pavo calcium en lijnzaadolie bij drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

pavo calcium en lijnzaadolie bij drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 18:48

kan dit kwaad voor hoog drachtige merrie van 20?
calcium van pavo wil ik geven omdat mijn overleden merrie er een tekort aan had bleek uit bloeduitslag en de lijnzaad is voor goede spijsvertering en omdat ze wat last heb met het verharen,groetjes en bedankt

staat namelijk niks op de verpakking.

[Edit] titel [/edit]

Z1+4



Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:53

Tekort aan calcium in de bloeduitslag is zeer zeldzaam. Als het optreedt is dat bij paarden die zeer stresserende situaties hebben ondergaan, bv lang of moeilijk transport en bij dieren die erg nerveus reageren, nooit door melkgifte (wel bij koeien). Het komt echt heel weinig voor en ik zou het ook niet supplementeren. Misschien was jouw oude merrie in extreme stress geweest als het bloed is genomen. Lijnzaadolie is wel goed, een beetje olie door het voer kan nooit kwaad.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 23:29

dat is niet helemaal waar wat je zegt Zannekin..
mijn pony heeft onlangs hetzelfde meegemaakt, te weinig calcium (daarbij trilde over der hele lichaam, leek ze koliek te hebben en at ze slecht), ze was toen net een paar dagen dervoor bevallen.
Mijn Va zei dat dit meer voorkomt bij zogende of zelfs bevallende merries omdat de calcium-productie bij de merrie zelf niet op gang komt en alles naar de melk voor het veulen gaat.(voor zover ik het allemaal heb begrepen, ik zat in complete stress omdat ik m'n pony al zag dood gaan..)
Enfin het komt dus vaker voor en het enige wat de VA kan doen is calcium toevoegen in der bloed en afwachten hoe ze reageerd (bij een te hoge dosis kan het paard ter plekke een hartstilstand krijgen) mijn pony heeft in totaal voor 600 kg gekregen en daarbij moest ik ze 10 dagen speciale vitamines geven.
Nu gaat alles weer goed.

het lag niet aan een stress-situatie ofzo (nou ja ze was wel net bevallen maar de VA zei dus het eerder genoemde)het kwam gewoon niet op gang en dat gebeurt meer bij merries omdat die alles naar de melkproductie sturen en zelf niets overhouden..

ff terug on-topic,

Ik weet niet of je dat mag geven aan je paard, ik zou het gewoon eens aan de VA vragen en je kunt ze eventueel dezelfde vitamines geven als ik doe bij mijn pony (das Equi-Vita), maar voor de zekerheid ff checken aan je VA (ik ben er geen en wil geen verkeerd advies geven)
Geef ze in ieder geval geen melasse voor der vacht dat geeft kans op verwerping van het veulen en dat willen we niet.

succes ermee

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 07:22

Wel dat is dus een beetje de misvatting. Bij koeien komt het veel voor dat ze door melkgifte te weinig calcium hebben, maar paarden blijken daar geen last van te hebben. In al die jaren op de kliniek was er maar 1, en dit na een zwaar transport, op verloskunde hadden ze dat nooit. Misschien was jouw paard die ene uitzondering. Ze trillen inderdaad, worden heel stijf, je zou kunnen denken aan koliek maar ze rollen niet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 08:58

Hmmm erg raar..ik ken maar liefst 2 pony's die dit hadden..die van mezelf en die van een hengstenboer hier verderop..( 2 in 1 straat das best veel lijkt mij dan als het zo zeldzaam is)
Die z'n merrie kreeg dit ineens allemaal tijdens de bevalling..die van mij "al een geluk" erna.
wij hier zullen wel weer net die ene uitzondering hebben (typisch Lachen )

Wat weet je er nog meer over?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 11:38

Ik ben het speciaal nog een keer gaan opzoeken. Bij paarden wordt als oorzaak vermeld dus stress situaties: zelfs hengstigheid!, transport, arbeid met overmatig zweten, en af en toe bij zeer hoge melkproductie en dat kan dan in combinatie met één van die andere factoren. Kreeg je paard misschien tetracycline (een soort antibiotica): dit wordt niet veel aan paarden gegeven maar doet ook het calcium dalen.
Ik zag dat het ook makkelijker voorkomt na een periode van vasten (misschien bij die koliek?).
Tijdens de bevalling: is wel erg raar dat het door de melkproductie zou zijn; de uier zit dan wel vol maar meer dan dat is er nog niet geproduceerd.....
Je veulentjes zullen blij geweest zijn met zulke goed producerende moeders ....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 11:58

Zannekin schreef:
Ik ben het speciaal nog een keer gaan opzoeken. Bij paarden wordt als oorzaak vermeld dus stress situaties: zelfs hengstigheid!, transport, arbeid met overmatig zweten, en af en toe bij zeer hoge melkproductie en dat kan dan in combinatie met één van die andere factoren. Kreeg je paard misschien tetracycline (een soort antibiotica): dit wordt niet veel aan paarden gegeven maar doet ook het calcium dalen.
Ik zag dat het ook makkelijker voorkomt na een periode van vasten (misschien bij die koliek?).
Tijdens de bevalling: is wel erg raar dat het door de melkproductie zou zijn; de uier zit dan wel vol maar meer dan dat is er nog niet geproduceerd.....
Je veulentjes zullen blij geweest zijn met zulke goed producerende moeders ....


Om te beginnen heeft mijn pony al jaren geen koliek meer gehad, dus dat kan het al niet zijn (ze leek dat te hebben maar dat waren de bijverschijnselen van dat calciumtekort) ze heeft geen medicijnen gehad of wat dan ook, en ook geen ander voer dan normaal.
hengstigheid valt ook al weg, transport ook, en arbeid al helemaal...
Ze heeft niets anders meegemaakt dan normaal, maar mss dat de bevalling een te grote stress-situatie was..(das ook niet nix hé)
Ik geloof dus (en dat zei de Va ook) dat ze "teveel" melk maakte voor der veulen (aangezien dat een grote eter is, ze is 9 dagen oud en eet al mee van de korrel en het hooi..) dus mss dat ze geen tijd had om calcium voor derzelf aan te maken en dat alles naar de melk ging..

wat betreft die pony die dat tijdens de bevalling kreeg, daar weet ik verder ook niets van.Mijn VA zei dat toevallig omdat die eigenaar net voorbij kwam gereden met z'n tractor...bij die merrie was het na 1 keer toedienen van calcium opgelost bij die van mij niet...

Nu is ze weer helemaal normaal en levenslustig.ze eet niet mar ze VREET heeft appeltjes op der vacht en ziet er verder ook helemaal goed uit..

Nou is mijn pony op zich wel een beetje een stresskip maar ik had nooit gedacht dat dat zoeits teweeg kon brengen..ik hoop niet dat dat nog eens komt opzetten...

maar bedankt voor de info, als je nog iets mocht te weten komen ofzo dan hoor ik het graag want vindt het erg raar..

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 20:50

iemand anders nog een mening over de calcium?

Z1+4

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 10:46

je kunt ook de merriekrok van Pavo voeren, daar zit ook calcium bij in en alles wat ze moeten hebben.
Daarbij zou ik het een keer aan je VA vragen wat ze het best kan hebben.
succes ermee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers