m'n paard heeft erg last van dr rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

m'n paard heeft erg last van dr rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 20:02

sinds ik mijn paard wat inteniver ga trainen is ze last van dr rug gaan krijgen en is ze links wat vaster gaan zitten.

voor d'r rug pijn heb ik een dierenarts gebeld en ik moest van hem veel aan een cambon longeren (elke dag)
ook moest ik daarbij nog gewoon een uurtje rijden
Het is 2 weken over geweest en nu komt het weer het is nu zo erg dat als ik op dr rug aanraak dat ze al zakt

met dr linkerkant gata het ook al beter ik heb ook het zadel laten nakijken of dat goed zat en dat zat goed

ze springt 1x per week

Wat hebben jullie nog voor ene oefeningen voor het rijden of iets met longeren wat kan helpen???
groetjes roxane

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)


kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:22

wat ook kan helpen is om een fysiotherapeut naar zijn rug te laten
kijken die kan nog beter zien waar het precies zit en gaat ze dna ook nog
masseren
het schijnt heel goed te helpen (heb bij meerdere paarden vooruitgang gezien en bij die is het nu helemaal over)

ik heb jammer genoeg geen adres voor je maar je kunt het altijd aan je
dierenarts vragen of hij er eentje weet

xxx kelly


Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:56

Ik heb je natuurlijk nooit zien rijden, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar je zegt dat ie links vast gaat zitten. Dan rijdt jij hem dus vast, je doet kennelijk toch iets verkeerd met trainen. Vraag 't eens aan je instructeur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 22:18

Ik zal idd even naar een fysio vragen. Ik ben ook veels te lang met rugproblemen verder gereden.

Helaas is voor veel DA's fysio nog een beetje een vreemd verhaal en ze staan er niet allemaal voor open. Ik zou er zeker naar laten kijken want het hulp met een fysio kan je er zo vanaf komen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 07:49

ik (of eigenlijk Pablo) zit met hetzelfde probleem. Heeft iemand een adres van een fysio in de regio Den Bosch, of dat van Rodinde voor me?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:16

Er moet toch iets zijn in je rijden waarin je te kort schiet. als het paard links in de rug vast zit, vermoed ik dat hij het moeilijk heeft in de lengtebuiging naar rechts. Dus daar moet je op oefenen. DAarnaast moet je tijdens het rijden het paard heel rond instellen: zodanig dat het stuk nek voor de schoft het hoogste punt is, en lengte houden in de hals. Lengte is belangrijk, op het moment dat een paard kort wordt in de hals, drukt hij zich meestal weg in de rug. Veel lichtrijden, ik denk dat hij doorzitten nu niet prettig zal vinden.

De hond is de betere mens

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:33

Je probleem hoeft niet uit de training te komen. Ik geef heel veel les aan mensen met "probleempaarden" een groot gedeelte hiervan heeft ook rugproblemen, het zijn vaak paarden waar mensen al langer mee tobben voor ze bij mij komen en heel vaak zijn deze paarden niet 100% regelmatig op de voorvoeten of staan ze scheef in het bekken. Met behulp van een goede DA en eventueel een manueel therapeut of fysio knappen ze goed op. Daarna kun je de training aanpassen aan het gevonden probleem en je paard aan twee kanten even sterk maken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:13


Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 20:50

ja ze gaat lings vaster zitten dan rechts dat komt niet door mij maar omdat ze rechter lengtebuigingen moeilijk vind ik ben nu bezig om dat veel te doen en ik ga van de week ef een masseur of fisio bellen ik heb al met de DA gesproken

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 14:57

In de meeste gevallen is het toch echt de ruiter die het paard vast rijdt. Als je een goeie fysio inschakelt, zal hij je ook willen zien rijden om te zien of het probleem voortkomt uit de training of dat het echt aan het paard zelf ligt (een of ander fysiek gebrek). Maar je zegt zelf dat sinds je aan het trainen bent, de rugpijn van je paard steeds erger wordt.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 15:07

naar een fysio gaan hoor! Hoe langer je hiermee door rijdt, hoe erger het gaat worden. Dit zijn hele vervelende blessures. Zelf ben ik er nogal voorstander van om minder te gaan rijden (nog maar 3 x per week ofzo) en veeeel longeren met een pessoateugel en die dan laag instellen.

Met springen zou ik even stoppen als ik jou was. Een verkeerde landing kan heel naar zijn. Vrij springen over in-uitjes is wel heel goed.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:17

Tijdens dat ik een rugprobleem had met leys ben ik gewoon blijven springen. Moest hem alleen meer op mijn zit gaan rijden en niet al te hoog springen.
Door het spring bleef hij lekker ontspannen en ging hij beter door de rug lopen.

Ik zou ook niet te zwaar gaan springen zoals in-uitjes gewoon lekker lage sprongen ga rijtechnisch springen ipv hoog. Je kan beter 20 mooie sprongen op 60 cm maken waarbij je een goed gevoel hebt dan een sprong op een meter wat niet lekker gaat. Kruisje met drafbalkjes en klein stijltjes. Voel wat hij doet en reageer daarop en zoek naar de ontspanning.

Succes Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 10:39

Ik ben het met Prisca eens. Het springen kan misschien voorkomen dat het probleem zich verergert. Lage inuitjes zijn pure gymnastiek voor een paard. Een fysio kan zoveel opleveren dat hij je rijtechnische tips en oefeningen kan geven. Minder rijden en meer longeren zal ook niet je probleem oplossen want zo kun je niet uitvissen wat er precies niet goed gaat. Je zult advies moeten krijgen van een goede ruiter of van een fysio zodat je weet hoe en waaraan je moet werken.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 11:38

Desiree ik kreeg toen met leys zijn rug het advies om alleen losse hindernissen te springen en geen inuitjes omdat er dan teveel van de rug gevraagt werd. Hij daar zich in vast ging houden gevolg dat het alleen maar erger werd. Later mocht het wel.

Mijn fysio geeft tevens les en behandeld het paard erna. Veel problemen zitten in het rijden en niet in het paard zelf. Het masseren erna was merendeel controle van de rug. Ik heb een paard nog nooit zo zien genieten hihihi.

Ik heb op een andere manier leren longeren met de passoa en daardoor is hij alleen maar verbeterd. Ik moest 3 x per week longeren zodat ik ook kon zien wat er in die rug gebeurde. Ook daar had ik hulpvan mijn fysio en haar vriend. Ik heb mijnpaard in 2 weken compleet zien veranderen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 12:35

tja, maar jij kreeg ook goed advies van iemand. En dat werkt, zo zie je maar weer.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers