...

nu zat ik te twijfelen tussen een stang of een correctiebit...
wat raden jullie aan?
*op een gebroken trens reageerd hij niet Knipoog *

kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:29

ik zou met correctiebit rijden
werkt ook super (rijd er zelfs ook af en toe mee)
je mag er als het goed is ook wedstriijden mee starten
en ik zelf vind dat ook wel een fijn bit
zit je ook niet steeds met een kinketting enzo

doei

xxx kelly

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:54

Al nagedacht over de pelham? (ik blijf zeuren Haha! )
Als je die met dubbele teugels rijdt heb je een ongebroken trens en een stang in 1 bit! Voor jouw probleem lijkt het me echt een ideaal bit, je kunt op ongebroken trens rijden zonder hefboom, maar net even wat indrukwekkender inkomen op het moment dat het nodig is door de hefboom en dus de kinketting erbij te pakken, maar je hebt niet altijd die sterke inwerking, je hebt de keuze, en dat heb je bij die dressuurstang niet (daar hoort officieel nog een trens bij).

Een K&K correctiebit is een heel fijn bit, op het moment dat jij de teugels aanneemt kantelt het bit in de mond, waardoor de smalle kant op de tong en lagen komt te liggen (=onaangenaam) op het moment dat jij ontspant (als je paard nageeft) dan kantelt het automatisch weer terug waardoor het vlak en prettig in de mond ligt. Al betwijfel ik of jouw paard hiervan onder de indruk zal zijn.
Er is ook al genoeg geschreven hier op bokt over dit bit, en ook over de pelham Knipoog , gebruik de zoekfunctie eens zou ik zeggen.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:08

Hangt er vanaf waarom je dat bit nodig hebt. Ik heb die van mij eens op correctiestang gereden, in mijn les. Omdat die van mij de neiging heeft zich te onttrekken aan werk door het bit te pakken, te gaan en voorlopig niet meer te stoppen. In de les ging het toen wel, de volgende dag ook nog wel, de dag daarna al minder en de 4e dag pakte hij dit bit net zo makkelijk vast.
Na veel proberen van verschillende bitten....ook eentje die gewoon enkelgebroken is, maar bij een stevige ophouding 'op stang slaat', maar ook dat werkte niet.
Nu heb ik de oplossing gevonden in thuis gewoon op dubbelgebroken K&K rijden en op concours een stuk scherper bit te gebruiken.

Met correctiestang mag je idd gewoon starten.
Rijd je nu puur op dressuurstang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 12:55

Heeft niemand op de manege een ongebroken bit om eens uit te proberen?
Dan weet je of hij er op reageerd.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 17:54

ik sta alleen bij een boer, en die heeft alleen een stangetje van de shet (voor voor het karretje Knipoog )
Ik ga het zaterdag eens bespreken met me instructeur *3 weken niet gezien, alleen gebeld* wat hij denk, ook met me andere instructrice...

En Suzannne, ik rij nu puur op een dressuurstang, aangezien meneer niet meer op een trensje reageerde... maar ik wil er snel mogelijk vanaf!
Vandaar de vraag, op wat kan ik dan overstappen?

En Margreet, ik zal het zaterdag vragen! *en laten weten!*
*LOL*