Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marthe
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Nijmegen

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 09:33

Ik verzorg een haflinger. Party!! Daar kan ik nu niet meer op rijden omdat hij dan wegrent bij het opstappen. Zelf als zijn baar hem vast houd. Boos! Maar ja dat doet er ff niet toe. Als ik heb ga longeren kan ik geen zweep gebruiken. Als je dat gebruikt word hij helemaal gek. Extreme duivel Dus is het moeilijk om hem naar buiten te krijgen want hij blijft met z´n hoofd naar je toe staan. Wat moet ik daar aan veranderen? Maar als je hem naar buiten hebt gaan hij vaak heel hard rennen terwijl het er hardstikke glad is en hij zo op zijn bek vald. Dan geef je zachte kneepjes en dan gaat hij alleen maar harder en vald hij naar binnen. Dan rend hij zo kleine rondjes dat als je hem laat door gaan vald. Dan moet iemand er dus voorspringen. Wat moet ik hier aan doen. Om hem goed te longeren.???? Verward Op stal is hij heel lief Lovers

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:55

Nou, jij hebt behoorlijke problemen hoor ik! En dat ie op stal heel lief is, tja, daar heb je niets aan.

Er zijn een paar 'regels' voor longeren:
1) gebruik ALTIJD een zweep. Je moet altijd een zweep in je hand hebben.
2) zorg voor een goede, afgezette bak of nog beter: een longeerring met een goede bodem.
3) maak de rondjes zo groot mogelijk. Hoe kleiner de rondjes zijn die het paard draait, hoe slechter dat is voor de benen.

Zoals het nu gaat, is het dus echt heel slecht. Vraag of iemand die meer ervaren is als jij met longeren, je een keer wilt komen helpen. Waar woon je? Als je dichtbij woont, dan wil ik ook wel een keer komen helpen.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:10

Je heb een zweep niet nodig om hem te laten lopen maar om hem op z'n plaats te houden.
Dus als hij verschrikkelijk gaat rennen als je een zweep vasthoudt dan is hij daar duidelijk bang voor.
Los dit op door je zweep op de grond naast je neer te leggen voor het geval dat je hem nodig heb maar dat zal wel niet in dit geval.
Zodra hij verschikkelijk gaat rennen aan de longe dan neem je je longeerlijn gewoon een stuk korter zodat hij wel langzamer moet lopen.
Als dat nou werkt dan neem je je longeerlijn gewoon weer wat langer.
En dat hou je zo vol.
Jij zei: maar hij wil niet van me weg en blijft me dan aankijken.
Op het moment dat jij longeert moet je als het ware achter je paard lopen en niet voor zijn neus want dat zal hij altijd zien als een soort muur en zal dan stoppen.
Op het moment dat jij wel achter hem staat als het ware en hij doet dat nog steeds pak dan wel je zweep erbij en wijs hem doormiddel van die zweep naar zijn plaats maar niet slaan !
Als hij zoiets heb van "krijg wat" ik doe het niet geef hem dan wel een tikje op z'n kont zodat hij weet oh ooo ze wordt boos op mij.
Laat altijd de hand/arm waar je longeerlijn in zit laag tegen je lichaam aan.Doe je die namelijk omhoog stop hij ook voor je.
En je andere hand/arm schuin recht voor je om hem te sturen waar je hem naar toe wil hebben.

Ik weet niet of dit een jong paard is maar, ik hoop dat je hier wat aan heb ! Haha!

Groetjes Miss Texas