Paint een apart ras of niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Paint een apart ras of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 20:11

Hoi Xono Tong uitsteken Haha!

ik heb daar ook helemaal geen verstand van ,
en vroeg me af of een Paint nou een opzichzelf staand ras is of is het gewoon een gevlekte Quarter ofzo ?

Hoe zit dat nou ?

(hoop niet dat ik iemand beledigd heb Party!! )



BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:37

Volgens mij is een paint wel gezien als apart ras, omdat het Quarter-stamboek hen niet erkent als Quarter.
Een paint is alleen een paint als het een nakomeling is van 2 Quarters maar met een of meerdere vlekken die GROTER zijn dan een dollarcent en zich bevinden BOVEN de knie van het paard.

Maar eh..."please, correct me if I'm wrong!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:02

Kijk eens hier: http://www.higherpowered.com/horse_arti ... phorse.htm

De origine van het Paint Horse is dezelfde als de Quarter. Paarden van spaanse origine (die toen ook gevlekt konden zijn) zijn tijdens de ontdekking van Amerika vanuit Spanje geimporteerd. Deze paarden zijn net als de Quarters met Engels Volbloeden gekruisd, en ook met deze paarden werd gekoerst. De AQHA (American Quarter Horse Association wilde geen gevlekte paarden, dus heeft dat duidelijk in zijn regels opgenomen) maar de AQRA (American Racing Association) nam dat niet zo nauw met de kleurstelling die de AQHA hanteerde. Omdat in de basis van Quarters toch gevlekte paarden zaten steekt dat om de zoveel tijd onverwachts de kop op. De paarden met vlekken heten Crop Out Quartes en kunnen in het Paint stamboek opgenomen worden. Het oorspronkelijke Paint Horse verschilde niet zo veel met het Quarter Horse, alleen door selectie op kleur is de bouw toch wat veranderd. In het verleden was nam de AQRA (American Racing Horse Association) het niet zo nauw met het registreren van paarden die gevlekt waren en zo zijn er na de fusie van de AQRA en de AQHA Paint horses in de Quarter Registry terecht gekomen. Een van de redenen waarom er nog steeds crop out Paints bij de Quarters voorkomen, die niet bij de Quarters mogen worden geregistreerd en in het Paint Stamboek moeten worden opgenomen.

Voor meer informatie zou ik je het volgende boek willen aanbevelen: The American Paint Horse van Glynn W. Haynes :
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/st ... eader-link
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-05-02 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:08

volgens mij is het enige verschil tussen een paint en een quarter de vlekken (dat is mij vertelt tenminste) en zelf zie ik ook geen verschillen!

feel the power of Nimbo! Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:12

rhynstoner schreef:
volgens mij is het enige verschil tussen een paint en een quarter de vlekken (dat is mij vertelt tenminste) en zelf zie ik ook geen verschillen!

Klopt.

Quote van mijn website:
Dus, het Paint Horse is eigenlijk een gevlekt Quarter Horse. Toen men eenmaal was begonnen met de fok van Quarter Horse zaten er uiteraard ook paarden bij met bepaalde aftekeningen. Naarmate er met die paarden meer gefokt werd, werden de stukken wit van het paard steeds groter. Toen het eenmaal 'te bont' werd, besloot de AQHA (American Quarter Horse Association) dat ze geen bonte Quarter Horses meer op zouden nemen in het stamboek voor de Quarter Horses.

Toen werd er in begin jaren zestig een stamboek voor de Paints opgericht: APHA (American Paint Horse Association). Een groot voorvechter en mede-oprichter van de APHA is Hank Wiescamp (uitgesproken Wheeze-camp), de zoon van Chris Wiescamp wie in 1888 van Winterswijk naar Nebraska (USA) emigreerde.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:15

ach ja ik zie zoveel mensen op de ranch waar ik rijd die zeggen dat een paint een heel ander ras is maar het is dus gewoon een quarter met vlekken! bedankt voor de beverstiging! Knipoog Haha!

feel the power of Nimbo! Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:17

Ik heb zelf een Paint, en vind het wel leuk om te kunnen zeggen dat een Paint een gevlekte Quarter is. Is ook zo, maargoed...je begrijpt wel wat ik bedoel Cool

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:21

XoNo schreef:
Ik heb zelf een Paint, en vind het wel leuk om te kunnen zeggen dat een Paint een gevlekte Quarter is. Is ook zo, maargoed...je begrijpt wel wat ik bedoel Cool
ik heb ook een paintje (om te trainen dan ij is van iemand anders helaas! Verdrietig ) ik hou van paintjes ik kan dr ook niks aan doen! Haha!

feel the power of Nimbo! Knipoog

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 21:22

Aha ! Weer wat geleerd !

Toch wel handig dat bokt ... Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 00:27

Nog wel een kleine aanvulling:

Nadat de Quarters besloten geen paarden met veel wit te regristreren en dus de Paint opgericht werd, konden ook bonte paarden zonder papier in het appendix worden ingeschreven (dit kan nu dus niet meer).

Daardoor zijn er meer mustangs en ook wat paarden met Clydsdale bloed in het Paint stamboek gekomen (bij Paints zie je vaak ook meer 'behang en grofere hoofden).

Bij een Paint zal je dus ook eerder een paard tegenkomen met een opa of oma waar 'onbekend' bij staat (zie bijvoorbeeld Red Pebbles) dan bij een Quarter omdat die veel langer geleden zijn opgehouden met onbekend bloed te accepteren.

Dwz dat er in de Paints toch meer mustang (=onbekend bloed) inzit dan bij de Quarters.

Wat dat betreft vind ik ook dat een Paint toch best zijn eigen ras is en niet zomaar een Quarter met spots (al zijn er heeel veeel Paints die 100% quarter gefokt zijn natuurlijk).

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:20

Buddy heeft in zijn stamboom (aan zijn moederskant), 'k geloof betovergrootmoeder, ook een Paintmare unreg staan Haha!

Buddy heeft geloof ik, in verhouding tot quarters ook een wat groter hoofd trouwens. (Zie profiel).

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:07

maar, het is dus niet zo (dacht ik) dat een paint perse vlekken moet hebben.
Als er uit minimaal 1 paint ouder een effen veulen komt, is het toch een paint

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:32

Stef: dat klopt, dan heet het een breeding-stock.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:47

Sugarmiss schreef:
Stef: dat klopt, dan heet het een breeding-stock.


Maar die kan je, indien het echt helemaal géén wit boven de knie heeft (kolletje oid uitgezonderd), toch (als hengst) in het Quarter stamboek laten zetten?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:53

XoNo"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Stef: dat klopt, dan heet het een breeding-stock.


Maar die kan je, indien het echt helemaal géén wit boven de knie heeft (kolletje oid uitgezonderd), toch (als hengst) in het Quarter stamboek laten zetten?
[/quote]

Nee, was dat maar waar!!!! dan zou een breedingstock hengst meteen heel veel waard zijn!!!

De Quarters willen dat niet ivm het feit dat het paard wel een gen voor bont draagt (indien overo) en dusook een bont veulen zou kunnen gooien...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:55

jeddah"]
[quote="XoNo"][quote="Sugarmiss schreef:
Stef: dat klopt, dan heet het een breeding-stock.


Maar die kan je, indien het echt helemaal géén wit boven de knie heeft (kolletje oid uitgezonderd), toch (als hengst) in het Quarter stamboek laten zetten?
[/quote]

Nee, was dat maar waar!!!! dan zou een breedingstock hengst meteen heel veel waard zijn!!!

De Quarters willen dat niet ivm het feit dat het paard wel een gen voor bont draagt (indien overo) en dusook een bont veulen zou kunnen gooien...
[/quote]

Oh op die manier, geloof toch echt dat ik dat ergens had gelezen! Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 01:28

Is trouwens net als dat de Buckskin en Palomino regristraties in deVS alleen Paint breedingstocks toelaten die ruinen of gesteriliseerde merrie's zijn.

Beetje stomme regels, maar het zij zo...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 01:33

Ja, het paard moest er geloof ik wel ruin voor zijn, maar daarna kon je hem wel in het Quarter stamboek zetten geloof ik, kan dát wel kloppen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 01:39

Als dat klopt, en ik betwijfel het, de Quarters zijn beetje pietluttig Frusty , dan is dat een HEEEEELE nieuwe regel, maar ik ga op onderzoek uit!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 02:43

De paint heeft verschillende karakteristieken waar men zich moet aan houden voor registratie. Als de paint niet de vlekken heeft dat onder de paint regels gezien worden word dit paard ook meteen afgekeurd. Dat is ook hetzelfde bij Appaloosa's. DC heeft twee kleine witte vlekjes dat is een kenmerk van een appaloosa. Als ze dat niet had gehad met de andere karakteristieks was ze meteen afgekeurd geweest.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:02

XoNo schreef:
Ja, het paard moest er geloof ik wel ruin voor zijn, maar daarna kon je hem wel in het Quarter stamboek zetten geloof ik, kan dát wel kloppen?


Volgens mij is de AQHA super streng wat betreft het toelaten van paarden tot hun stamboeken. Ik heb de verschillende regelboeken wel eens door zitten peuteren.
Ik heb één en ander samen gevat op:
http://communities.msn.nl/solidhorses/wistjedat.msnw

Overigens zijn die rulebooks van de verschillende rassenorganisaties op de betreffende homepages na te lezen of te downloaden (gratis).

De geschiedenis van het ontstaan van de American Paint horse en de association is na te lezen op http://www.apha.com/breed/history.html
Laatst bijgewerkt door Paintje op 07-05-02 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:06

DiamondCheckers schreef:
De paint heeft verschillende karakteristieken waar men zich moet aan houden voor registratie. Als de paint niet de vlekken heeft dat onder de paint regels gezien worden word dit paard ook meteen afgekeurd.


Wat versta je onder "afgekeurd" Verward ??
Solid Paints zijn te registreren bij de APHA, ze hebben hun eigen registratie. Eventuele effen nakomelingen zijn wederom bij de APHA te registreren. De solids zijn uit te brengen in hun eigen klasse. Ze zijn bovendien zeer geliefd bij Paint fokkers, ze worden niet voor niets "breeding stock" genoemd Cool .

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:35

Paintje schreef:
Ze zijn bovendien zeer geliefd bij Paint fokkers, ze worden niet voor niets "breeding stock" genoemd Cool .

Is dit niet ontstaan omdat ze vroeger bij de Quarters 'non-breeding-stock' genoemd werden*.
Quarters met teveel wit konden vroeger binnen bepaalde witgrensen wel geregistreerd worden als ze geruind of gesteriliseerd waren, vandaar de kreet 'non-breeding-stock'.

*Ik doel hier alleen op de quarterXquarter veulens.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:52

wat betekend het woord "breeding stock" eigenlijk Bloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:54

breeding= fokken
en stock=vee, dieren

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers