Opvoeden shetlandhengstje van 1 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Opvoeden shetlandhengstje van 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 23:07

Mijn buurmeisje van 12 heeft sinds een half jaar een shetlander hengstje. IK heb me er niet teveel mee bemoeid maar nu kwam ik in gesprek met de buurman: hij bijt, steigert, bokt, trekt haar mee etc.

Hij stond met een ander shetlandveulen op een stukje gras(modder) van 5 bij 10. Nu staat hij alleen omdat dat andere veulen ergens op de wei is gezet.

Ik wil haar graag een paar keer helpen zodat ze wat vooruit kan met hem. Dus gewoon netjes meelopen zonder haar voorbij te denderen, te steigeren, te bokken of te bijten.

Verder teren ze zijn hoefjes 3 x per week omdat die zacht zijn van het in de modder staan> Ik heb geen ervaring met teren, maar het lijkt me nogal vaak en dan ga ik er nog van uit dat hij geen rotstraal ofzo heeft wat ze hiermee dus afsluiten.

Ouders weten niets van paarden Frusty maar willen wel graag het beste voor hem.

Wanneer mag je een shetlandhengst castreren?

En nog een laatste vraag, hij heeft een schuilstal. Wat is daar de beste bodem voor?

Dus samenvattend, graag advies over:
opvoeden
wanneer castreren
bodembedekking
hoefjes

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:15

Tja, Shetlandhengstjes kunnen krengen zijn. Die van ons is met 1,5 jaar gecastreerd. Niet zozeer omdat het een kreng was maar meer omdat hij mijn paard probeerde te dekken. Dat ging uiteraard niet maar ik vond het niet zo prettig dat hij steeds tegen haar been aanstond met het oog op verwondingen.
Dat het diertje alleen staat is niet zo best maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel. Ik denk dat ze niet te veel met hem moet doen, hoe meer druk je op zo'n paardje legt hoe moeilijker ze vaak worden. Verder is verwennen natuurlijk uit den boze. Geen lekkers zomaar geven, ook al kijkt hij nog zo lief en net zo streng en consequent tegen hem zijn als je met een groot paard zou zijn.

Wij hebben gewoon aangestampte aarde in de schuilstal, alleen in de winter leg ik er een flinke laag stro in.

Ik heb meerdere hoefsmeden gehad in de loop der jaren die allemaal zeiden dat teren niet goed was, beter is het de hoeven in te vetten zodat ze waterafstondend zijn. Met teer sluit je het vocht juist in de hoef op.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Opvoeden shetlandhengstje van 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:24

Ik teer toscar zijn hoeven *op aanraden van de smid*
Ik krab ze altijd meteen aan, maar dan zijn ze vaak nat als hij uit de wie komt,... dus eerst borstel ik rustig verder en dan 20 minuten later zijn zijn hoeven droger, krab ik ze nog een keer uit, met een harde borstel helemaal schoonmaken en dan spray ik ze in *teerspray,,.. lekker makkelijk Knipoog *
Ik kijk meestal hoe het weer is, en hoe nat de wei, van de winter deed ik het in het begin 2x per week... nu alleen als het geregend heeft!
Maar als het niet nodig is, niet doen!

ieder veulen heeft opvoeding nodig, maar ik zou proberen haar te overtuigen dat dat beestje niet op een blubveldje in zijn eentje moet!
Maar met leeftijdsgenootjes in de wei!


En laat haar ouders duidelijk merken dat het niet slim is een kind van 12 *heeft ze een beetje verstand van paarden? Of ziet ze het als een knuffel?* een shetland hengstje te geven! Zeker een onbeleerd veulen! *en dan nog hengst!*
Praat eens met dat meisje, met die ouders...
Want zoals het nu klinkt is hij duidelijk lekker lastig!

En ze kan hem nu al castereren hoor!
anderhalf is oud zat!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 07:38

Ik denk dat ze wel blij zou zijn als jij haar zou helpen. Voor haar is het denk ik ook niet leuk meer zo en ze komt erachter dat ze misschien niet de goede keuze heeft gemaakt om dat dier aan te schaffen.

Dus, ik vind het een goed idee als je haar zou helpen!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 09:39

Ik wil haar ook zeker helpen, hoewel het beste advies volgens mij is om hem te verkopen. Eer ze er op kan rijden is ze er namelijk te groot voor. Maar goed, laat ik even positief blijven. Ik wil haar (of de pony) graag een beetje op weg helpen. Het liefst wil ik er voor zorgen dat ie in een kudde komt te staan, lekker de opfok in.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:48

Shetlanders kunnen echte krengen zijn. Die van mij was ook zo. hij was altijd verschrikkelijk verwend, want hij zag er zo lief uit. Iedereen gaf hem wat lekkers en hij mocht doen wat hij wilden.
De enigste manier om zo'n beestje weer normaal te krijgen is hem geen snoepjes meer te geven, en iedere keer als hij slecht gedrag vertoond hem straffen.
Waarschijnlijk (zo ging het bij mij) luisterd hij in het begin niet eens als je je stem verheft hij een verkeerde actie van hem, geef hem dan een klap. Hij moet leren luisteren.
Bij die van mij was dat extra noodzakelijk omdat mijn zusje van nu 4 er ook zou gaan rijden.
In de schuilstal zou ik gewoon stro leggen.
Mijn shetje is gecastreerd toen hij 2 was (geloof ik hij was toen nog niet van mij dus ik weet het niet zeker.)

17 mensen vinden dit leuk

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:52

Ik denk dat het al een stuk minder wordt als die pony gewoon tussen die andere pony's mag staan....Mijn pony heeft (om andere redenen) ook een tijdje alleen gestaan en toen begon hij ook met happen (mijn pony is ook een hengstje) terwijl hij dat normaal niet doet....
castreren kan nu al.
bodembedekking, gewoon zand of aarde en evt. wat hooi.
hoeven, lijkt me idd niet nodig om dat zo vaak te doen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 17:19

ik ken ook zo'n hengste,juist 1 jaar,en der valt nog niks te castreren Haha! dus dat moet ook nog gaan he Knipoog
maar dat is wel een leuk hengstje,behalve dat hij tegenwoordig bijt bijt bijt. dan moeten we hem echt een nen harde tik geve ze,da mogen ze echt niet doen,probeer eens met hulp van een volwassene hem tegen te houden,zodat hij niet wegloopt als je hem vasthoud.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 07:38

Heeft het dan zin om met hem te wandelen zodat je hem kunt leren om door te lopen wanneer jij wilt en stil te gaan staan wanneer jij wilt en zodat je het steigeren en bokken voor kan zijn?

Of is hij daar te jong voor? Ik ben bang als ze hem zo wegzet in de opfok dat hij er dan ook zo weer uitkomt?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:01

Drie mogelijkheden, of flink op zijn donder geven, of een tijdje vastzetten aan een "stick" (kan nog wel grazen met een lange touw) of toch castreren! Ik zou eerst de stick proberen. Want ze kunnen dan nergens heen en worden er meestal zeer lief van! Heb hier ervaring mee!

Veel geluk,

Groetjes Annechien


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:23

Ik had ook een Shetland hengstje maar die is een jaar geleden dood gegaan Huilen In het begin was het ook echt een klier. Ik begon om hem te laten castreren op 1,5 jarige leeftijd. Daarna werd die al een stuk rustiger en ging ik hem zeg maar goed opvoeden. Met hem wandelen en als ie dus braaf was hem belonen en als die naar mij ging happen een pets verkopen. Als je die van mij genoeg aandacht gaf ging die zich niet vervelen en gedroeg die zich dus ook. Zo werd het een net Shetland ruintje maar met veel verdriet is die nu al een jaar dood Huilen Suc6 en je kan me er altijd over PBen want ik heb er veel ervaring mee.

Marthe
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Nijmegen

Shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:26

Shetties kunnen heel vervelend zijn. Maar als hij op een klap niet goed regeerd. Moet je een keer heel hard schreeuwen. Daar schrikt hij van het helpt heel goed. Maar misschien helpen andere dingen beter. Licht er aan waar die shetlander het best op reageerd. Er zijn heel veel shetlanders die vervelend zijn in hun gedrag. Party!! Dus jij bent niet de eenige die daar met te maken heeft. Sterkte :)

Haflingers zijn cooool!!!!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes en 42 bezoekers