* Spat.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

* Spat.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 15:58

Wat is jullie ervaring met spat?? Bij mn vriendin dr paardje is spat geconstateerd.. In een behoorlijk ernstige vorm, foto's gemaakt in emmeloord en ze zien het niet erg positief voor hem in.. Het kraakbeen in z'n sprong gewricht is helemaal aangetast en gedeeltelijk weg...
Ze zeggen dat ze een jaar rust kan proberen, dan vormt misschien dat kraakbeen zich weer.. De DA zegt dat die kans niet al te groot is. Maar nou hoorde we van iemand anders dat dat kraakbeen zich wel weer vormt, maar dat het niet zeker is of het recht en goed aangroeit...
Heeft iemand misschien ervaring met een jaar rust??
Het beessie is nog maar net 10, veeeeel te jong dus (ook om spuitje te laten geven..) een nrps-je..


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 09:10

Volgens mij kan het kraakbeen zich niet meer herstellen maar kan er gewoon bot voor op de plaats komen, hierdoor verstijft het gewricht iets maar is het niet meer pijnlijk. Bij een paard wat ik rijd is net spat geconstateerd de DA gaf het advies om het gewricht in te spuiten om zo de irritatie weg te nemen, met een jaar of twee zou het volgens hem vergroeid zijn en dan heeft hij er minder last van. Ik zou in elk geval om een second opion vragen hebben wij ook gedaan.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 09:53

kraakbeen groeit niet meer aan, tenzij het om hele kleine stukjes gaat. Kraakbeen bevat geen bloedvaten, dus vandaar. Ze zijn momenteel onderzoek aan het doen naar kunstmeniscussen, kunstimplantaten dus. Door een na verloop van tijd oplosbaar polymeer (schuim, ben het soort polymeer even kwijt) op de scheur inte brengen kunnen er wel weer bloedavaten gevormd wroden en kan het kraakbeen dus herstellen (beejte lastig uit te leggen zo). Het polymeer lost langzaam op, wordt afgebroken en het kraakbeen wordt tijdelijk voorzien van bloed en herstelt zich.Bij schapen en honden is het resultaat momenteel goed. Bij mensen is het nog niet getest, maar zeg nooit dat het niet meer beter wordt, er wrodt onderzoek naar gedaan.
spat wordt na verloop van tijd inderdaad minder pijnlijk, dus niet direct afmaken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 11:46

Spat is dus eigenlijk arthrose in het spronggewricht. Kraakbeen herstelt zich inderdaad heel moeilijk en dat herstel is dan nog erg beperkt. Als het kraakbeen volledig weg is kan het gewricht vergroeien en stijf worden. Er zijn verschillende laagjes in het spronggewricht en het hangt ervan af hoe uitgebreid het letsel is. Als je het gewricht inspuit met cortisone neem je wel de pijn weg maar weet dan dat het herstel veel trager gaat en dat er zelfs meer schade kan aangericht worden.
Alles hangt af van de graad van manken.... Ik zou toch eerst proberen met rust alvorens grote beslissingen te nemen


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 15:50

Cotrisone is niet het enige waar je een gewricht mee kunt inspuiten, er zijn tegenwoordig ook middelen die minder agressief zijn en die de ontsteking wegnemen en daarbij de aanmaak van synovia stimuleren. Ben helaas even de naam ervan kwijt maar ga kijken of ik die terug kan vinden.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 19:24

Bedankt voor jullie reacties..
Af maken gaan ze ook niet zomaar doen..
En de DA raadde het inspuiten van het gewricht af, weet niet precies de reden, zal ik nog even navragen..
Ze zijn bij van Muiswinkel (geloof ik) geweest, en dat is natuurlijk wel een expert op dat gebied..
Hoop zo dat het weer wat beter komt met hem..
Zo zonde zo'n mooi en lief beessie..

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:58

Tinne (mn exverzorgpaard) had ook spat, ze is ingespoten door de DA (weet ff de naam van t spul niet meer) en ze liep toen weer recht. Toen ben ik ermee gaan rijden, omdat niemand anders op een paard met spat wou rijden (slaat nergens op...). Ze mocht niet meer springen van de DA, omdat ze dan weer kreupel kon gaan lopen (maar daar had ik geen problemen mee, ik ben anti-spring). Ik weet niet hoe het nu met haar is, want ze is verkocht naar Zweden en niemand zegt tegen me aan wie...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, Muronia, Saaams en 28 bezoekers