hoe moet ik haar dit op comando leren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

hoe moet ik haar dit op comando leren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 21:01

Starlet gaat op momenten dat ze iets graag wil (hebben) heel erg staan schrapen met haar voorbenen, ze komt soms met haar benen tot het bovenste stukvan het hout van de box, waar de tralies zeg maar beginnen en daar plant ze haar hoef dan even neer Verward Lenig is ze dus wel, want da's meer dan een meter hoog..
maar goed nu wil ik haar dit schrapen op comando leren te doen, zodat ze dus alleen gaat staan schrapen als ik t zeg.
maar hoe moet ik dat aanpakken???

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:10

mijn pony doet op comando zijn voor been zeg maar zoals bij de spaanse pas maar ik zou niet weten hoe ze hem dat aangeleerd hebben..

ik denk alleen dat het erg moeilijk gaat worden om je pony niet te laten schrapen als je dat niet wilt..waarschijnlijk gaat ze het dan helemaal gebruiken als ze iets lekkers wil...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:43

Tiko kan het ook! hij schraapte daarvoor ook errug veel, maar het is er zeker niet minder op geworden sinds hij het ook op commando doet.

Ik heb Tiko gewoon eerst een paar keer voetje laten geven door voorbeen aan te tikken en duidelijk voet te zeggen. na een tijdje was wijzen en/of 'voet' genoeg. Daarna zette ik zijn been dan op een omgekeerde ton. na een tijdje zette hij zijn voet op de ton en als er nix voor hem stond ging hij schrapen, beetje wazig, maar hij deed ditvanzelf zo!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:32

Inderdaad, pak een voet vast en zet deze naar voren of op een (stevig!!) voorwerp, als bv. een baal. Zeg er dan duidelijk "voet" of ietsdergelijks bij, en beloon dan uitbundig. Na dit vaak te hebben gedaan zal je paard de link " 'voet' is voet naar voren zetten, en dan krijg ik wat lekkers/word ik beloond" zien, en het alleen op commando/wijzen kunnen.

Succes er mee!!