Ataktisch>???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Ataktisch>???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 13:13

Ik las net in een advertentie van een paard dat het dier licht ataktisch was.....!
Wat is dat in godsnaam??? Verward


Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:28

Wildgirl schreef:
Ik las net in een advertentie van een paard dat het dier licht ataktisch was.....!
Wat is dat in godsnaam??? Verward

Tja das heel apart dan komen de seinen van de hersenen niet helemaal door bij de andere delen van het lichaam zeg maar waardoor er later verlamingsverschijnselen op kunnen treden dus je kunt eigenlijk geen sport meer beoefenen alleen maar buitenrijden maar het kan dan ook gebeuren dat je paard opeens in een deel van het lichaam verlamd en valt. Een paard bij ons op stal heeft dat die gaat nou het bos alleen nog maar in maar kan maar zo gebeuren dat het paard erdoor in het bos valt...lijkt me dood eng denk niet dat ik zelfs het bos nog in zou durven...

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:31

meer iets voor medisch?
Ataktie is een verlamming in de ruggemerg, de spierbeweging is niet goed geregeld en op elkaar afgestemd. Naarmate het paard steeds meer werkt krijgt het steeds meer last, met licht ataxi kan nog wel gereden worden, je moet het gewoon in de gaten houden.
gebruik ff de zoekmachine als je meer wilt wete
maar ik zou het paard niet kope als k jou was

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:36

Lisjuh87 schreef:
Tja das heel apart dan komen de seinen van de hersenen niet helemaal door bij de andere delen van het lichaam zeg maar waardoor er later verlamingsverschijnselen op kunnen treden dus je kunt eigenlijk geen sport meer beoefenen alleen maar buitenrijden maar het kan dan ook gebeuren dat je paard opeens in een deel van het lichaam verlamd en valt. Een paard bij ons op stal heeft dat die gaat nou het bos alleen nog maar in maar kan maar zo gebeuren dat het paard erdoor in het bos valt...lijkt me dood eng denk niet dat ik zelfs het bos nog in zou durven...


Hoe kan ik straks dan B starten en is mijn paard gezond verklaard Verward

Chanelletje

Berichten: 848
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Kartonnen doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:39

Muun (mijn paard) is ook atactisch Scheve mond
Maar Munia heeft geen lichte vorm dus weet niet of dit overeen komt..
Heb zelf gelezen dat ataxie niet geneest,
dus als je het koopt zul je je eigen aan moeten passen.. Knipoog

*Weet er zelf niet veel van*

Haha! Woeii!! Die kleurtjes zijn wel erg leuk!! Tong uitsteken
Kun je mensen mee pesten =) Haha!
Lachen Lachen Lachen Trouble en Propje zijn mijn Schatjes!! Lachen Lachen Lachen

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 14:37

thnaks, was niet van plan haar te kopen hoor!was gewoon nieuwsgierig

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:38

LuvdaTossa schreef:
Hoe kan ik straks dan B starten en is mijn paard gezond verklaard Verward

Nou als een paard echt atactisch is kan hij niet gezond verklaard worden wel geestelijk ja maar niet lichamelijk en lijkt me echt niet verstandig om met een atactisch paard serieus wedstrijden te gaan rijden!

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:39

atactisch wil zeggen niet tactmatig, dus loopt vaak onregelmatig. Wij hebben er ook een op stal. Deze is volledig onderzocht door Welling in Bosch en Duijn en het advies is: trainen en zorgen dat de spieren sterker worden. Wel oppassen voor overbelasting. Er zijn zeer veel aandoeningen die ataxie worden genoemd en dat is heel wat anders! Ataxie ook wel Wobbler syndroom genoemd wordt veroorzaakt door fysieke beknelling van de (hoofd)zenuwen vaak in de hals. Vaak veroorzaakt door val, vastliggen etc. Dit gaat nooit meer over. Deze paarden struikelen ook vaak of komen spontaan ten val. Atactisch kan dus wel sterk verbeteren door training, zodat de coordinatie beter wordt en daardoor de onregelmatigheid afneemt of verdwijnt. Het zullen echter geen topsportpaarden worden, maar sommigen lopen nog wel behoorlijk in de (dressuur)wedstrijden, endurance of recreatief (pittig) gebruik

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:16

Lisjuh87 schreef:
Nou als een paard echt atactisch is kan hij niet gezond verklaard worden wel geestelijk ja maar niet lichamelijk en lijkt me echt niet verstandig om met een atactisch paard serieus wedstrijden te gaan rijden!


nou voor mij geld het zelfde als voor Luvdatossa. Het paard wat ik rijd is door meerdere veeartsen afgekeurd op ataxie. Een enkeltje slager, daar waren ze het unaniem over eens.
De huidige eigenaar heeft hem overgekocht en door hem anders te gaan trainen, loopt het dier weer mee in de wedstrijdsport.
Dus het kan wel.
En verstandig, wat noem jij verstandig? Het paard heeft er plezier in, we halen regelmatig een 7 voor de regelmaat van de gangen.
En hij gaat nogsteeds met sprongen vooruit.
Dus wat let ons??

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:20

Ha Unity....

Syta was ook voor een enkeltje slager goed, maar we hebben haar aan gehouden. Door middel van intensieve training samen met haar (longeren, balkjes lopen enz) hebben we haar weer klinisch en ront. laten keuren en ze was 100 %, ook mijn beide (prof paardenmensen) instructrices zien niets meer aan het lopen van haar.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:24

Volgens mij worden wij vaste gast op dit soort topics, Luvdatossa.... Haha!

Er zullen wellicht paarden zijn waar dat het niet voor opgaat, zon 2e kans, maar bij veel kan het wel, er gaat alleen heel veel tijd en moeite inzitten.

Word alleen een beetje moe van de mensen met boekenwijsheid, die bij voorbaad al roepen dat zoiets onmogelijk is.....

En voor de mensen met interesse, het gaat om offspring, het bruintje op de wedstrijdfoto in mijn profiel.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:01


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:05

ik heb ergens stage gelopen op een springstal daar hadden ze er 1 staan die licht ataktisch was en die ze wel L hebben gesprongen en dat ging gewoon goed, maar voor de top lukt het niet, maar met licht atactisch kan je best het b en l rond komen hoor

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:03

Ik zeg ook neit dat het niet kan. Maar bij ons op stal is deze week ene paard atactisch bevonden en heeft dus storing in de hersenen waardoor de seinen neit meer door komen bij de benen enzo en hij kan zomaar uit het niets verlammingsverschijnselen krijgen...sorry maar lijkt me dan echt levensgevaarlijk om dan nog echt wedstrijden te gaan rijden....

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:36

Het is volgens mij geen storing in de hersenen, maar een storing in coördinatievermogen. Daar kun je dus op trainen. Het duurt bij zon paard alleen wat langer voordat ie wat heeft geleerd.

Ik merk het bij offspring ook, als hij iets nieuws moet doen, wiebelt hij achter. Dit word steeds minder, ook doordat hij sterker word.
Maar als je de oefening herhaalt, met de juiste ondersteuning, is er niets meer aan de hand.

En op wedstrijd herhaal je niets anders dan wat je thuis hebt geoefend, dus levensgevaarlijk, tja dan ben ik al die uren in de bak mijn leven aan het wagen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me op dit paard zelfs veiliger voel dan op mijn eigen, niets mankerende paard.


OnTime

Berichten: 139
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:39

Je wil niet weten hoeveel paarden die in de topsport lopen een vorm van ataxie hebben. Het ligt er maar net aan in welke mate ze het hebben. Je kan deze paarden gewoon blijven starten. Door middel van training kan je al een heleboel verbeteren.
Ataxie is zo'n beladen woord, iedereen begint gelijk te stuiteren en te roepen dat het einde verhaal is voor je paard.
Dat is dus vaak niet zo, met de juiste begeleiding en training kan je met zo'n paard nog best ver komen in de sport.

jocelyn

Berichten: 83
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Ataktisch>???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:27

ik rij ook een paard wat atactisch is het is heel verschillend hij kan weken goed lopen en dan zet hij echt zijn benen goed neer en dan is het hem weer te veel dan blokeerd hij aan alle kanten hij gaat stil staan en loop alleen maar naar achteren een heel eng gezicht want hij laat gewoon zijn achter benen staan en staat gewoon met zijn voorhoeven op zijn achter hoeven
ik heb gavraagd aan mijn instructeur hoe ik dat op kan lossen
ik moest hem dan wel naar vooren houden want als die zo raar doet heb je kans dat die inderdaat gaat vallen en dat is veel pijnlijker ook rij ik hem goed naar beneden je moet hem dan wel goed blijven activeren want anders gaat hij ook valen ik ben al 2 keer met hem gevallen met galoperen omdat hij op zijn voeten gaat staan
ik galopeer nu alleen stukjes een lange zijde
ik doe hem nu een jaar en hij gaat stukje bij stukje beter lopen hij durft zich al veel meer te ontspanen en hij loopt regelmaatiger
ik rij hem maar drie keer in de week en de rest lekker buiten
ook krijgt hij een spier versterkend middel selenium met vit E na het rijden gaat hij bij mij altijd onder het solarium en masseer ik zijn rug dan zie je echt als ik dat doe dat hij zich hellemaal ontspand
dus je kan best een atactisch paard rijden als je maar weet wat je doet

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:43

OnTime schreef:
Je wil niet weten hoeveel paarden die in de topsport lopen een vorm van ataxie hebben. Het ligt er maar net aan in welke mate ze het hebben. Je kan deze paarden gewoon blijven starten. Door middel van training kan je al een heleboel verbeteren.
Ataxie is zo'n beladen woord, iedereen begint gelijk te stuiteren en te roepen dat het einde verhaal is voor je paard.
Dat is dus vaak niet zo, met de juiste begeleiding en training kan je met zo'n paard nog best ver komen in de sport.

Ben ik het mee eens, Een paardje wat ik kon, had een zware vorm van ataxie hij was ook 1m80 groot dus misschien is het misgegaan omdat hij zelf ook niet snapte hoe hij er mee ommoest gaan net als zn baas toen, hij is wel ingeslapen omdat het op een gegeve moment niet meer ging. MAar het kan inderdaad ook netzogoed wel goed gaan, want je ziet zoveel paarden in de sport die licht atactish zijn./

-= I said goodbye, and i know you're allright now..=-
Soms moet je als je valt, gwoon weer ff opstaan

Vergeef me voor mijn spelling <--- Dislectie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 58 bezoekers