altijd doorzitten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

altijd doorzitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 18:47

Het lijkt erop dat Westernruiters nooit lichtrijden ,
is dat echt zo ?

Lijkt me toch niet prettig voor een paard en ikzelf wil ook m'n kont wel eens luchten Knipoog .

Hoe zit dat nou ?



Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:04

Ik rijd nooit licht maar er zijn genoeg westernruiters die wel lichtrijden, bv met een buitenrit.
De draf tijdens het westernrijden is comfortabeler en met minder 'schwung' waardoor je paard veel minder opgeeft. Ik vind het reuze comfortabel; mijn paardje en mijn kont ook Knipoog Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:08

Als ik zin heb in een jog ga ik doorzitten, maar wil ik ergens komen Knipoog dan schiet die slakkegang niet op en ga ik gewoon draven en dus ook gewoon lichtrijden. Kunnen die schoudertjes ook eens lekker strekken *LOL*

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:14

Nee, dat is niet echt zo.
Ik heb op wedstrijden , cutting , reining, enz. ruiters licht zien rijden. Doe het zelf ook regelmatig , bijv. bij het losrijden of tijdens een buitenrit waarbij veel paarden toch wat sneller draven dan een jog.Vooral bij jonge paarden ontlast je toch de rug.
Het is wel opletten op de saddlehorn , maar als jij en je paard het prettig vinden is er toch niks mis mee zelfs al zou je de enige westernruiter zijn die het doet.
Maar , het is geen schande , niet raar en , zelfs in Amerika , geaccepteerd als je lichtrijdt.
Zeker als je paard zijn rug , in het begin , nog niet helmaal loslaat of buiten.
Het is altijd beter dan te stuiteren op een stijve rug , dat is slecht voor jouw rug en de rug van je paard.
Overigens is het de laatste tijd toch wel zo dat onderdelen uit het Engels rijden onderdeel ( mogen ) worden van het western en omgekeerd , als het werkt , waarom ook niet.
2 weten meer dan 1 , toch. *LOL*

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 20:52

Tijdens het losrijden rijd ik licht en daarna ga ik doorzitten, of ik moet op een paard zitten waar ik echt niet op kan blijven zitten, dan rijd ik gewoon licht.. Knipoog

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 21:17

Ben dus toch niet de enige die lichtrijden wel erg nuttig vindt Knipoog

Het lijkt me niet prettig om met losrijden meteen in draf door te zitten ,
ik vind het prettiger en eerlijker tegenover het paard om het eerst lekker vrijuit door te laten lopen en pas later als het los is wat meer gaan belasten , en dat lijkt me toch vrij lastig als je meteen blijft zitten !

Je hoort toch vaak van westernruiters dat ze altijd doorzitten en lichtrijden maar onzin vinden , op mijn kennismakingsvakantietje gingen we met westernpaardjes zo'n 5 uur per dag de bossen in en dan wilde ik toch echt wel eens wat lichtrijden tussendoor en voor het paardje even
losjes wat vlotter doordraven ipv de hele tijd die "stijve" jog.

Werd ik maar raar aangekeken met m'n lichtrijden af en toe Knipoog

Die jog lijkt toch een heel gespannen gang vind ik ,
maar de paarden hebben er duidelijk weinig moeite mee en kunnen UREN
lopen op die manier blijkbaar....
Het lijkt niet prettig maar zal het toch wel zijn dan !

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:30

pmarena ik heb zelfs in een wedstrijd bij het onderdeel horsemanship gehad dat lichtrijden in het proefje zat. en ik lachen want verscheiden vlogen in de stress van ja maar op welk been moet ik dan lichtrijden (je moest lichtrijden op de middellijn), en dat kan ik niet. was wel ernstig lachen. dus zelfs op de wedstrijden komt het voor.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:33

Met het losrijden, waarbij het ik het paard goed voorwaarts rijd, rijd ik ook meestal licht. Daarna, als we lekker gaan joggen, blijf ik lekker zitten Lachen

Ik zit liever door (als het opgooigehalte dit toelaat zonder geshaked te worden) dan dat ik lichtrijd. Liever lui dan moe zal ik maar zeggen Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 08:45

ik zit alleen maar door met de jog. Met bosritten wil mijn paard alleen maar snel en gooit ie heel hoog op en ga ik gewoon lekker lichtrijden. Anders kost het me de kont Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:41

mijn halfarabier is alleen in jog uit te zitten. als hij sneller draaft ga je vanzelf graag lichtrijden in verband met hernia.......draf in topspeed is bij hem alleen maar in de beugels staand in verlichte zit te doen, althans voor mij dan. mijn quarter horse merrie zit als een bankstel, ook in snelle draf. lichtrijden is niet per sé noodzakelijk, maar ik doe het toch regelmatig om los te rijden. trouwens moet iedereen doen waar hij zelf zin in heeft. doorzitten om iedere prijs alleen omdat lichtrijden niet "western" zou zijn vind ik kortzichtig. Cool

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 21:41

Ik rijd licht tijdens het losrijden. Ik heb ook gehoord dat dat beter is voor de rug van je paard.
Zijn de spieren eenmaal los dan ga ik doorzitten. Rijd zoveel lekkerder en het is minder vermoeiend! Haha!
En aangezien ik ook nog eens een paard heb wat heerlijk kan joggen... *LOL*

Dundee
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 08:32

Lichtrijden is voor jou en je paard heel goed en moet je dus zeker doen! Je mag dit alleen op wedstrijden niet doen , maar dan jog je meestal dus dan is het ook niet zo nodig als het goed is. Veel oefenen alleen de jog omdat doorzitten niet comfortabel is in de draf en dat is niet echt goed voor je paard. Het is heel belangrijk om je paard ook goed voorwaarts te rijden om ze soepel/los te rijden, anders krijg je van die krabbelpaarden. Vanuit het voorwaarts rijden kan je ze weer terugwerken naar de jog en andersom, het is heel goed om veel overgangen te rijden i.p.v. alleen maar bv. 10 minuten te joggen. We hebben heel veel werk gehad om ons ex-paard weer soepel te krijgen omdat deze heel pleasure gereden was en dus ook krabbelde. Met balkjeswerk, buigoefeningen en voorwaarts rijden is het er wel uit te krijgen. Je merkt dan dat de jog ook veel lekkerder zit (niet zo schokkend) omdat de rug ook soepel is en het paard zijn spieren lekker los zijn. Party!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 09:28

Ik rij ook gewoon licht hoor.
Nou heeft mijn knollie ook nog niet een dusdanig sloom jog tempo dat dat lekker zitten is Haha! . En eerlijk gezegd ben ik blij dat ze een beetje tempo maakt.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:29

ik heb altijd geleerd dat je eerst een tijdje moet lichtrijden omdat je paard eerst wat los moet komen in de rug en als je dan meteen gaat zitten ( butsen noem ik het altijd *LOL* *LOL* *LOL* ) dan spant je paard de rugspieren meteen aan (doet ie anders ook maar dan nog sterker als anders) en kan ie z'n rug gaan vasthouden, daarom rij ik eerst altijd een poosje licht, totdat ie goed soepel door z'n lijf loopt en dan pas ga ik zitten. misschien niet nodig maar ik doe het toch altijd Knipoog bovendien vid ik doorzitten nou niet altijd een pretje....

bij ons op de manege is er ook iemand en die zit altijd door hoe hard z'n paardje ook draaft, nou is het nogal een nerveuse dame en kan ze heel hard draven voor een quarter, dat ziet er dus niet uit, elke keer als ik dat zie dan moet ik lachen *LOL* Knipoog

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 18:31

Jullie denken er dus vrijwel allemaal hetzelfde over als ik zie ik wel ,
valt me toch reuze mee ,
ik had heel erg de indruk dat er vanuit de westernwereld maar raar tegen dat Engelse lichtrijden aangekeken werd ,
is blijkbaar toch verandert dan tegenwoordig !

Vroeger was het wel "not done" ??

Zoals jullie ook al omschreven , dat zijn voor mij ook de redenen om eerst licht te rijden , en het lekker voorwaarts soepel DOOR laten lopen
voordat je de rugspieren zwaarder gaat belasten.

Bedankt ! Toch leerzaam om eens te horen hoe anderen trainen ,
maar blijkt zowat hetzelfde te zijn als ik Haha! !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flip, OmgiliBot en 14 bezoekers