Ha, dus de term 'houten Klaas' of eigenlijk meer Klazien, is hier van toepassing. Ik hoop dat de manueel therapeut je kan helpen weer wat flexibeler te worden.
Hopelijk kan de manueel therapeur je verder helpen. Ik heb vorig jaar 3/4 jaar met rugklachten rondgelopen. Bleek er een rib verschoten te zijn... T blijft een beetje een zwakke plek in mijn rug, maar na de behandeling was het echt een verademing dat hij weer recht zat!
Ik had laatst ook een wervel verdraaid... toen dat weer goed zat was inderdaad erg prettig!
Maar mijn ruggengraat/wervelkolom doet nu pijn vanaf mijn nek tot halverwege mijn rug. Vanaf daar met inademen pijn naar rechts (dus ik gok zelf dat daar wat scheef zit). Maar mijn onderrug heeft gwoon erg weinig flexibiliteit, weinig beweeglijk...
Sport je verder nog Shanna(buiten paardrijden)? Ik was/ben ook zo'n houten Klazien en toen ik ben gaan sporten(fitness met extra/speciale rugoefeningen erbij) werd ik een stuk leniger! Ik heb toen oa bij de fysio gepilatest, hierbij merkte ik echt heel veel verschil. Als ik bijv. vooroverboog kwam ik altijd tot halverwege mijn schenen met mijn handen, na de pilates gewoon vingertoppen op de grond! Ook balans etc werd een heel stuk beter.
Ik heb een tijdje pilates gedaan maar ik had een bijzonder irritante instructeur Ben toen nog gewoon gaan fitnessen maar dat vond ik niet leuk + die instructeur kwam iedere keer slijmen aargh... uiteindelijk dus maaaanden betaald (had jaarabbo) en niet meer geweest.
Skeeleren doe ik soms, maar daarmee bevorder ik de beweeglijkheid in mijn rug niet denk ik.
Hm das jammer, ik merkte echt heel veel verschil met pilates!
Skeeleren zal inderdaad niet helpen, je moet echt gericht oefeningen doen vrees ik. Vraag anders even bij je manueel therapeut of ze daar ook iets doen. Toen ik bij de fysio pilateste, werd het zelfs vergoed door de verzekering (Het was 12x en dat werd gedeclareerd als 8 behandelingen)!
En daarna nog een x de fysio bellen (of het liefst je moeder ) dat je er toch wel heel heel heel veel last van hebt en of je echt niet eerder langs kan komen...
Urielle
Geplaatst: 29-04-10 10:28
Goed iig dat je er naar hebt laten kijken en ben maar voorzichtig. Niet 'toch even opstappen' omdat het 'vandaag wel goed voelt' (ik weet hoe verleidelijk het is )
Annash
Blogger
Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-10 10:30
Sodera schreef:
En daarna nog een x de fysio bellen (of het liefst je moeder ) dat je er toch wel heel heel heel veel last van hebt en of je echt niet eerder langs kan komen...
Kan niet... dit is de kortste wachttijd en dat komt omdat die man volgende week op vakantie is.
Pfff heb nog wat rondgebeld, maar het kan nergens eerder.
PascalB
Geplaatst: 30-04-10 17:05
Ben geen arts en weet niet wat de oorzaak is maar geef de rug (ook al is het lastig ) rust. Vaak ga je bij rugpijn naast de problemen die je al hebt op een bepaalde plek de rug bewust/onbewust anders gebruiken waardoor je andere spiergroepen aanspreek die dan ineens overbelast worden. pijnstillers/ spierverslappers kunnen even helpen om wat rust te creeeren. verder warme douche/bad op de plekken waar je last hebt kan ook helpen. rust en arts zijn de belangrijkste dingen.
Een rug die wat vastzit kan met rijden leuke problemen opleveren. weet er zelf ook alles van.
Jup, daarom klim ik iig niet op 't paard tot ik bij de manueel therapeut ben geweest. Dan maar eens overleggen hoe en wat. En dan kan ik in de tussentijd ook kijken of rust helpt, want dat is toch wel een week of twee.
Het is altijd vervelend als je iets graag wil en zoiets komt er tussendoor.
Te snel weer actief rijden en je bent weer bij af. Ben daar zelf ook al tevaak tegen aan gelopen. Vaak is het het voelt wel goed ff tandje erbij en dan gaat het mis.
Nou ik heb nu sinds donderdag niet gereden geloof ik... of woensdag dat kan ook. Gisteren gezwommen. Dat voelde ik ook nog in mijn rug. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik minder last heb van mijn rug. Mijn vermoeden dat paardrijden een (deel van de) oorzaak is, is denk ik gegrond... oei oei daar ben ik eigenlijk niet zo blij mee.
Maargoed, 10 mei naar de manueel, dan maar verder zien.
PascalB
Geplaatst: 04-05-10 18:11
Paardrijden opzich hoeft niet slecht te zijn, een hoop problemen ontstaan toch door soms een onbewuste verkeerde houding.(Nu moet ik wel zeggen als ik je profiel zie dat je heel wat meer rijervaring hebt ) Ik heb zelf een slechte rug, dat zal ook nooit beter worden en loop nog wel regelmatig met rijden hier tegen aan. meer en te snel iets willen .
2/3 jaar terug ben ik voor mezelf weer terug naar de basis gegaan. Ik kreeg het niet meer voorelkaar om de rug te ontspannen met rijden. sindsdien is het ook een stuk beter geworden(Leren ontspannen, en de tijd nemen) Daarnaast ben ik ook wel kieskeuriger geworden op welke paard ik ga zitten.
Nou maar even een update... weet niet of er mensen nog geinteresseerd zijn hahahaha maar dat zie ik wel.
Ben gisteren bij de manueel geweest en heb op vier plekken in mijn rug (een of meerdere) wervels vastzitten. Met oog op mijn vertrek naar Spanje vrijdag (t/m maandag) propte hij me vandaag nog ergens tussen (volgens mij in zijn lunchpauze, haha). Hij heeft twee wervels losgemaakt nu. De zevende borstwervel zat heel erg vast, en hij zei al dat als die vastzit dat vaak erg veel problemen oplevert. Daarnaast nog een andere wervel (in de buurt, maar weet even niet meer welke) die zat dubbel vast ofzo (links en rechts?) maar niet zo erg als die andere.
Wel heb ik nu een enorm slap/moe gevoel in mijn armspieren, vooral mijn bovenarmspieren, aan de onderkant. Ik moet een uurtje rustig aan doen en dan mag ik in principe gewoon weer op het paard stappen. Maar zoals mijn armen nu aanvoelen weet ik niet of dat kan.
Nou ik moet het allemaal nog maar even zien hoor... hahahaha. Eerst maar zien hoe het voelt als ik weer op 't paard stap. Ofwel vandaag later op de dag, anders morgen.
Tjee, nou ja, je wordt in elk geval geholpen! Hopelijk heb je er wat aan, zodat je zonder rugklachten in Spanje rond kan wandelen. Succes!
Annash
Blogger
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-10 14:55
Nou ik heb net een bijzonder moeilijke beslissing gemaakt... ik stop waarschijnlijk (voor 1,5 jaar) met paardrijden. Volgens de manueel moest ik gewoon weer kunnen rijden nu, het ergste was opgelost. Ik op het paard, nou écht niet he!!! Zooooo pijn! Heb Win met een zwaar gevoel weggezet en uiteindelijk in de daaropvolgende uren besloten dat het denk ik beter is als ik voorlopig helemaal stop en eerst mijn rug écht weer helemaal op orde krijg, ipv half en doorrijden.
Heb net ook een gigantische huilbui gehad. Paardrijden is mijn alles, daar heb ik altijd zoveel voor opzij geschoven... en ik had nog mooi plannen met Win. Eigenaresse is al op de hoogte, die heeft aangeboden om Win gewoon nog een paar weken te laten staan, als ik me bedenk mag ze gewoon blijven... dus dat is wel super!!! Ik kijk het dus nog wel even aan, maar vooralsnog is rust denk ik de beste optie.
Overigens zit hier in de buurt een soort rugpoli. Eerste gesprek gratis, scan 85 euro. Hebben mijn ouders gezegd dat ik maar eens moet doen, dan weten we ook hoe of wat.