longeren met een broek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

longeren met een broek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-02 19:06

wie heeft hier ervaring mee en kan me goed uitleggen waar dit nou eigenlijk voor dient, hoe hem goed te gebruiken en wanneer te gebruiken.
mijn paard zit vrij vast in zijn nek en rug en tijdens het rijden, na een half uur buigoefeningen, komt hij er redelijk doorheen.
maar daardoor wil hij niet echt ontspannen en ook komt zijn achterhand er niet onder.
zou dit bevorderd kunnen worden door hem te longeren met een broek.

groetjes marianne

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 00:34

Een pessoa hulpteugel lijkt mij handiger. Daarbij zit een bontje wat onder de billen hangt en zorgt ervoor dat de achterhand er mooi bij komt.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 06:32

Okay, now you've lost me! Haha! Maar, wat is een broek? Verward

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 08:57

Bij het tuig voor het mennen zit het over de billen van je paard. Die moet je aan de lamoenen vast maken voor als je heuveltje af ga zodat je paard de kar niet in z'n nek heeft.

Ik denk ook meer dat een pessoa meer nut heeft. Of dubbele longeer lijn.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 10:06

Pessoa is fijn voor paarden die vast zitten in de rug, ik gebruik hem zelf soms ook. Maar pas op met erg bokkerige beestjes, die bokken de pessoa van hun kont!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 10:21

Concorde schreef:
Pessoa is fijn voor paarden die vast zitten in de rug, ik gebruik hem zelf soms ook. Maar pas op met erg bokkerige beestjes, die bokken de pessoa van hun kont!

Daarom is het slim ze er eerst aan te laten wennen met iets wat geen kwaad kan. Ik heb het met een bandage gedaan die ik achter de kont had gespannen vanaf de longeersingel. Kunnen ze niet raar in de knoei komen met alle leidsels enzo.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 16:21

iedereen alvast bedankt voor deze antwoorden, die dubbele longeerlijn lijk me zo gek nog niet.
probleem is wel dat mijn paard het eerste kwartier vreselijk tekeer gaat aan de longeerlijn dus zou ik die 2e er na een kwartiertje bij kunnen doen.
soms is het net de spaanse rijschool, lastig maar ook wel een leuk gezicht.

marianne

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:47

Kleintje schreef:
Daarom is het slim ze er eerst aan te laten wennen met iets wat geen kwaad kan. Ik heb het met een bandage gedaan die ik achter de kont had gespannen vanaf de longeersingel. Kunnen ze niet raar in de knoei komen met alle leidsels enzo.


Hé, da's een goeie Pling, die zal ik onthouden!

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 12:56

ik sta zowiezo niet graag zonder broek te longeren, het weiland ligt aan een wandelpad en dan val je wel erg op Extreme duivel

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 18:23

heb je wel veel bekijks denk ik.

ik mag er 1 lenen van iemand bij ons op de manege om te proberen.
ga ik woensdagavond doen.

in ieder geval iedereen bedankt voor de reactie

groetjes marianne

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:49

Even één tip! Laat je alstje, alstjeblieft goed begeleiden door een zeer ervaren persoon! Ik heb namelijk ergens gezien hoe ze de paarden daar er mee longeerde.... Wordt je echt niet vrolijk van: Super strak alles , 1 pas met het achterbeen en het arme diertje krijgt een enorme ruk in zijn mond... Ik zou mijn paard er NOOIT mee longeren.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 21:43

Mikey schreef:
Even één tip! Laat je alstje, alstjeblieft goed begeleiden door een zeer ervaren persoon! Ik heb namelijk ergens gezien hoe ze de paarden daar er mee longeerde.... Wordt je echt niet vrolijk van: Super strak alles , 1 pas met het achterbeen en het arme diertje krijgt een enorme ruk in zijn mond... Ik zou mijn paard er NOOIT mee longeren.


Da's dan jouw mening en ervaring maar er zijn ook veel mensen wel tevreden over, als het maar goed gebeurd.
Die mensen die jij noemde waren er gewoon mee bezig zonder dat ze iets er over wisten hoe het werkt.
Als gijs begeleiding krijgt of het al onder de knie heeft is er geen probleem

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 18:19

hallo iedereen, even voor de goede orde, ik heet marianne, mijn vriend heet gijs, mijn naam werd al gebruikt, vandaar.
ik heb begeleiding en er is me precies verteld hoe strak hij mag zitten.
ik moet beginnen op de langste stand zodat hij laag over zijn rug gaat lopen.
ik ga vanavond longeren, dus laat ik nog wel even weten hoe het ging.
de afgelopen 2 dagen heeft hij met rijden niets anders gedaan als steigeren dus erger kan het niet worden denk ik.

marianne