iemand met verstand van ratten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

iemand met verstand van ratten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 10:43

HAllo,

IK heb een rat van een maand of 11 oud.
Het is een dikke witte man, behoorlijk aan de maat
Ik heb hem alleen in een grote kooi met veel speeltjes, maar hij komt er weinig uit..alleen om op de schouder van mij of van mijn vriend te zitten, want hij sloopt echt alles!
Nou ben ik benieuwd of ik er niet een rat bij kan zetten?
Gezellig met ze 2en? kunnen 2 mannen bij elkaar?
ik hoop dat iemand raad weet, want dit vind ik een beetje zielig voor hem


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:27

Je kunt er wel een rat bijzetten, maar neem dan een jonkie. Die worden gemakkelijker geaccepteerd, zeker bij de mannen. Als je slim bent zet je er gelijk 2 bij, anders zit je met een jaar weer met hetzelfde probleem als de oude doodgaat.

Goedgekeurd onderschrift :)

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:03

ja het kan wel, maar zoals billy zei neem dan een jonkie, en het liefst idd twee
en wat je het beste kan doen is ze een beetje inwrijven met vanille ensence ofzo zodat ze dan allebei zelfde geur hebben en het hok ontzettend goed schoonmaken.. ik heb er nooit problemen mee gehad.

"Some memories are best forgotten"

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 16:15

Billy schreef:
Je kunt er wel een rat bijzetten, maar neem dan een jonkie. Die worden gemakkelijker geaccepteerd, zeker bij de mannen. Als je slim bent zet je er gelijk 2 bij, anders zit je met een jaar weer met hetzelfde probleem als de oude doodgaat.


Mijn ervaring leert dat de mannen veel makkelijker zijn dan de dames Haha!
bij mijn 2 mannetjes zat eens een (niet tamme) muis in de kooi en ze grepen hem Haha!... om hem te wassen, muis ging er volgens mij bijna aan onderdoor... schrok zich rot Haha! ze vonden hem stinken hihi

Gewoon de kooi goed schoonmaken en neem de andere ratten veel in je handen zodat ze naar jou ruiken wat een bekende geur is voor de andere rat. Laat ze eerst kennismaken op neutraal terrein bv op de bank terwijl je erbij blijft.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 19:04

Kan wel, maar eerst in een apart hok naast elkaar, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Laat ze bij elkaar op een ander terrein, b.v een bed of bank. En zet ze dan pas samen in een hok, zorg wel dat je hok groot genoeg is als je ze bij elkaar zet.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 19:14

wat wij op de boerderij altijd doen als we 2 ratten (maakt niet uit of het mannetjes of vrouwtjes zijn en ook de leeftijd maakt niet uit) bij elkaar in de kooi willen zetten, is een kleiner kooitje in het hok van de rat zetten waar ze bij moeten. Dan heb je dus een kooitje in een kooi. De ene rat in het kleine kooitje, de 'oude' rat gewoon in de kooi. Zo kunnen ze goed aan mekaar wennen en na 5 dagen haal je dat kleine kooitje weg en is alles koek en ei.
Wel heb je hier een hele grote ruime kooi voor nodig en moet je niet vergeten om in allebei de kooitjes voer te zetten Lachen

Verder vind ik de tip van Billy om er meteen 2 kleintjes bij te zetten ook erg slim Party!! .

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 19:40

Ik ben slim Schijnheilig
Maar ik heb al jaren ratten, en al een hoop introducties gedaan, meestal gaat het prima, maar ik heb een keer een rat gehad die zijn kooigenoot levend opvrat Misselijk
En dat was een mannetje, met vrouwen heb ik dat nooit meegemaakt

Goedgekeurd onderschrift :)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:04

Ik heb ook al jaren ratten en meeste moeite hadden de vrouwtjes, bleven met elkaar in de clinch (hoop gerollebol en gepiep), maar niets ernstigs...
Misschien dat het bij mij altijd goed is gegaan omdat de oudere ratten bij mij meestal uit eigen nest kwamen...
kende ze dus door en door.
De ge adopteerde ratten erbij is altijd goed gegaan, ik heb wel 1 vrouwtje gehad die de muis van mijn broertje had 'aangevreten' ....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 21:28

nou, dan ga ik maar eens rondkijken voor een vriendje..alvast hartstikke bedankt voor jullie advies


Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:34

ja kunnen gemakkelijk bij elkaar, bij mij zitten 7 mannen in een kooi, en dat gaat prima, af en toe hebben ze wel eens ruzie, maar niet dat ze erlkaar dood buijten ofzo


gr Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:39

Sinds zeer kort ben ik "aan de rat" Haha! Morgen is ze een week bij ons maar ik wil er eigenlijk ook één bij hebben want ik lees op alle sites dat ze echt niet alleen kunnen.
Vandaag stond ik even te twijfelen in de dierenwinkel maar het waren zulke schuwe ratjes dat ik die toch maar heb gelaten waar ze waren.
Ik heb ook het advies gekregen om er twee bij te zetten zodat ze het ouwetje een beetje met rust laten maar ik wil er zelf liever een ouder vrouwtje bij.

Ik ga haar wel met de dag leuker en liever vinden. Ik heb nooit geweten dat het zulke leuke dieren waren.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 08:03

maar dier rat die ik nu heb is echt een hele grote jongen Haha!
en hij heeft een redelijk grote kooi met 2 verdiepingen, maar om daar nou 3 ratten in te zetten vind ik echt veel te veel..
ik ga er 1 proberen..en ik red er weer een rat mee, omdat mijn vriendin ze weghaalt bij de fokkerij voor proefdieren

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:17

je kan er makkelijk nog en ratje bij zetten dat geeft verder geen problemen. Een rat alleen is niet echt leuk,want een rat is een heel sociaal dier die echt heel veel aan een maatje heeft. Ik denk dat hij het erg op prijs stelt als je er nog een ratje bij zet.
Je kan het nieuwe ratje gewoon bij de gene zetten die je al hebt. Je moet het hok waar je rat in zit goed schoonmaken en even bij beide ratten een beetje parfum of aftershave op de buikjes doen dat accepteren ze alkaar beter, zeker omdat die van jouw al een tijdje allen zit.
Zet ze wel allebij tegelijk in het hok.
Succes met je ratje.
Gwen

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 22:54

Idd, een beetje vanille op beide heren smeren, eerst ff op neutraal terrein kennis met elkaar laten maken. Doe het niet te vlug, het zal niet de eerste keer zijn dat een rat de ander opvrat. (Lees, doodbeet)

gepiep is niet erg, maar zodra er bloed vloeit, de heren meteen uit elkaar halen! Je kunt wel merken hoe de oudere rat reageert. Pas op als hij zijn haren recht overeind heeft staan en doorgaans knarsetand. Je hoeft je minder zorgen te maken als ie de kleine meteen uitgebreid begint te poetsen.

Succes ermee!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, Amazonbot, CairnTerrier, Frummel01, IASCrawler, Isab123, journee, Lestria, lillylover, loeslover, Maaaarije, ryukapple, XxLMMxX, XxMariellexX, YandexBot en 169 bezoekers