Verkeerd aangeleerd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Verkeerd aangeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 19:52

Hallo.
Ik heb mijn pony achteruit leren lopen. Alleen als ik nu halt zeg en aan de teugels trek dan loopt ze achteruit. Haha! Dit is nogal lastig. Lachen Ik wil mijn pony wel leren achteruit laten lopen, maar ik wil ook dat ze weet wat het verschil is tussen halthouden en achteruit lopen. Schijnheilig Weten jullie hoe ik dit kan oplossen????? Party!!
Gr. Marieke

Groetjes, Marieke
Brendie, Ik vind je luv!!


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:03

misschien eerst aan de hand oefenen.

Voor halt zeg je halt tegen haar (met een lange a)
Voor terug zeg je teeeeeeeruuuug tegen haar.

Gewoon veel oefenen en haar heel veel belonen als ze het goed doet. Geef haar geen straf als ze het niet begrijpt, maar probeer het nog een keer en als ze het niet begrijpt zeg je gewoon uh! tegen haar.

veel succes ermee!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:23

Als je halt wilt houden, moet je niet aan de teugels trekken, de pony denkt dan idd dat hij naar achteren moet. Doe je hand wat meer naar voren en ontspan je handen.


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Verkeerd aangeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:38

Brendie schreef:
en aan de teugels trek dan loopt ze achteruit.


NIET aan de teugels trekken!!!

Als jy de juiste hulpen geeft voor achterwaarts, en trekken hier dus NIET bij hoort, en dus een verschil maakt tussen de hulpen voor het halthouden zal ze t verschil leren kennen en stil staan als jy dat wilt.

Halthouden gaat vanuit een wat zwaardere zit terwijl je jezelf 'lang' maakt dit in combi met lichte weerstand in je hand (dus niet trekken)

Achterwaarts gaat ook vanuit een wat zwaardere zit, lichte weerstand in je hand én druk van uit je kuit.

MAAR de druk vanuit je kuit bij t achterwaarts en de druk voor t voorwaarts, daar moet je dus verschil in maken.
Ik leg bij t achterwaarts mn onderbenen IETS naar achteren.
Zo weet mijn paard het verschil en doet hij waar ik hem de hulpen voor geef.

En als jou paard dan heeft gedaan wat jij van hem vroeg (halthouden) sta dan na die overgang weer wat toe in je hand, ontspan hem wat.
Laatst bijgewerkt door carlijn83 op 09-05-02 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:41

moet je eigenlijk niet 'trekken'(zacht!!!)en been geven voor achteruit te gaan? heb geleerd dat het paard dan 'opbotsd' tegen de hand,en daardoor achteruit gaat...

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Verkeerd aangeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 12:08

carlijn83"]
[quote="Brendie schreef:
en aan de teugels trek dan loopt ze achteruit.


NIET aan de teugels trekken!!!

[quote]
Ne ik trek ook niet echt aan de teugels. Maar gewoon 'zacht' hoe je ook halthoud.

Groetjes, Marieke
Brendie, Ik vind je luv!!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 13:36

Als je je paard nieuwe dingen wilt leren, doe het dan met een instructeur/trice erbij. Want nu heb je je pony op de verkeerde manier geleerd achterwaarts te gaan. En ook het halthouden doe je vnl. met je zit in plaats van aan de teugels te trekken.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 20:35

als je niet wilt dat hij achteruit gaat,
ga je gewoon halthouden en maar effen geen achterwaarts oefenen.
gewoon halt en dan weer naar voren,
gebruik veel stem, als hij halthoud effen blijven staan en dan naar voren rijden, beloon haar dan met je stem,
hou dit effen vol todat hij kan blijven staan en niet achteruit wil.
dus veel halthouden en weer naar voren stappen, verder niet, niet naar achteren, als hij dan rustig stilstaat en niet gelijk naar achteren schiet als je iets je handen sluit, probeer dan weer een eer naar achteren te gaan.

Veel succes

Kiekeboe

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 12:37

Ik denk dat ze met aan de teugels trekken bedoelt dat ze voordat ze stil gaat staan om haar teugels een te trekken zodta hij stil gaat staan. Als je aan paard achteruit wil laten lopen dan trek je aan de teugels totdat hij stil staat en dan trek je nog eens aan de teugels en druk je je kuit aan.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 15:29

trekken?

Kiekeboe

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:06

Wat ? trekken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:10

Tijdens het halthouden moet je gewoon ontspannen, en niet aan te teugels trekken. Ook halthouden moet vanuit je zit kunnen. Als jouw paard heeft geleerd om door druk in de mond achterwaarts te gaan, en jij wilt simpelweg stilstaan, dan moet je niet aan die teugels trekken.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:02

je gaat toch niet kei hard aan de teugels trekken als je achtuit moet? ik heb altijd geleerd dat je achterover moet zitten en je benen naar achter leggen en dattie dan op je benen naar achter gaat , met lichte druk op je teugels, of ben ik degene die het verkeerd heeft geleerd? Als je je benen niet naar achter legt tijdens het halthouden, gaat suleika niet achteruit, maar blijft ie gewoon stilstaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers