Wat heb je nodig om te kamperen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xsimone
Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Groningen

Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-10 18:51

Hallo allemaal,

In de zomervakantie ga ik voor het eerst in mijn leven kamperen met een vriendin.
Nou heb ik hier totaal geen verstand van eigenlijk. Ik heb een 2 persoonstentje, verder niks.
Maar wat heb je allemaal nodig om te kamperen, ik neem aan ook een koelkastje of iets dergelijks, hoe werkt dit? En hoe werkt het met stroom? Of heb je dat niet met kamperen? Ja moet je telefoon toch ergens kunnen opladen lijkt mij?
En nog heel iets anders, hoe ontbijt je 's morgens? Zelf potje pasta en een brood meenemen ofzo? En een vrok en mes?

Wie kan mij als kampeerdeskundige helpen? *D


Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:53

Waar ga je kamperen? Op een caming of in 'de wildernis'?

Op campings zijn standplaatsen vaak uitgerust met een stekkerdoosje die boven de grond uitsteekt met 1 of 2 'ingangen'.. dus een verdeelstekker is wel makkelijk.
Ik zou een koelbox ipv een koelkast meenemen :P en vaak is er eeen winkeltje op de camping waar je broodjes kan kopen en ook beleg..

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:55

heey simone,
naast je tentje heb je het volgende nodig

luchtbed/matje
slaapzak
kussen
stoelen en tafel
koelkastje zodat je wat koel het staan
bestek bekers, borden pannen
gaspitjes

ga zo maar door

wij halen altijd in de ochtend brood en melk in het winkeltje/bakker, en beleg kopen we steeds als het op is en dan lekker in het zonnetje ontbijten..

stroom heb je wel moet je wel aanvragen, ( verlegsnoeren zijn dus erg handig)

Coco Chanel is Met pensioen
L1+4 eindstand

xsimone
Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-10 18:56

Ik ga gewoon kamperen op een camping ;)

Maar een koelbox, zou je die een hele week kunnen gebruiken? Dan doen die koelelementen het toch niet meer?
Haha volgensmij gaat het echt nog wat worden :P

edit: thankyou Lies!


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:56

koelkast :P Waar wil je die neerzetten en hoe ga je dat meenemen? Ik zou idd een koelbox doen als je iets wilt bewaren. Maar ik koop gewoon elke dag een nieuwe fles drinken, en boodschappen om te koken :)
's ochtends bij het ontbijt haal ik een stokbrood, wat ik besmeer met zelf meegebrachte nutella, en als je iets hartigs wilt kun je kaas/worst halen bij de winkel. Of belegde broodjes :)

[o]

Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:59

Ik ben van het 'kontkamperen'. Oftewel, met de fiets op stap. Tent achterop en crossen maar.
Wat je nodig hebt hangt waar je gaat staan. Sommige campings hebben een winkeltje, sommigen hebben een restaurant oid. En soms is er ook niets.
Je eigen borden, bekers en bestek is wel handig. Als je zelf wilt koken ook nog een kookstel en pannen. Stroom kun je wel krijgen op de meeste campings, maar het hangt er maar net vanaf wat je mee neemt of je het nodig hebt of niet. Je kunt je telefoon ook in het toiletgebouw onder lading leggen. Er bestaan koelkasten voor op de camping, maar met een tweepersoonstent heb je daar geen ruimte voor.

Heeft je vriendin wel eens gekampeerd?

Hier de fiets, opgeladen en al!
Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:01

Ik neem overigens ook plastic bekers, borden en bestek mee. Scheelt weer afwas :Y)

[o]

Wibo

Berichten: 303
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:01

Je hebt ook van die kleine camping-koelkastjes, misschien kun je er 1 lenen van een kampeerder?
Verder heb je gewoon nodig wat je normaal ook nodig hebt: bestek, borden, glazen, luchtbed, kussen, gaspitjes, potten, pannen, stoelen en een tafel, en alles wat je verder nog naar binnen schiet.

:oo

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:01

Er zijn ook koelboxen die op stroom werken. Dus dan is het wel mogelijk. En besides, een koelbox bewaart de temperatuur op zichzelf heel goed..

Voor in een tentje raad ik veldbedjes aan! Het zijn krengen om op te zetten en om erin te komen, maar als je eenmaal ligt, liggen ze beter dan menig luchtbed (die ook constant weer leeglopen :P )
Als je zelf gaat koken is een gasflesje met een pitje erop handig, maar je kan ook gewoon uit eten gaan :P
Strandstoeltjes/kampeerstoeltjes en eventueel een tafeltje is ook erg fijn om bij de hand te hebben.. en misschien een kledingwasrekjedingetje om natte bikini's/handdoeken aan te drogen?

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:03

Anne. schreef:
en misschien een kledingwasrekjedingetje om natte bikini's/handdoeken aan te drogen?


Daarvoor neem ik een touw, en die knup ik tussen 2 bomen :Y) Je leert wel handig zijn als je ook nog eens met een kleine auto gaat kamperen _O-.

Wat ik overigens niet kan missen is een skottle braai :) :9

[o]

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:04

Da's waar.. een waslijn :P Het is voor mij ook alweer lang geleden hoor :o

Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:05

Ik ben gewend om heel primitief te kamperen. Er kan letterlijk niets extra's mee. Heel veel dingen hangen met elastiekjes aan de fietstassen. Heel veel dingen die hier staan zou ik nergens kunnen laten...

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:03

LZP --> BI

Toos Onderschriftloos :D

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:39

Kamperen kun je doen zoals je dat zelf wilt...
Vanaf backpacken tot met de auto naar een compleet ingerichte tent in Frankrijk.... Van volledig zelfvoorziend tot alle dagen uit eten...Voor mij gaat er - hoewel ik de laatste jaren niet meer heb gekampeerd - weinig boven een tentje, kampvuurtje (als het mag) met glaasje wijn op een rustige camping in Scandinavië met de dichtstbijzijnde winkel op 25 km...Zoek campings die passen bij jouw manier van kamperen. Wil je een natuurcamping (met alleen toilet en douche) of wil je zo'n park met winkel, kroeg en zwembad?


Maar pas als je weet wat je wilt, weet je ook wat je mee kúnt nemen. Ga je op de fiets zoals Petra, dan ben je beperkt en is een extra stel kleren, toiletspullen, kookgerei en slaapspullen alles wat je mee kunt nemen. Heb je een grote auto dan stouw je die gewoon vol met alles wat je nodig zou kunnen hebben, inclusief barbecue.

Ik heb trouwens nog wel een paklijst, mocht je die willen hebben stuur dan even een pb...

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:23

Hoe lang ga je weg?

Ik kampeer geregeld een weekeindje in een tent en heb dan helemaal niet veel nodig. Deze tijd van het jaar kan het echter nog wel vriezen 's nachts en dan heb je een stuk meer nodig.

Standaard neem ik mee:
- tent
- luchtbed
- fleecedeken voor op bed
- deken
- kussen
- kookstelletje + gasflesjes
- aardewerk bak om in te koken en uit te eten (ik neem dus geen apart bord mee)
- klein snijplankje (dient ook als bord voor brood)
- setje bestek
- toiletspullen
- kleding

Voedsel:
je kunt heel veel dingen verzinnen die niet in de koeling bewaard hoeven te worden. Gewoon een beetje creatief zijn. En als je toch de ruimte hebt dan is een koelbox vaak voldoende. Zorg er natuurlijk wel voor dat de tent niet in de volle zon staat want dan is het wel erg lastig.
Koop ongesneden brood want dat is langer goed te houden. Ook krentenbollen zijn heel goed houdbaar. Pas op met zoetigheid/vruchten. Als je dat wel hebt doe dat dan in de koelbox. Gewoon om het weg te houden van insecten. Voedsel uit blik is heel goed bruikbaar (denk aan knakworst, erwtjes etc). Je kunt dat ook warm maken in het blik zelf haal dan wel de 'deksel' er even af. Sla op krop is langer te bewaren dan losse sla in een zakje. Blikken soep of soep 'in zak' is ook buiten de koeling te bewaren en dus prima geschikt. Er zijn ook veel producten die je gedroogd bewaart en even moet weken. Denk aan zongedroogde tomaatjes, gedroogde paddestoelen... ook couscous hoef je alleen maar even te overgieten met kokend water. Dingen die je ook goed kunt verwerken zijn gedroogde pruimen, noten, pijnboompitten, rozijnen, uien, wortelen, . Ik ben zelf vegetarier, maar mijn vriend eet ook graag droge worst. Ook dat kun je natuurlijk prima mee nemen en bewaren.

veerle123
Berichten: 382
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Vaalbeek

Re: Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:20

Ja wij namen geen borden mee, maar gamellen, ik weet niet of je dat kent?? Dat is echt enorm gemakkelijk, veel chiro's en scouts gebruiken dat ook. Een touw is bij ons enorm nuttig geweest, kun je direct je kleren er aan ophangen enzo.
Wij hadden olijfolie in een soortje flesje waar normaal lenzenvloeistof inzit gedaan.. We hadden ook peper en zout mee.
WC-papier, wij hadden campings dat er geen aanwezig was, en ook handig voor je hande, dus ook vochtige doekjes!!!
Ook een zaklamp is altijd super handig voor in de avond.
Hopelijk heb je er wat aan...

veerle123
Berichten: 382
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: Vaalbeek

Re: Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:21

en ja wij hadden een pot choco en confituur van thuis meegenomen!

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat heb je nodig om te kamperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:54

Het hangt van je vervoer af. Als je met OV of wandelen gaat beperk je de zaken flink. Naast tent zijn slaapzak en matje wel belangrijk, en een gaspitje + pannetje kan ik zeker aanraden als je wat langer dan een paar dagen weggaat, omdat zelfs als je niet zelf gaat koken, een kopje thee/soep/koffie/chocomel echt zalig is als je 's middags aankomt (of 's ochtends uit de tent.) Eigen beker / bordje / bestek is idd handig. Wc-papier is ook noodzakelijk - je weet nooit waar je terecht komt. Mijn ervaring is dat oost-Europa over het algemeen beter voorziene campings heeft dan (oh horror) de Franse.

Wij kochten het meeste eten ter plekke, hoewel ik wel een paar kuipjes jam mee had en twee minidoosjes 'de Ruiter'. Maar verder kun je het gewoon daar kopen.

Wat betreft koeling: je kunt (of in elk geval, kon) op veel campings je koelelementen inleveren en dan weer gekoeld terugkrijgen. Maar wij hadden geen mogelijkheid voor een koelbox, we bewaarden dus gewoon geen bederfelijke dingen. Dingen die 'een beetje koel' moesten blijven kun je in je warmste trui wikkelen of in de slaapzak, eventueel met een fles koud water erbij. Ook hebben we wel eens flessen frisdrank in de beek gelegd :)

Vergeet ook niet een zaklampje (de fietslampjes van de hema zijn wel briljant, die hele kleintjes) en een paar waxinelichtjes. En een zakmes ( / blikopener / kurkentrekker) komt ook regelmatig van pas.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mvdende, nuscaniels, petje86, rider en 66 bezoekers