Rouwen wij hier ook om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Rouwen wij hier ook om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 19:12

Ik wel, in ieder geval.

Citaat:
Racistische moord in Brusselse immigrantenwijk
8 mei 2002


- AFP, AP, Reuters


De 79-jarige Belg Hendrik Vyt heeft dinsdag in Brussel twee uit Marokko afkomstige buren doodgeschoten. Vyt, die bekend stond om zijn racistische uitlatingen, werd zelf door de politie gedood. De problemen begonnen toen Vyt dinsdagochtend een discussie aanging met zijn Marokkaanse buren, Ahmed Isiyasni en Abiba el Hajji. Plotseling haalde Vyt een pistool tevoorschijn en schoot hij het echtpaar dood. Ook verwondde hij twee van hun vijf kinderen, van wie één ernstig.

Daarna keerde Vyt terug naar zijn apartement, dat hij in brand zette. Vanuit zijn raam schoot hij op alles wat bewoog. De inmiddels gearriveerde politie schoot gericht terug. Terwijl het hele gebouw vlam vatte, bracht een buurman de kinderen van het juist vermoorde echtpaar in veiligheid. De brandweer trof later Vyts dode lichaam in zijn apartement aan. Vyt was getroffen door een schot in zijn nek.

De racistisch gemotiveerde moord gebeurde in Schaarbeek, een Brusselse wijk waar veel immigranten wonen. Volgens de burgemeester van Schaarbeek, Bernard Clerfayt, had de politie al vaak tussenbeide moeten komen bij ruzies tussen Vyt en zijn buren. Vyt was onlangs aangeklaagd voor het verwonden van een jongere tijdens een vechtpartij.

Een buurvrouw, Rita Francois, verklaarde dat Vyt heel boos was geweest over de verkiezingsnederlaag zondag van extreem-rechts in Frankrijk. 'Hij zei: ''Het gaat niet goed met het Front National. We zullen het zelf moeten doen.''

Volgens buren had het drama voorkomen kunnen worden. 'Die man terroriseerde de hele buurt', zei een van hen. 'Er zijn vaak klachten tegen hem ingediend vanwege zijn buitenlanderhaat en zijn dreigementen.'

Volgens een Schaarbeekse woordvoerder is een politiewagen naar het huis gestuurd om een burenruzie te beëindigen, maar ontbreekt daarvan een proces-verbaal. 'Als wordt bevestigd dat de politie er is langsgereden, moet worden uitgezocht wie verantwoordelijk is.'


Ben ook bang voor zulke praktijken in Nederland. Niet alleen de buitenlanders zullen de dupe zijn, maar bij de linkse partijen en activisten stromen de bedreigingen binnen.
Ze durven zich niet meer op straat te vertonen. Oa het Stormfront (neo-nazi's) hebben wraak gezworen.


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 19:45

Ja daar zal je mee moeten leren leven

Kijk maar naar Israel en andersom.

Een democratie kan alleen bestaan als je verantwoordelijkheid voor elkaar neemt.

Elkaar aanspreekt bij goed en slecht.

Maar wanneer je alleen bezig bent met je eigen toko en je eigen gelijk zal dit door gaan.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:04

Dit is echt erg.....
Die arme kinderen alleen al.

Geen woorden voor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:12

Leuk is dat zeg, ouders om zeep brengen en weeskinderen maken. Raar dat mensen zoiets kunnen doen. Dan moet er toch meer aan de hand zijn met zo iemand voordat je tot zoiets overgaat.

De hond is de betere mens

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 00:16

ik snap dat nou nooit, hoe kun je iemand neerschieten!
Verward

En al helemaal als hij kinderen heeft!
Verward

vreemde mensen... die niet nadenken!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 13:35

Verschrikkelijk.
Het punt waarom heel NL hierom niet in rouw is, is omdat ze niet bekend waren. Lijkt me logisch.
Iedere dag worden er wel mensen neergeschoten helaas. Zouden we iedere dag dan moeten rouwen? Vrolijke boel wordt het dan...

Persoonlijk vond ik die toestand om Pims dood ook overdreven. Túúrlijk is het erg dat het gebeurt, maar al die jankende huisvrouwen op tv... Nee sorry, daar kan ik niet inkomen. Hoe kan je nou geven om iemand die je alleen van tv/de politiek kent?

Er was zelfs een man die zei dat ie nu meer moest huilen als toen familie/vrienden dood gingen. Sorry hoor, maar dat vind ik belachelijk. Volgens mij ben je sociaal niet helemaal lekker bezig dan. Familie en vrienden gaan toch altijd voor mensen die je niet IRL kent? Of zie ik dat nou zo verkeerd?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 13:50

Dit is natuurlijk ook vreselijk dat zoiets kan gebeuren in een vrij land en natuurlijk moet je er even een moment bij stil staan dat er mensen vermoord zijn.

Ik het idee dat een groot deel van het Nederlandse volk niet specifiek om Pim Fortuyn rouwt, maar er zich zo betrokken bij voelt omdat zoiets in Nederland kan gebeuren. Ik denk dat het een hoop mensen aan het denken heeft gezet. Mensen hebben soms een bepaalde aanleiding nodig (in dit geval dus een moord op een bekend persoon) om met hun gevoelens naar buiten te komen. Ik denk dat deze gevoelens ook boven waren gekomen wanneer er een ander persoon die zijn mening in de media verkondigde omgelegd werd. Kijk bijvoorbeeld eens naar de moord op een Belgische veearts enkele jaren geleden die doorging met zijn acties om te voorkomen dat vee in belgië behandeld werd met hormonen. Deze had ook een bepaald ideaal en is hier ook om omgebracht. Na deze moord laaiden de discussies ook hoog op en liepen de emoties ook zeer hoog op bij zeer veel mensen. Het was als het ware een soort uitlaatklep voor veel mensen en ik denk dat de moord op Pim dat op dit moment ook is.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie