meteen weer oppakken naar geboorte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

meteen weer oppakken naar geboorte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-02 11:24

Hoe doen jullie dat, geven jullie ze eerst een paar weekjes rust en dan weer opbouwen of meteen paar daagjes na de geboorte al?

Ik ben van plan om een paar daagjes na de geboorte met dr te gaan wandelen en dan langzaam aan beginnen met longeren en na 2/3 weekjes er weer op stappen en dan later naar les...


Hoe doen jullie dat?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 11:42

Lekker een paar weekjes (of zelfs maandjes) rust. Een merrie heeft het al zwaar genoeg, en vergeet niet dat de melkproductie ook veel energie vergt.
Ook is het voor het veulen vaak moeilijk om zo jong al alleen te zijn.

En waarom zo'n haast?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-02 12:04

nou geen haast, maar dr ff uit voor bon, maar het zal zowieso wel dik een maand duren voor ikw eer intensief wil gaan rijden, maar gewoon buitenritjes voor dr, dr ff uit...

Bon ziet op zich neit veel naar dr veulen om hoor! vorig veulen wou ze eerst neit eens melk geven, dat wa slater op gelost met een praam enzo, maar als ze niet bij het veulen is en het veulen zit om dr te hinniken geeft ze daar niks om...

Maargoed ik doe het puur voor bon dar ze weer beweging heeft, want bij Hendrik komen ze alleen een paar keer per week in de wei, met mooi weer, maar neit dag en nacht...

Maargoed, ik ga ook eerst wel bekijken hoe bon met het veulen enzo is... en het veulen zelf natuurlijk Haha!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 12:37

ik weet dat tamaar het alweer snel oppakte die zei ook al, hoe makkelijker je met het veulen om gaat hoe makkelijker hij/zij in de omgang word.
en ze heeft gelijk de veulens die wij op stal hebben kunnen we echt alles mee doen ze zouden je ook nooit over het erf mee slepen of dingen niet doen wat jij wil.
zeg ook niet dat dat altijd zo is.. maar we lieten ze de 2de dag los in de bak lopen en wandelen enz in de wei etc.na een paar dagen ging ze al rustig longeren beginnen met stappen en het veulen liep dan mee in de bak.
na een week zat ze er al weer op rustig stappend in de bak en met het veulen ernaast, ook ging ze na 2 weken alweer naar de les.
lieten het veulen drinken voor ze weg gingen en dan even een uurtje weg.. het veulen stond ook heel vaak alleen in z'n box hinikte wel maar werd niet gekker ofz!
denk dat het verschillend is anders moet je het ff vragen aan tamaar hhoe ze het precies deed als je bij mij bent Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-02 14:21

doe ik...
Bij de friezen weet ik wel dat ik 2 weken voor de tijd stopte en 2 wekn erna weer naar les ging, maarja dat waren oudere fokmerrie's...
En als ik zo van Anja gehoord heb dat bon niet veel om dr veulen geeft (hinnikt niet naar hema ls ze hem 'mist' ofsu...) denk ik dat ik wel kan oppakken...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:24

ik ga er gewoon een keer opzitten als ik dat goed acht. dat kan over een paar dagen of een week zijn. je moet gewoon even kijken hoe het gaat.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 12:02

iemand vertelde mij dat hoe langer je wacht met beginnen met rijden hoe moeilijker het word met oppakken. en dat je na 2 weken alweer wedstrijden kunt rijden hun doen dit al heel erg lang dus het kan wle als mijn veulen is geboren begin ik gewoon weer met rustig stappen na een paar dagen dan weer opbouwen.

-x-x-Lotte