'lui'oog, hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:36

Mijn broertje had het ook, Hebben we ook vaak moeten afplakken,, 1 oog..
En bril op gehad..
Tot me ouders hebben besloten hem te laten opereren.
Hij kon meteen al televisie kijken.. En heeft verder nooit geen last meer van gehad.
Heeft zelf nooit meer bril op..

Succes!

xKatjj

Berichten: 822
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:56

ZusJacobs: idd dat had ik ook, ik ging vorige week naar de opticien en als hij een zwart dingetje voor mn goede oog deed zag ik door mn slechte oog, en haalde hij die weer weg 'floep!' gelijk weer naar mn goede oog :P

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:52

xKatjj schreef:
ZusJacobs: idd dat had ik ook, ik ging vorige week naar de opticien en als hij een zwart dingetje voor mn goede oog deed zag ik door mn slechte oog, en haalde hij die weer weg 'floep!' gelijk weer naar mn goede oog :P

Haha, maar je kon niet terug switchen? :+ Ik kan namelijk als ik echt wil het wel, in de spiegel ook. :+ Probeer het ook te 'voelen' zodat ik mijzelf kan corrigeren, maar dat lukt niet haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:17

Hihi het topic leeft weer! :P

Moeten jullie je er echt voor concentreren om te kunnen switchen dan? Ik kan het bewust en zonder enkele moeite eigenlijk. (en dat vonden de artsen fascinerend, aangezien mijn oogbol daar blijkbaar ook wat bij draait. Niet alleen dat mijn oog ergens anders op richt, maar ook een kloksgewijze draaiing blijkbaar. :+ )
Ik ben er 2 of 3 jaar geleden aan geopereerd. Vroeger stond mijn luie oog naar binnen, nu staat 'ie iets naar buiten en als ik moe ben trekt hij flink naar buiten. Ik ben tot aan de operatie erg onzeker geweest, ik lees hier veel herkenbare dingen over mensen niet in beide ogen kunnen kijken, wegkijken bij gesprekken en bang zijn dat anderen het zien of vervelende opmerkingen krijgen enzo. Sinds de operatie staan mijn ogen nog steeds niet helemaal recht, als ik naar foto's kijk of in de spiegel kijk dan valt het me toch echt op. Toch reageren de mensen in mijn omgeving er tegenwoordig helemaal niet meer op (en dat is fijn :D ). Ze zeggen dat ze het echt niet zien, alleen als ze het weten zien ze het wel als ik moe ben. En als ik weer eens per ongeluk een lantaarnpaal omhels waarvan ik zeker wist dat hij 5 meter verder stond. }:0 Autorijden ben ik nog niet aan begonnen, maar ik vind oversteken wel erg lastig :j

Anoniem

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:18

Kunnen jullie trouwens het 3D-effect van een 3D-film zien?

Tam_

Berichten: 3730
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Dirksland. (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:21

Ik heb het ook, maar draag lenzen/bril, en je ziet het alleen als ik die niet op heb.. Je zou je je er aan kunnen laten opereren?
Ik kan wel gewoon 3D enzo zien. Heb eer eigenlijk erg weinig last van, behalve als ik moe ben, en geen lenzen ofzo in heb!
Ik denk dat het bij mij komt door het verschil van sterkte in mn ogen. :+ Het ene oog heeft -1,25 en de andere -3.75. Die laatste is ook mn luie oog zegmaar haha. :Y)

xKatjj

Berichten: 822
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:23

ZusJacobs schreef:
xKatjj schreef:
ZusJacobs: idd dat had ik ook, ik ging vorige week naar de opticien en als hij een zwart dingetje voor mn goede oog deed zag ik door mn slechte oog, en haalde hij die weer weg 'floep!' gelijk weer naar mn goede oog :P

Haha, maar je kon niet terug switchen? :+ Ik kan namelijk als ik echt wil het wel, in de spiegel ook. :+ Probeer het ook te 'voelen' zodat ik mijzelf kan corrigeren, maar dat lukt niet haha :P

In de spiegel kan ik mij terugswitchen, normaal ook maar minder goed. En dan ga ik scheel kijken :P

Loveshadow: omg nu je het zegt. Ik weet het niet, ik was pas naar een 3d-film en had echt het idee van 'is dit alles?' terwijl mn vriend echt was van; ja je kon het supergoed zien! Ik zag bijna geen verschil :P

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:28

Hier ook een lui oog. Ik zit er de laatste tijd toch ernstig over na te denken om me te laten opereren. Puur cosmetisch natuurlijk, maar ik ben het zat om mensen niet aan te durven kijken. Niet lang, in ieder geval. Ik kijk niet eens zo heel erg scheel, meer een beetje loenzen, maar het wordt erger als ik moe ben of een borreltje op heb en dat vind ik gewoon vervelend.

Dus, misschien dat ik dan binnenkort toch onder het mes ga... ;)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:24

pniekepnak schreef:
Hier ook een lui oog. Ik zit er de laatste tijd toch ernstig over na te denken om me te laten opereren. Puur cosmetisch natuurlijk, maar ik ben het zat om mensen niet aan te durven kijken. Niet lang, in ieder geval. Ik kijk niet eens zo heel erg scheel, meer een beetje loenzen, maar het wordt erger als ik moe ben of een borreltje op heb en dat vind ik gewoon vervelend.

Dus, misschien dat ik dan binnenkort toch onder het mes ga... ;)

Ja dat is mijn idee dus ook.
Nu maar afzien of het 'mag' van de orthoptist..
Als die het onnodig vindt kan het dus niet, of iig nog niet ofzo. Nja hoor het allemaal 10 mei!
Ik hou jullie op de hoogte!

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:42

Ik heb het ook. Ben er 2 keer aan geopereerd maar het is nog steeds niet helemaal goed. Met mensen aankijken ben ik ook best wel onzeker al hoor ik ook steeds vaker dan mensen het niet eens zien. Pas als ik er over vertel en nog eens goed kijken. Dat is dan wel weer fijn.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:44

Mijn ogen zijn gewoon slecht.
Op m'n linkeroog heb ik astigmatisme (aangeboren) en dat oog was ook lui. Als kleine ukkepuk met zo'n rotpleister moeten lopen, heel leuk als je net in een nieuw klasje komt. Ze hebben het pas ontdekt op m'n 6de en sindsdien draag ik een bril.
Na een jaar was mijn oog zogezegd niet meer lui, maar volgens mij heeft dat oog gelogen tegen de oogarts en is het nog steeds een luie donder :P . M'n rechteroog is ondertussen al een aantal jaren bijziend geworden.
Oogarts heeft er jaren voor gepleit om m'n ogen te laten opereren maar ik had de bibbers. Voorlaatste keer dat ik ging zei hij ook dat als mijn ogen nog verder 'uit elkaar' zouden gaan van sterkte het niet meer met een bril op te lossen is en lenzen ook maar een beperkt effect meer zouden hebben. De laatste keer dat ik ging (ook alweer 3 jaar geleden ofzo, ben er nogal laks in) vroeg ik dan zelf of een operatie nu een optie was. Wat zegt die pipo 'ja een operatie kan maar is volgens mij bij jou niet nodig'. Volgens hem had ik me zodanig aangepast aan de toestand van m'n ogen dat m'n hersenen moeite zouden hebben met zich aan te passen aan het feit dat mijn ogen anders waren. Hij vond het frappant dat ik de sterkteverschillen van z'n meetding heel nauwkeurig kon onderscheiden en ook in het dagelijkse leven geen hinder ondervind van m'n slecht zicht.
Ik loop dus nergens tegen (in nuchtere toestand), kan autorijden, de 3d-effecten van films zien en ook fijn handwerk is geen probleem voor mij. Ik heb er dus geen idee van of ik nu wel of niet een operatie zou moeten laten doen en wat de meerwaarde ervan zou zijn.

Alleen als ik moe ben of blik op oneindig zet zie ik alles 3-dubbel :+ . In de spiegel heeft dat het grappige effect dat mijn linkeroog op wandel naar de buitenkant gaat als ik blik op oneindig zet, het schiet terug van het moment dat ik wil focussen.
Heb nooit opmerkingen gekregen over scheelkijken. Alleen vroeger bij gym was ik niet populair met balteamsporten omdat ik de bal nooit zag en hem ofwel op m'n kop kreeg ofwel nog net op tijd kon wegspringen, geen goede teamspeler dus :+ .

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:30

loveshadow schreef:
Kunnen jullie trouwens het 3D-effect van een 3D-film zien?

ik heb een soort beroepsmatig proefje gedaan in de efteling :+ . Bij de Pandadroom. daar krijg je ook een bril op met 3d effect.
als je daar 1 oog dicht doet, zie je hetzelfde wat je ziet als je een lui oog hebt (je kijkt namelijk nog maar met 1 oog).
Het 3D effect is dan nog steeds wel aanwezig, maar minder duidelijk dan wanneer je met 2 ogen kijkt.

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:50

Ik kan geen 3D zien...

Moet trouwens ook zeggen dat mijn operatie puur cosmetisch was, ik ga er nooit meer beter van zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:21

Mirr84 schreef:
Ik kan geen 3D zien...

Moet trouwens ook zeggen dat mijn operatie puur cosmetisch was, ik ga er nooit meer beter van zien

Mijn operatie ook. Vriendinnetjes klaagden dat ze het irritant vonden dat de ondertiteling van de 3D-film er zo voor zweefde, maar daar had ik geen last van, hihi. Ik zie volgens mij geen verschil tussen een 2D- en een 3D-film. Maar ik vind het lastig om te zeggen, want ik weet dus niet hoe mensen zonder lui oog 3D-films zien en of zij daadwerkelijk veel verschil tussen 2D en 3D zien :)

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:16

Nou wat de Pandadroom betreft, ik zie vooral veel wazig en de kokosnoten die (naar wat ik heb begrepen) op je afkomen gaan voor mij naar de zijkanten van het scherm...

Jollybollie

Berichten: 584
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Etten-Leur

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:09

Hihi ik herken de verhalen van de Pandadroom, vooral het wazig zien. Maar hier en daar was er wel een effect wat ik wél als (denk ik) 3D zag, misschien afhankelijk van de hoek waarin het naar je toe komt ofzo.

Met autorijden had ik in het begin wel moeite met het schatten van afstanden, maar het punt is dan dat ik niet weet of dat door het luie oog kwam of door gebrek aan ervaring.

Verder vergis ik me makkelijk in afstanden tussen mij en een deurpost/tafel en dat soort dingen, vaak nét even ertegenaan stoten met veel blauwe plekken tot gevolg..

Mir_U

Berichten: 663
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:34

Heel herkenbaar! :+

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:49

Ik heb ook een lui oog :j. Ik heb er geen last van gelukkig. Ik heb jaren bij een oogarts gelopen en ook heel lang met een pleister voor mijn oog gelopen.

Volgens mij hebben mensen niet vaak door dat ik een lui oog heb. Sommige zien het wel, maar dan moet je er echt op letten. Het valt bijvoorbeeld meer op als ik moe ben en als ik (paar) glaasje(s) wijn op heb. Van de week zei mijn zus nog: he...kijk je mij nu aan? Toen was ik moe en had ik een glaasje wijn op.

Ik heb soms ook dat ik dubbel zie als ik moe ben :j. Heel irritant.

spatter

Berichten: 14460
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:39

mijn zoon had 2 luie ogen en keek behoorlijk scheel, beide ogen leiden toen een ander leven :D
we hebben hem vanaf een half jaar tot 2.5 jaar afgeplakt en toen had hij 2 goede ogen die alleen niet samen werken

op zijn 7de is hij er aan geopereerd, puur cosmetisch, dat zijn ogen recht stonden
nu kan hij niet meer scheel kijken, ook niet als hij wil

ondanks dat ik de turnleraar vertelt had dat hij geen diepte zag kreeg hij toch een onvoldoende voor turnen
toen ben ik het nog maar eens gaan uitleggen dat sporten met ballen echt weinig zin hadden
dat hardlopen in de stad niet zijn hobby is met al die ongelijke tegels en lantaarnpalen op de stoep, om nog maar niet te spreken over alle andere opstakels overal

3Dfilms ziet hij wel, dat was de eerste keer een enorme ervaring
hoe meer er van die films komen hoe leuker het wordt
en als straks ook nog 3D tv er komt, zou dat voor hem helemaal geweldig zijn

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:44

Gelukkig dat zoveel operaties wél goed gaan!
Ik ben er ook wel blij mee dat volwassen mensen er zo gewoon op reageren, ze kijken je alleen heel eventjes anders aan maar dan is het 'normaal'. Bij kinderen uit mijn klas is dat echt niet zo, die kunnen je gewoon zwaar beledigen met de opmerkingen die ik af en toe krijg. Ik kan ook niet zomaar vooruit staren, dan ga ik gelijk loensen..

Ik heb trouwens geen 'last' van diepte zien, misschien lichtelijk maar niet genoeg dat het heel erg opvalt. Wel met 3D films dat er nooit zoveel op mij afkomt, ik weet niet of het aan mijn ogen ligt of aan de film haha.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:52

Ik heb het ook. Vroeger 5 jaar lang geplakt en leek toen beter. Vorrig jaar was ik vaak moe en ging ik veel scheel kijken ene ben toen naar een arts geweest. Ik ben onderzocht, en kon geopereerd worden al ik dat wilde. Dan zouden mijn ogen recht komen te staan, maar er zaten ook risico's aan. Als het spiertje te strak zou worden gezet, dan zou het oog naar buiten gaan staan en dan heb je een groter probleem. Mijn ogen werken niet samen, en dat zullen ze ook noit gaan doen. Maar ik laat het zo.

Jollybollie

Berichten: 584
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:05

Problemen met balsporten heb ik wel. Op de middelbare school zei mijn docent doodleuk dat ik ermee om moest leren gaan :(
Tja en dat was nou net wat ik al mijn hele leven aan het doen was :+

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: 'lui'oog, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:16

Ik heb geen lui oog, maar een hersenbloeding gehad waardoor ik dubbel zie. Dit omdat het gebied in mijn hersenen dat de oogspieren aanstuurt beschadigd is.

Ik zie met twee ogen dubbel, omdat de ene niet goed meedraait. Ik kijk meestal met 1 oog (mn linker) en de rechter die doet voor spek en bonen mee. Dan zie ik ook niet zo dubbel. Op het moment dat ik moe ben, te veel gedronken heb of stress heb, dan wil mijn linker niet meer in zijn eentje kijken en zie dus met beide ogen even veel en dat is zo irritant.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:25

Iris82 schreef:
Ik heb geen lui oog, maar een hersenbloeding gehad waardoor ik dubbel zie. Dit omdat het gebied in mijn hersenen dat de oogspieren aanstuurt beschadigd is.

Ik zie met twee ogen dubbel, omdat de ene niet goed meedraait. Ik kijk meestal met 1 oog (mn linker) en de rechter die doet voor spek en bonen mee. Dan zie ik ook niet zo dubbel. Op het moment dat ik moe ben, te veel gedronken heb of stress heb, dan wil mijn linker niet meer in zijn eentje kijken en zie dus met beide ogen even veel en dat is zo irritant.


Oh ja, kan me voorstellen dat dat vervelend is!
Daar kan ook niks meer aan gedaan worden, of wel?

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:33

Iris82 schreef:
Ik heb geen lui oog, maar een hersenbloeding gehad waardoor ik dubbel zie. Dit omdat het gebied in mijn hersenen dat de oogspieren aanstuurt beschadigd is.

Ik zie met twee ogen dubbel, omdat de ene niet goed meedraait. Ik kijk meestal met 1 oog (mn linker) en de rechter die doet voor spek en bonen mee. Dan zie ik ook niet zo dubbel. Op het moment dat ik moe ben, te veel gedronken heb of stress heb, dan wil mijn linker niet meer in zijn eentje kijken en zie dus met beide ogen even veel en dat is zo irritant.

Ik heb ook zoiets... ik ben toen ik klein was met mijn hoofd op een betonnen rand gevallen.
Waarschijnlijk is er toen ook iets beschadigd, waardoor het zicht in mijn rechter oog niet goed meer is.
Het is qua zicht te vergelijken met -5, maar ik zie niet wazig... eerder dat de kleuren wat door elkaar lopen en het 'schitterd' een beetje. Ik kan er dus wel mee zien, maar dan moet ik me best wel concentreren. Dan is het beeld even goed, zodra ik me ontspan gaat het allemaal weer een beetje een dolle boel worden en door elkaar lopen _O-
Mijn linker oog kijkt, mijn rechteroog doet maar een klein beetje mee.
Bij mij zie je meestal niets, maar als ik heel erg moe ben kan het een beetje lijken op een lui oog.
Ik heb al verschillende lensen e.d. gehad maar daar werd ik alleen maar misselijk van en kreeg ik erge hoofdpijn van met flitsen door het beeld :')

Mijn linker oog ziet daardoor extreem scherp... ik kan echt verder kijken dan menig ander en ook de oogmeting kaarten kan ik helemaal uitlezen.