Aan de teugel lopen ... ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Aan de teugel lopen ... ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 17:29

Ik ben al lang aan het oefenen en aan het uitproberen om mijn paard aan de teugel te laten lopen in draf en galop,maar het wil helemaal niet lukken !!!
In stap kan ze perfect aan de teugel lopen,maar vanals ik met de draf begin(vooral bij het doorzitten) gooit ze haar hoofd omhoog en maakt ze haar rug hard en kan ik helemaal niet meer doorzitten !
Ze heeft een bit in rubber van 2 stuks.
Ik heb al een nieuw bit geprobeerd van 3 stuks die de mond beter ontspant en het ging in stap heel erg gemakkelijk,maar toen ik weer naar draf ging werd het nog erger als gewoonlijk !
Ze heeft ook een een martingaal omdat ze anders met haar neus in de lucht loopt.
Kan ik er iets aan doen en/of is er een middeltje tegen ?
Hopelijk weet er iemand wel iets op want het is zo niet makkelijk draven hoor Frusty

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 17:35

Ten eerste: ga asjeblieft niet eindeloos knoeien en kl*ten, daar help je jezelf en je paard echt niet mee. Middeltjes of bitten heb je niet nodig, deze zullen je zeer waarschijnlijk helpen, maar zonder een resultaat bereiken is veel knapper, en langduriger.

Ten tweede denk ik dat je paard niet genoeg in zijn rug ontspant, dat antwoord geef je zelf al. Dit probleem komt inderdaad veel vaker voor in draf en galop dan in stap. Probeer dus VOOR je je paard nageelijk maakt eens een tijd die rugspieren te ontwikkelen. Lekker laten ontspannen. Dit kan soms maanden duren, maar dat moet je er voor over hebben. Ik ben zelf niet zo in de Dressuur bezig, maar ik waarcshuw je: kijk uit met wat je doet. Neem liever goede les, en steek er tijd in, dan met allemaal scherpe bitten of andere oplossingen..

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 17:43

je moet eens met de zoekfunctie zoeken op aan de teugel.
er zijn hier al zoveel topics over geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 18:03

Neem alsjeblieft gewoon les van een goede ervaren instructeur!

thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 18:38

Ik neem ook les van een goed ervaren instructeur 2x per week zelfs !!
En ik kloot men paard niet met een nieuw bit enzo het was de 1ste keer dat ik een nieuw bit voor haar kocht en het bit was ook helemaal niet scherp ofzo (ook de gepaste maat) het diende om de mond van men paard beter te ontspannen !
Trouwens mijn instructeur had me aangeraden om eens een bit dat ontspand uit te proberen !!!
En als ik een vraag neerzet is het heus niet om negatieve commentaar te krijgen,maar gewoon om goede tips ervoor te krijgen en om met mensen te praten die daar een oplossing op weten !!
Dat is bijna elke keer als ik een vraag stel dat er mensen zijn die niet beter weten dan negatieve commentaar neer te zetten enzo !!!!!!
Als je geen antwoord weet en gewoon komt om iedereen verwijten naar zijn hoofd te gooien zwijg dan liever,want daarmee ben ik echt niet geholpen Frusty !!!!!!!!
Dus als je !!! goede tips !!! ofzo hebt antwoord dan a.u.b

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 18:45

Het probleem is , dat je met rijtechnische vragen heel moeilijk een theoretisch verhaal op kunt gaan hangen, omdat je niet kunt zien wat het probleem is. En ik wil je best vertellen wat ik denk dat het probleem is, maar daar word je echt niet gelukkiger van. Omdat je dat misschien gaat toepassen terwijl het probleem heel anders is, maar dat kun je van hieruit niet zien.

Dit zijn praktijkproblemen die je niet via een forumpje op het internet kunt oplossen. En dat van die instructeur was juist positief bedoelt, maar als die je niet kan helpen, vraag ik me af hoe goed ie werkelijk is.
thehorsefan schreef:
Ik neem ook les van een goed ervaren instructeur 2x per week zelfs !!
En ik kloot men paard niet met een nieuw bit enzo het was de 1ste keer dat ik een nieuw bit voor haar kocht en het bit was ook helemaal niet scherp ofzo (ook de gepaste maat) het diende om de mond van men paard beter te ontspannen !
Trouwens mijn instructeur had me aangeraden om eens een bit dat ontspand uit te proberen !!!
En als ik een vraag neerzet is het heus niet om negatieve commentaar te krijgen,maar gewoon om goede tips ervoor te krijgen en om met mensen te praten die daar een oplossing op weten !!
Dat is bijna elke keer als ik een vraag stel dat er mensen zijn die niet beter weten dan negatieve commentaar neer te zetten enzo !!!!!!
Als je geen antwoord weet en gewoon komt om iedereen verwijten naar zijn hoofd te gooien zwijg dan liever,want daarmee ben ik echt niet geholpen Frusty !!!!!!!!
Dus als je !!! goede tips !!! ofzo hebt antwoord dan a.u.b

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 18:47

Eerst komt nageven dan pas door de rug ontspannen!! dus andersom gaat echt niet.
NaVy! schreef:
Ten eerste: ga asjeblieft niet eindeloos knoeien en kl*ten, daar help je jezelf en je paard echt niet mee. Middeltjes of bitten heb je niet nodig, deze zullen je zeer waarschijnlijk helpen, maar zonder een resultaat bereiken is veel knapper, en langduriger.

Ten tweede denk ik dat je paard niet genoeg in zijn rug ontspant, dat antwoord geef je zelf al. Dit probleem komt inderdaad veel vaker voor in draf en galop dan in stap. Probeer dus VOOR je je paard nageelijk maakt eens een tijd die rugspieren te ontwikkelen. Lekker laten ontspannen. Dit kan soms maanden duren, maar dat moet je er voor over hebben. Ik ben zelf niet zo in de Dressuur bezig, maar ik waarcshuw je: kijk uit met wat je doet. Neem liever goede les, en steek er tijd in, dan met allemaal scherpe bitten of andere oplossingen..

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:40

Ik heb het ook heel lang gehad dat het niet lukte.. thiedeman geprobeerd enzo dat had m'n instructrice me aangeraden die heb ik er ongeveer een maand om gehad om spieren te ontwikkelen enzo en die instructrice zei dat ik hem er nog langer om moest houden maar ik was het zat en wilde het zelf kunnen niet met zo'n thiedeman want als ik hem er een keer afhaalde liep ze met haar hoofd helemaal omhoog naar de tl-balken te kijken!! Dus toen ben ik het zelf gaan proberen maar het lukte natuurlijk niet.. toen heb ik ongeveer 2 weken lang alleen maar ontspannen gereden.. teugels lekker lang zodat ze met haar hoofd naar beneden kon lopen en lekker kon ontspannen.. nou na die 2 weken weer gaan proberen en het lukte!!! het lukte niet meteen aan het begin van het uur maar na een half uurtje deed ze het.. nog niet super maar het begin was er! Dat was ongeveer 3 weken geleden dat het eindelijk een beetje lukte! en nu.. nu gaat het gewoon supergoed en is ze lekker ontspannen!

Het werkt niet bij iedereen maar misschien heb je er iets aan.. ik heb iniedergeval veel aan gehad en ben er superblij om!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 20:02

Rockygirl schreef:
Ik heb het ook heel lang gehad dat het niet lukte.. thiedeman geprobeerd enzo dat had m'n instructrice me aangeraden die heb ik er ongeveer een maand om gehad om spieren te ontwikkelen enzo en die instructrice zei dat ik hem er nog langer om moest houden maar ik was het zat en wilde het zelf kunnen niet met zo'n thiedeman want als ik hem er een keer afhaalde liep ze met haar hoofd helemaal omhoog naar de tl-balken te kijken!! Dus toen ben ik het zelf gaan proberen maar het lukte natuurlijk niet.. toen heb ik ongeveer 2 weken lang alleen maar ontspannen gereden.. teugels lekker lang zodat ze met haar hoofd naar beneden kon lopen en lekker kon ontspannen.. nou na die 2 weken weer gaan proberen en het lukte!!! het lukte niet meteen aan het begin van het uur maar na een half uurtje deed ze het.. nog niet super maar het begin was er! Dat was ongeveer 3 weken geleden dat het eindelijk een beetje lukte! en nu.. nu gaat het gewoon supergoed en is ze lekker ontspannen!

Het werkt niet bij iedereen maar misschien heb je er iets aan.. ik heb iniedergeval veel aan gehad en ben er superblij om!!



Ja en op deze manier kan je ook je paard naar de klote helpen.
Je trekt ook de rugspier naar beneden,en als die niet goed soepel is kan dit hele erge gevolgen hebben.

Guus kon ook niet aan de teugel lopen.
Ik wilde dit ook doen,werd me afgeraden.
Ik ben les gaan nemen,en de instructriese zag het probleem.
Hij wilde wel,maar kon het jiet.

Elke keer als Guus ziek is zit het in zn keel.
Hierdoor is de nekspier en de halsspier erg vast komen te zitten.
Nu met bepaalde oefeningen moet dat los komen,en kan hij zich makkelijker ronden.

Als een paard goed wordt bereden,en goed soepel wordt gemaakt door de ruiten wordt hij vanzelf nagevelijk,en gaat hij/zij zich ronden(aan de teugel lopen).
Heb je juist het tegendeel dan is er iets mis,en dan moet je gaan zoeken wat,voordat je maar wat gaat proberen om dat beest aan de teugel te krijgen.
Vraag hierbij hulp van iemand.

Sterkte en groetjes Femke

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: Aan de teugel lopen ... ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:03

[quote="thehorsefanKan ik er iets aan doen en/of is er een middeltje tegen ?
[/quote]

Ja, een instructeur. Clown