Bandageren voor de veiligheid van de benen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Bandageren voor de veiligheid van de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-02 03:08

Zoals sommigen onder jullie al weten heeft DC zich dus behoorlijk bezeert. Hoe ze gedaan heeft weten we eigenlijk nog niet zeker. Het lijkt erop dat ze altijd haar benen bezeert op een of andere manier. Zou bandageren helpen voor de veiligheid van haar benen. En hoelang kan ik ze aanhouden in een dag?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 09:31

En met bandages in de wei? Dat lijkt me nog veel gevaarlijker voor zo'n brokkenpiloot... Ik ken een paard dat op die manier de benen heeft gebroken, dat wil je toch ook niet?
Doe anders gewoon simpele peeskappen om, dat kan veel minder kwaad als bandages.
Bandages kunnen los gaan zitten of afzakken, en als ie in de modder staat gebeurt dat geheid.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:42

Doe aub géén bandages om op het land, dat vraagt om ongelukken. Neem gewoon peesbeschermers of pijpenkousen, daarmee kunnen ze de hele dag buiten staan.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-02 14:40

Hey, bedankt!
Ik zal jullie raad geheels opvolgen en dan maar zien hoe die brokkepiloot het doet he!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 16:13

In de wei kun je het best een paar peesbeschermers voor en een paar strijklappen achter omdoen. Bandages zijn niet alleen gevaarlijk i.v.m. losraken, ze beschermen bovendien totaal niet tegen stoten of zichzelf raken e.d.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 16:18

Ik wou nog even iets toevoegen:
Je hebt toch een jong paardje? Persoonlijk (let op: mijn mening dus!) ben ik er niet voor om jonge dieren bescherming om te doen in de wei. Juist van de 'fouten' die ze maken leren ze beter lopen en voorzichtiger te zijn. En dat is iets wat makkelijk kan zijn als je eenmaal écht gaat rijden.

Maar als je merkt dat ie niet van z'n fouten leert, dan kun je hem maar beter wat omdoen in de wei. Dat kan alleen jij beslissen, want jij kent je paard.

Pas wel goed op dat ie er geen schuurplekjes van krijgt. Want als er water/modder onder komt, dan gebeurt dat heel snel. Iedere dag dus goed de benen controleren.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 19:28

Ik zou gewoon niets om de benen doen. Bandages zijn niet gemaakt om de hele dag om te laten in de wei. Gevaar op afzakken is veel te groot en bovendien beschermen ze ook niet waar jij tegen wilt beschermen. Ik betwijfel of het zin heeft om pijpkousen/peesbeschermers om te doen. De verwondingen die jouw paardje oploopt worden absoluut niet tegengehouden door een peesbeschermer. Peesbeschermers zijn vooral om te beschermen tegen klappen van het acherbeen tegen het voorbeen tijden wilde bokken. Sportpaarden krijgen vaak peesbeschermers om in de wei. Deze paarden staan hoog in het voer en hebben een superconditie. Als die de wei ingaan willen ze weleens flink te keer gaan waarbij ze niet zelden tijden hun maffe bokkesprongen zichzelf raken met het ijzer van het achterbeen tegen de pees van het voorbeen. Maar meestal komen deze paarden niet langer dan een uurtje in de wei en zitten de peesbeschermers dus ook niet langer dan een uur om.
Het gaat onder zo`n peesbeschermer op den duur ook zweten en dus jeuken, met als gevaar schuurplekjes. Ik betwijfel ook of een peesbeschermer wel blijft zitten bij een jaarling, aangezien ze nog van die dunnen beentjes hebben op die leeftijd.

Ik zou om te beginnen eens kijken of je haar omgeving veiliger kunt maken. Ligt er nergens in de wei een stuk oud prikkeldraad? Een gat dat opgevuld moet worden? Puntige rosten waar ze haar hoefzool aan kan bezeren? Staat ze met andere paarden in de wei? Zo ja, wordt ze mischien opgejaagd door een bazig paard? Of staat ze alleen in de wei? Mischien zou je dan een maatje er bij moeten zetten. Laat haar ook niet alleen achter als je haar maatje uit de wei haalt. Zet haar dan eerst in een veilige stal of een paddock met veilige omheining.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-02 20:45

Wij hebben een metalen barn. Rondom de barn hebben we hout zodat paarden er niet met hun benen onder kunnen komen. DC is waarschijnlijk opgejaagd geweest door een hond of inderdaad de bazige merrie waar ze bij staat en heeft haar voet tussen het hout en het metaal gezet. Vraag me niet hoe ze het gedaan heeft, maar ze heeft het wel voor elkaar gekregen. Nu gaan we wat meer veiligheids maatregelen treffen om dergelijke situatie te voorkomen.
Ik zal verder gewoon de benen met rust laten en inderdaad helemaal geen beschermers rond haar benen doen.
Bedankt voor de nuttige tips!