Gezwollen been bij klein wondje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Gezwollen been bij klein wondje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 21:37

Sinds mijn veulen in de opfok staat (2 maanden nu) heeft ze al 2 keer een heel dik been gekregen nadat ze een klein wondje op dat been had (een keer voorbeen en een keer haar achterbeen).
Die man van de opfok zei dat er een bepaald virus in dat wondje was gekomen (het noemde het iets van ansjoes?? zo klonk het iig).
Nadat de dierenarts haar een injectie geeft, trekt het wel weer weg.
Wie kan mij hier meer over vertellen?


Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:50

Dit is einschuss, wordt ook wel bloedvergiftiging genoemd. Bacteriën dringen dan de bloedbaan of het lympfestelsel binnen en veroorzaken daar een infectie. Altijd meteen de dierenarts bellen. Hij spuit dan antibiotica in de bloedbaan en meestal verdwijnen de klachten dan vrij snel.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:05

op de benen slaat al gauw een infectie naar binnne. ook al denkje dat het een klein pis wondje is.. behandel hem met grote zorg!!
Het gaat vaak fout. ( heb al meerder ervaringen er mee grrr)

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 22:06

Bedankt voor je antwoord. Nu ik weet hoe je het schrijft kan ik er vast genoeg over vinden met de zoekfunctie.
Is dat nou pure pech dat mijn veulen dit al 2 keer heeft gehad in een paar maanden tijd of zou ze er gewoon gevoelig voor zijn?
Zou het eventueel ook kunnen dat dat virus daar op stal zit?
Toen ze nog thuis stond heeft ze ook wel eens een wondje gehad en toen werd haar been niet dik.

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:14

Sommige paarden lijken er gevoeliger voor te zijn. Een van mijn paarden heeft het ook al een aantal keer gehad. Toeval is het niet lijkt me. Het enige wat je kan doen als ze een wondje heeft aan haar been, goed uitwassen met betadine shampoo (elke dag) doordat je er met water aanzit hou je het wondje open en wordt het gedwongen om van binnenuit dicht te groeien. Alle bacteriën worden dan door het lichaam naar buiten gewerkt. Als een wondje (meestal bij kleine wondjes) namelijk te snel dichtgroeit met alle vuil er nog in, dan zitten de bacteriën opgesloten en slaat de infectie naar binnen...
Het gebeurt meestal bij kleine (aan het huidoppervlak klein) diepe wondjes.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 22:32

Thanks, ben weer een stuk wijzer geworden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, Googlebot, Johnie, lazy, Little_Gift, Niika, nowylover, shaddy82 en 105 bezoekers