*ataxie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

*ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 18:12

Dit is eigenlijk een vervolg op mijn bericht onder de kop " scheef paard" van enkele dagen terug.
Vandaag is de veearts geweest en de diagnose is iig ataxie Huilen , verder is er bloed afgenomen om een beeld te krijgen van de spierenzymen , evt ophoping , afvoer daarvan.
Voor mij toch wel een heel slecht bericht , ik was mijn paard aan het trainen om uiteindelijk reining te gaan rijden.
Dat is , waarschijnlijk , niet meer mogelijk .
Hij gaat nu eerst , na nog een behandeling van een ostheopaath , tot en met augustus op volledige rust op het land en daarna gaan we weer van voren af aan de training voorzichtig oppakken , evt. met ondersteuning van medicijnen in de vorm van spierontspanners en supplementen om de spieren in betere conditie te krijgen.
Voor degene die niet weten wat ataxie is ,in het kort , het is een aandoening van de hersenen waardoor de coordinatie van de spieren slechter wordt , eigenlijk is er een soort "kortsluiting " tussen de hersenen en de uitvoerende organen ( spieren ) waardoor precieze en kleine bewegingen moeilijk of niet uitvoerbaar zijn.
Er zijn overigens wel paarden die met deze aandoening , afhankelijk van de ernst , wel in de sport meedraaien.
Voorlopig heb ik mijn doelen bijgesteld tot recreatief en misschien wat lichte endurance wedstrijdjes , waarbij coordinatie niet echt een eerste eis is. In de toekomst zien we wel weer verder.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met ataxie?
Graag zou ik wat meer horen over het , al dan niet , gebruik van paarden met deze ziekte.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 18:25

Het paard waar ik op rijd heeft het. Een KWPN merrie die dit jaar 7 word.
Zij 'waggeld' met haar achterhand. Als 2 jarige is ze over de kop gegaan onder het spelen. Ze zou de sport in maar daar loopt ze eigenlijk te onregelmatig voor. Ze is een paar X in de B gestart maar de eigenaresse die haar toen reed werd bijna de ring uit gekeken omdat Dientje kreupel zou zijn. Ik heb er zelfs mee gesprongen(tot ong 50 of 60 cm ofzo). Maar nadat er wat fout is gegaan in haar rug doen we dat niet meer(ik ben er onder gekomen en door de verminderde coordinatie is ze op me gaan staan en heb ik meer dan een week in het ziekenhuis gelegen).
Ze is nu fokmerrie en ik rij er recreatief(beetje dresuur,ong L nivo, en buitenritjes) mee.