Vroeger was paardrijden alleen weggelegd voor de elite, militairen en boeren. Tegenwoordig is de paardensport toegankelijk voor iedereen en kunnen de meeste liefhebbers ook nog zelf een rijdier kopen. Er is een tendens dat er steeds meer respect voor het wezen paard bestaat waarbij de mensen de paarden het liefst in hun waarde laten. Daarbij is competitie theoretisch niet mogelijk (immers dan gaat het om prestatie). Denken jullie daarom dat wedstrijdrijden zoals we dat nu kennen op de duur gaat verdwijnen? Hoe ziet het paardensportwereldje er over pakweg vijftig jaar uit in Nederland en denk je dat het in andere landen anders zal zijn?
Vera
Geplaatst: 28-10-04 12:19
Gut, jij bent echt nieuwe info voor je boek aan het vergaren, he
DubbelFun
Geplaatst: 28-10-04 12:22
Ik denk niet dat het wedstrijdrijden gaat verdwijnen. Het paard als 'werkdier' heeft nog maar een zeer beperkt nut en de aantallen zoals ze er nu zijn zijn er alleen nog dankzij de recreatie/wedstrijdruiters.
Verder denk ik niet dat dit puur Western is, dus ik doe hem met link naar VMR.
KarinvdM
Geplaatst: 28-10-04 12:42
Nee, dat denk ik niet. Waarom zou een wedstrijdruiter geen respect voor z'n paard(en) hebben?
KiWiKo
Geplaatst: 28-10-04 12:51
Nee tuurlijk niet
De enige manier om een paard natuurlijk te houden in op een grote prairy
Al dat Natuurlijke Getrut leid alleen maar tot onhandelbare paarden, die zo verwend zijn dat het gewoonweg gevaarlijk wordt. Simpelweg omdat wij mensen niet natuurlijk met een paard om kunnen gaan in die mate die mensen die zo doorgeslagen zijn zouden willen.
Een paard is een gedomesticeerd dier, en dat zal deze altijd blijven
Scum
Geplaatst: 28-10-04 12:57
Ik denk wel dat er een kans is dat er minder wedstrijden gaan komen in de toekomst. Gewoon omdat Nederland steeds voller gebouwd wordt en er minder grond ter beschikking is. Dat zou er evt. toe kunnen leiden dat er langere wachtlijsten komen, of dat ze het inschrijfgeld omhoog zetten, want als je wilt rijden dan betaal je maar. Maar goed, het is maar een speculatie.
Cassidy
Geplaatst: 28-10-04 13:01
Er komen meer wedstrijden maar minder starts omdat mensen het niet meer kunnen betalen om 1000 Euro voor een weekend wedstrijd neer te tellen als de boxhuur voor een weekend 200 Euro bedraagd en je ook nog van die fanatasierprijzen moet betalen om in een tentje op het terrein te mogen overnachten. Tel daarbij de startgelden op, en je kosten voor vervoer en je komt een heel eind. Dit zou dan met name gelden voor de western.
Verder denk ik dat het houden van een paard over 50 jaar haast onbetaalbaar gaat zijn...dus geniet ik nu van de mogelijkheden die er zijn...
AnoeskaB
Geplaatst: 28-10-04 14:05
Ik denk dat er steeds meer mensen zullen komen die wedstrijden willen rijden. De laatste jaren is het al enorm toegenomen. In het zomerseizoen zitten de wedstrijden overal bomvol, deelnemers melden zich steeds vroeger aan omdat ze weten dat het vaak al voor sluitingsdatum vol zit.
Door een toenemende individualisering in de maatschappij, zullen er juist meer mensen zijn die kiezen voor een individuele sport.
Het aantal wedstrijden zal naar mijn mening niet zo snel toenemen. Het zal steeds moelijker worden om vrijwilligers te krijgen. Iedereen heeft immers zijn agenda al vol staan met eigen bezigheden. En voor een redelijk grote outdoor concours heb je toch al snel 100 vrijwilligers nodig (incl. jury's).
Een andere verandering, die nu ook al te zien is, is dat kinderen sneller overgaan van pony naar paard. Vroeger reed je tot je 18e door op je pony en begon je dan pas met een paard. Tegenwoordig gaan de meeste kinderen rond hun 14e over op een paard. De ponysport zal in de toekomst dus meer gericht zijn op de jongere kinderen.
Romkabouter
Geplaatst: 28-10-04 14:10
Lusitana schreef:
Daarbij is competitie theoretisch niet mogelijk (immers dan gaat het om prestatie).
Let uit
Anoniem
Geplaatst: 28-10-04 14:19
Ik denk niet dat een wedstrijdruiter zijn paard niet in z'n waarde laat, dus dat maakt de stelling al compleet nutteloos.
Vonnie84
Geplaatst: 28-10-04 14:30
Zoals ik op dit moment tegen de wedstrijdsport aan kijk dan denk ik dat er in de toekomst minder mensen op wedstrijd gaan omdat het ten eerste toch vrij duur is (nu al 10 euro per M proef ), en ten tweede het kost ontzettend veel tijd (in deze 24-uurs economie). Maar het belangrijkste lijkt me dat de concurentie zo ontzettend groot is. Er zijn zoveel top ruiters, die met een verschrikkelijk goed, jong paard weer in de B starten. Die paarden zijn voor de meeste particulieren misschien wel onbetaalbaar. Je kan dus eigelijk niet meer tegen ze opboksen. Die winnen toch altijd. En ik weet niet of er straks nog wel genoeg mensen vrijwillig gaan jureren. Hoe het zit over b.v. 25 jaar, als de meeste jury's van nu al tegen de 70 zijn.
Asciugamano
Geplaatst: 28-10-04 14:32
Hallo, ik heb geen idee of het westrijdrijden uitsterft. Zou niet weten waarom, maar mag ik even een off topic reactie plaatsen? Waarom verzin je niet even een enquete met al dit soort vragen i.p.v. steeds weer een nieuw en soortgelijk topic te openen? Is voor jou ook veel makkelijker, denk ik. Behalve dat jij volgens mij recordhouder bent geworden (135 berichten in 2 dagen! gefeliciteerd!) vind ik het een beetje onoverzichtelijjk en vermoeiend. Iedere keer denk ik: "Ha een nieuw topic" en dan blijkt het eigenlijk weer dezelfde te zijn. Bovendien vind ik de vragen nogal... tja... overbodig. Ik weet niet hoe de rest erover denkt, maar ik vul dan liever 1x een aantal vragen in voor dat onderzoek of boek van jou dan steeds dezelfde antwoorden in verschillende topics. En ons dan hartelijk bedanken voor het invullen en de genomen moeite zou ik persoonlijk helemaal vinden.
AnoeskaB
Geplaatst: 28-10-04 14:58
Ik vind het helemaal geen overbodige vraag, zoveel boeiende discussies zijn er op het moment niet. Er zijn op dit forum zowel mensen die wedstrijden rijden als mensen die ze organiseren. Dan is het, naar mijn mening, toch wel interressant om je af te vragen welke richting het opgaat in de toekomst. Ik heb liever een interressante discussie dan het eeuwige "welk kleur dekje past het beste bij mijn paard".
Bovendien ben ik deze vraag nergens anders tegengekomen, behalve bij een crosspost bij Wedstrijden, maar daar is het topic gesloten.
Asciugamano
Geplaatst: 28-10-04 15:19
AnoeskaB schreef:
Bovendien ben ik deze vraag nergens anders tegengekomen, behalve bij een crosspost bij Wedstrijden, maar daar is het topic gesloten.
En 2 bij western.
SummerRemedy
Geplaatst: 28-10-04 15:33
Ik denk dat het wedstrijdrijden wel zal blijven bestaan, er zijn altijd mensen zichzelf graag willen vergelijken met anderen. En ik denk ook wel dat er dan nog genoeg mensen zijn die het geld ervoor over hebben.
vicky
Geplaatst: 28-10-04 15:37
Ik ben juiste op dit moment van plan om dressuurwedstrijden te gaan starten. Na jarenlange twijfel.
Fitzroy
Geplaatst: 28-10-04 19:31
Ik heb juist het idee dat er steeds meer mensen zijn die wedstrijden rijden. De wedstrijden zitten bomvol en als jurylid ben ik al vastgelegd voor november 2005.
Als deze trend zich doorzet komen er nog langere wachtlijsten voor wedstrijden en misschien verkopen ze startplaatsen zometeen wel bij opbod
Marliesje
Geplaatst: 28-10-04 21:49
Ik denk inderdaad dat aan juryleden komen een groter probleem gaat worden. Hier zitten alle wedstrijden bomvol. Vroegah begonnen alle wedstrijden om 10 uur, nu soms al om 9 uur. Vroegah was er een ronde dressuur van 10 uur tot 1 uur. Nu is er 's middags nog een ronde.
Gerrie
Geplaatst: 29-10-04 11:09
Hier beginnen ze outdoor al om 8.30 en sluiten om 13.00 om vervolgens weer vrolijk verder te gaan van 13.30 tot 17.00 uur.
Ook sommige indoorconcoursen gaan vroeg van start tot zeer laat in de avond...
Lielle
Geplaatst: 29-10-04 12:27
mijn ervaring is idd ook dat het wedstrijd rijden alleen maar gigantisch is toegenomen. Ik ben zo'n 20 jaar geleden begonnen, toen waren er in de hele kring Den Bosch 3 Z ruiters, nu eerder 300 denk ik.
vicky
Geplaatst: 29-10-04 14:13
ik probeer mij ook in te schrijven voor wedstrijden maar alles zit vol zit nu al in januari te plannen!
Miky0
Geplaatst: 29-10-04 22:20
wat is een paard in zijn waarde laten?
De meeste paarden die in het wedstrijd gebeuren tegenkomt zijn voor de wedstrijdsport gefokt... Deze paarden zijn gericht op het presteren en zullen dus hoogstwaarschijnlijk in de natuur niet meer kunnen leven. Ze zijn op mensen gesteld en vinden het leuk om te werken.
Nu zul jij denken hoe weet je dat ze het leuk vinden? Tja exact weet ik t niet, want als ik het vraag krijg ik geen andwoord terug. Maar het is een algemeen feit dat als een paard iets niet wil, je het onmogelijk voor mekaar krijgt. Met onmogelijk bedoel ik dan ook echt niet, wat je ook probeert.
Een voorbeeld waaruit je kan afleiden dat deze paarden graag werken en de drang hebben om te werken. De volbloeden die worden gebruikt voor de rensport hebben de drang om voorop te lopen. Dit is nu eenmaal zo want ik heb een voelbloed en als ik een buitenritje wil maken gezellig, denk maar niet dat ze achteraan wil lopen, die verzet de wereld om voorop te lopen! Dit is omdat ze altijd de voorste willen zijn en dus altijd de drang hebben om voorop te lopen. Dit word in de rensport dus volledig benut!
Verder heb ik nog persoonlijk ervaring met een oude sportponie van me.. Dit was een pony die nogal zeldzaam van kleur en aftekening was. Dus we wouden er altijd al mee fokken! Dit wouden we doen doormiddel van naturlijke dekking. Echter toen de de pony opeens van de een op andere dacht uit de sport werd gehaald was zij zo van slag. Dat zij een jaar niet meer "hengstig" is geweest. En wij dus niet konden dekken. Nu hebben we er wel een heel lief veulentje bij
Ook word gezegt dat als een pony de oren spitst, en dus naar voren heeft ze iets leuk vind. Met mijn huidige E pony cross ik! Veel mensen noemen dit on natuurlijk en gevaarlijk voor t dier. Echter heeft mijn pony de grootste lol in de cross. De gehele cross zij haar oren gespitst. En ze heeft zelfs zo'n plezier aan crossen dat ze voor de start niet stil kan blijven staan. Ze is me al meerdere malen aan de achterkant uit het starthok gesprongen omdat ze zo graag weg wou maar niet mocht. Als ze dan eenmaal mag van me schiets ze er als een vuurpijl vandoor op weg naar de 1e hindernis... Ze vind dit blijkbaar dus ontzettend leuk, en daarom cross ik ook met haar..
Zo kan ik nog wel even doorgaan met het verhaaltje en voorbeelden. Maar ik denk dat er veel wedstrijd ruiters hier zijn die het wel met mij eens zijn en dit verhaal nog eindeloos kunnen aanvullen met voorbeelden... Kortom wat is in zijn waarde?
En over het feit van wedstrijden. Zolang er dus paarden worden gefokt voor de sport zal de wedstrijdsport blijven bestaan! Wat moet je anders met deze paarden?
Laatst bijgewerkt door Miky0 op 29-10-04 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Lielle
Geplaatst: 29-10-04 22:22
Miky0, mooi stukje Maar ik denk dat je Sonja verkeerd begrepen hebt, er staat nl
Citaat:
Ik denk niet dat een wedstrijdruiter zijn paard nietin z'n waarde laat, dus dat maakt de stelling al compleet nutteloos.
oftewel ze denkt dat een wedstrijdruite dat wel doet
Miky0
Geplaatst: 29-10-04 22:22
Edit: *vloeken mag niet*
Lees ik weer eens verkeerd :S, pas t stukje ff aan
Lielle
Geplaatst: 29-10-04 22:24
lekker laten staan, want het was een prima verhaal.