Wanneer te bandageren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Wanneer te bandageren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 13:15

Ik heb nu een set bandages gekregen van een vriendin van mij.

Ik zit me alleen af te vragen wanneer je ze nu t beste kan gebruiken.
Hij heeft normaal rondom beenbeschermers om tijdens de training.
Kan ik dan gewoon de bandages om doen? (ipv)

Verschilt het rijden met bandages of met beschermers nog veel?(voor t paard dan?)

Ik heb hem met losrijden op concours dus ook altijd de beschermers om en dan voor de proef af. Heeft dat nog invloed? (je mag nu eenmaal nog niet met bescherming/bandages in de ring verschijnen)

En op de verpakking staat "stal/transportbandages" maakt dat nog uit als ik ze dan gewoon met de training gebruik?

Sorry voor al de vraagjes maar ik heb nu eenmaal nog nooit met bandages gewerkt. Schijnheilig


Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:20

stalbandages kun je gewoon bij de training gebruiken.
als je zware dressuur oefeningen gaat doen zoals traver en schouderbinnenwaarts zou ik persoonlijk bandages omdoen.
als je wil gaan springen doe je peerbeschermers om.
niet te vaak met bandages rijden, want deze maken de pezen slapper, dus alleen als je echt hard gaat trainen.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:43

Eigenlijk als het niet nodig is kan je beter niet met bandages rijden, maakt de benen zwakker.
Als ik met bandages rij zijn het overwegend alleen de echte werkbandages, die die dus niet gebruikt worden voor op transport of op stal. Ik heb er wel 1 set maar die heb ik van mijn ma gehad en doe ik alleen wel eens om bij het rijden om haar een plezier te doen. Nee, het maakt niet uit (qua steun) als jij je beenbeschermers voor de wedstrijd uit doet. Alleen valt die bescherming weg.
Als ik jou was zou ik met mijn beenbeschermers verder rijden en maar heel af en toe die bandages gebruiken. Nu zijn deze ook niet zo inwerkend als trainings/werkbandages.
Wel een vereiste is dat je goed kunt bandageren, als je het zelf nog niet kan laat het je dan leren van iemand die het goed kan. Kan trouwens altijd handig zijn om te kunnen bandageren, ik heb er eens heel veel profijt van gehad. En vergeet geen onderlappen te gebruiken. Bij sommige bandages is het niet nodig.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:50

nooit bandages gebruiken, ik gebruik liever gewoon peesbeschermers. BAndages kun je ook gewoon fout omdoen, en bovendien is nog nooit bewezen dat bandages helpen.
Vroeger gebruikte ik ze wel, maar vind het te veel gedoe.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:28

Ik gebruik bandages tijdens mijn springles of als we een zware bak hebben of als Iwaldo dikke stalbenen heeft (loopt ie ze sneller dun)

Heb je elastische of fleece? (bij die eerste moet je wel goede onderlappen gebruiken!)

Heel belangrijk: weet jij hoe je goed moet bandageren? Daar staat of valt het bandageerwerk namelijk mee, Als je het niet goed doet is het harsdtikke slecht voor de benen omdat het knelt en schuurt. Verder is het verhaaltje dat bandages de pezen verzwakken ook niet bewezen en is t maar net wat je geloven wilt, wetenschappenlijk onderbouwd is het nog niet.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:39

bandages zijn aan de ene kant beter en aan de andere kant slechter dan beenbeschermers. Ze geven WEL meer steun, maar NIET meer bescherming. Dus nou moet jij jezelf gaan afvragen: Wat heeft mijn paard meer nodig, steun, of bescherming? En daaruit moet je opmaken of het verstandig is om bandages te gebruiken of niet.

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Wanneer te bandageren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:32

carlijn83 schreef:
Ik heb nu een set bandages gekregen van een vriendin van mij.

Ik zit me alleen af te vragen wanneer je ze nu t beste kan gebruiken.
Hij heeft normaal rondom beenbeschermers om tijdens de training.
Kan ik dan gewoon de bandages om doen? (ipv)

Verschilt het rijden met bandages of met beschermers nog veel?(voor t paard dan?)

Ik heb hem met losrijden op concours dus ook altijd de beschermers om en dan voor de proef af. Heeft dat nog invloed? (je mag nu eenmaal nog niet met bescherming/bandages in de ring verschijnen)

En op de verpakking staat "stal/transportbandages" maakt dat nog uit als ik ze dan gewoon met de training gebruik?

Sorry voor al de vraagjes maar ik heb nu eenmaal nog nooit met bandages gewerkt. Schijnheilig


bandages ondersteunen bij zwaar werk. ik heb meestal alleen achter peesbeschermers om en met springen voor bandages. stal/transportbandages weet ik niet of je er mee kan rijden. ik weet alleen dat als ik bandages koop dat er op staat stal/werk bandages.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:37

traver en schouderbinnenwaards hoort in mijn ogen niet bij het zware werk en daarvoor hoef je ook echt geen bandages om te doen.

ik gebruik bandages alleen met springen en als ik naar buiten ga in ieder geval achter omdat er nog wel eens honden willen komen en gevaarlijk dicht bij zijn achterbenen gaan.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 22:24

Nee, wees maar niet bang, ik begin echt niet zomaar te prutsen hoor!
Ik volg eerst wel ff een 'cursus'.
Het zijn elastische dus onderlappen komen er zeker onder.

Maar er zijn dus ook mensen die iedere dag met bandages trainen, vinden jullie dat dan slecht of.........?

Ik zit het me echt af te vragen. Het lijkt mij trouwens dat beschermers makkelijker zijn in gebruik dan bandages Lachen
Maar, nog meer tips, altijd welkom

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:18

Ik zou nooit werkbandages kopen. Die zijn van elastiek en daarmee knel je de benen veel te snel af (daarom krijgt ie ook lekkere dunne benen: je drukt het vocht eruit en het kan er niet meer in) En dat kan echt gevaarlijk zijn! Als ik met bandages rijd doe ik dat altijd met transport/stal bandages. (zonder onderlappen, dat is bij deze niet nodig) Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die stalbandages hebben, werkbandages zijn gewoon zo slecht!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:33

Die van elastiek zijn echt niet slechter dan niet rekbare, alleen het zijn 'werkbandages' Het woord zegt het al, alleen voor het werk. Dus dan is het niet slecht. De van elastiek blijven beter zitten en zijn makkelijker om te doen. Je moet het paard er niet mee op stal zetten.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:20

Mikey schreef:
(daarom krijgt ie ook lekkere dunne benen: je drukt het vocht eruit en het kan er niet meer in)


volgens mij is dit niet de goed uitgelegde rede, waaron het vocht uit de benen gaat. Het wordt er echt niet uitgeknepen. Door de bandages wordt het been wat warmer en door warmte gaat het bloed beter circuleren en voert het dus sneller vocht af.

Dat met bandages rijden slecht is, is ook iets wat niet bewezen is. Het enige wat echt bewezen is dat het benen steun geeft tijdens het strekken, zijwaarts gaan en kortere wendingen. Oftewel als je zwaardere dressuuroefeningen oefent en als je bij springen veel korte wendingen maakt. Alle grote namen in de dressuurwereld gebruiken echt niet allemaal bandages, omdat het slecht zou zijn.

Ik rijd zelf tijdens mijn lessen met bandages en de rest van de week wissel ik het af. Als ik gewoon rustig ga rijden doe ik peesbeschermers en strijklappen om, als ik een sprongetje maak ook. (ik wend niet kort, want ik spring alleen rechte lijntjes)
[/quote]

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:28

Iedereen heeft zijn mening over bandages. Bij zware trainingen kun je ermee rijden ter ondersteuning. Maar ik rijd ook wel eens met bandages voor de sier. Bijv. op wedstrijden het losrijden met witte bandages e.d...
Met Camilla rijd ik nog niet met bandages, 1 keer gedaan.. Want ik ben wel van mening dat bij jonge ponys waarvan de pezen nog moeten versterken, bandages de pezen wel zwakker maken. Maar verder helemaal niet hoor. Oke het is geen optimale bescherming voor de benen maar het is heel goede ondersteuning. Maar als je nou bijv. gaat springen ofzo dan zou ik gewoon peesbeschermers ofzo of misschien 3 in 1 beschermers om doen.. Maar geen bandages.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:54

Mhh als mijn paard met dikke benen zijn stal uit komt (stalbenen) moet dat in een rondje op het harde weg zijn. Is dat niet zo spuit je hem af met koud water. Ik vind het absoluut onzin om daarom bandages om te doen. Wat denk je wat er gebeurt als je ze erna weer afdoet ?????

Ik rij al jaren zonder bandages en leys is nu 9 jaar hij heeft 4 super droge benen (geen gal niets). Als ik met bandages rij rij ik ermaa voor de sier en niet ter ondersteuning dus ze zitten niet strak. Ik gebruik alleen maar Fleece omdat die niet gaan knellen en ik geen moeite hoef te doen met onderlappen.

Ieder zijn eigen mening over bandages prima maar hou er wel rekening mee dat een paard bij dressuur op zij eigen benen moet lopen. En in de dressuurproef zonder iets om. Dus ook alle moeilijke oefening moet hij zonder kunnen. Dat is de reden dat ik zonder bandages rij en heb alleen peesbeschermers om. Voor altijd achter nog wel eens niet.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 19:26

wat me opvalt is dat ik wel 2 of 3 keer zie staan; dat ze bandages omdoen bij het springen. Dat is nou juist een tak van de paardensport bij uitstek voor peesbeschermers.... Verward
dat zou ik dus juist weer niet doen.
maar iedereen doet wat hij of zij denkt dat goed is.
ik gebruik nooit bandages. STaat mooi hoor, maar het is veel werk en ze heeft het niet nodig. Zo weinig mogelijk fratsen, dan krijgen ze zulke hard mogelijke benen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 20:15

Citaat:
Mhh als mijn paard met dikke benen zijn stal uit komt (stalbenen) moet dat in een rondje op het harde weg zijn. Is dat niet zo spuit je hem af met koud water. Ik vind het absoluut onzin om daarom bandages om te doen. Wat denk je wat er gebeurt als je ze erna weer afdoet ?????


Ach gelukkig mag iedereen doen wat hij of zij het beste vind en hetgene wat een ander doet onzin vinden.
Wat er gebeurt als ik ze afdoe? Dan zijn zijn benen mooier dun, dan spuit ik ze af, en de dag daarop heeft ie nog mooie dunne benen. Dus spreek uit ervaring. Anders doe ik hem stalbandagers om maar meestal heeft rijden met bandages genoeg effect.

Jammer dat dit weer zo overdreven veroordeeld moet worden Lips are sealed

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 22:22

Dus als ik gewoon normaal gesproken met beenbeschermers rij, en af en toe afwissel 'bij gelegenheden" met bandages vinden de meesten dat okay?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 23:07

ik sluit me helemaal bij LiSSy aan.
ik vind ook pas dat je met de M/Z dressuur met bandages moet beginnen, die oefeningen zijn natuurlijk voor het paard ook moeilijk. als je op B/L niveau rijd, kan het paard heus wel op zn eigen benen lopen!
dus alleen gebruiken als het nodig is!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 23:45

Weet je hoe je erachter kunt komen hoe bandages werken? Bandageer je eigen been en loop er een uur mee rond....denk niet dat je je paard nog vaak bandageert!
Ik doe het alleen tijdens prijsuitreikingen, omdat witte bandages dan mooi zijn en het toch maar voor korte duur is...
De meeste topruiters rijden thuis ook met peesbeschermers, die bovendien ook nog sneller en makkelijk schoon te houden zijn.
Ik clinics zie je ze dan met witte bandages, omdat dan de bewegingen beter te zien zijn....

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 12:06

Ik heb ook alleen maar bandages met zware lessen op of op de wedstrijden. Mijn instructeur op de paardenclub zei altijd; 'jonge paarden moet je niet bandageren want die moeten eerst sterk worden.
Als ik les heb en ik moet de zwaardere oefeningen doen, dan hoor ik Osiris wel eens tikken tegen zijn eigen benen en dan ben ik blij dat hij bescherming heeft.
Met trainen ga je wel eens verder dan in je proef dus dan verstapt je paard zich sneller. En met nieuwe oefeningen kan je paard ook weleens in de knup komen. Dus voorkomen is altijd goed.
Ik rijdt dus de ene keer wel met bandage en die andere keer met peesbeschermers.
Springen doe ik met peesbeschermers.
Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 12:15

Ik denk dat als je op een zware bodem rijdt of door mul zand, of juist over de verharde weg terwijl je paard dat niet gewend is, dat het goed is om te bandageren, anders lijkt het me niet zo heel verstandig.
Bandageren beschermt enerzijds de pezen wel, maar maakt ze niet erg sterk, eerder lui.

De hond is de betere mens

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 21:26

Thnx voor de reacties allemaal!
Ik weet nu wel ff voldoende, ik laat ze voorlopig nog ff liggen en misschien een x gebruiken voor de sier maar ik hou het eerst nog maar op mn peesbeschermers.
Ik start hem nu net in de B dus echt zwaar te verduren heeft ie het nog niet Lachen

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 13:08

Nergens lees ik dat bandages voor oudere paarden en ponies heel fijn zijn (ik heb het hier dan wel echt over oudjes)

Wij hebben een oudere verzorgponie en die bandageer ik altijd,


heb dat vroeger ook altijd gedaan bij de ouderen.

Helga Lachen

horses forever


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Joyce, YandexBot en 120 bezoekers