Wat verstaan jullie onder zware training???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Wat verstaan jullie onder zware training???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 22:33

Ik las laatst in een topic dat iemand zei dat ze ongeveer 3 dagen in de week zwaar traint. Nou zou ik willen weten wat iedereen hier onder zwaar trainen verstaat, ligt het aan de tijdsduur dat je aan het rijden bent of vindt je dat je zwaar traint als je bepaalde oefeningen aan het rijden bent etc. etc.

Nou brand maar los zou ik zeggen Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:48

dat verschilt heel erg..

Ik ga meestal 1 of 2 keer per week een lange rit maken.. en dat is dus gewoon 3 uur over het strand en dan voornamelijk door het mulle zand.. dat is dus zwaar..

Maar als ik les heb en der daarbij verzamel is dat ook zwaar voor der..

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:59

Dit zal per persoon verschillen. Ik vind een uurtje in de bak, aan de teugel al zwaar. Maar voor een lekkere bosrit van 2 uur draaien wij onze hand niet om.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:05

ik denk ook dat dat per persoon heel erg verschilt, ik train elke dag met mijn pony en voor haar is dat middelmatig. zwaar is het pas in de les.
maar ze vind het ook nog moeilijk en ik vind het weer moeilijk om daarop te reageren.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:06

Ik snap natuurlijk dat dat per persoon verschilt, daarom ben ik ook nieuwsgierig Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:13

okee zo.

dan zal ik nog wat voorbeelden geven Knipoog Haha!

voor mijn pony is het een zware trainig als ik oefen op het voorwaards-neerwaards en de galop... voltes en recht stellen. zoals ik al zei, zij vind het moeilijk en ik vind het moeilijk om daar weer op te reageren. dat is nog best een gestuntel.
mijn instructrice heeft zware training met haar paard als ze echt gaat oefenen op de galopswissels, appuyeren, wijken in galop zulke oefeningen.

bij ons kwpn paard, is het een zware training als je goed traint op de galopt, terug nemen en weer aangaloperen enz. zij gaat te snel en leert nu om niet zo te racen.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:02

Tsjah wat is zwaar he... als ik rijd, rijd ik meestal 3kwartier/ een uurtje. Vind ik dan redelijk 'zwaar'. Als ik dan naar manege paarden kijk die soms 3/4 uur op een dag lopen, denk ik; zullen die het niet veel 'zwaarder' hebben? Ach gut En eigenlijk vind ik het rijden meestal zwaarder voor mezelf dan voor mn paarden Bloos! Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:26

Lachen Trainen doe ik in de bak altijd even zwaar en voor ontspanning gaan we naar buiten. Ik rijd ongeveer vijf keer in de week waarvan dus een keer lekker in het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:30

Zwaar is een relatief iets. Wat voor het ene paard licht werk is, kan voor het andere paard heel zwaar werk zijn.

Naar mijn idee is zwaar werk, werk waarbij het paard zich duidelijk in moet spannen. Dus dat een paard er echt moeite voor moet doen om een bepaalde oefening goed uit te voeren. Voor het ene paard kan dit het uitvoeren van een pirouette zijn, voor het andere paard het lopen van een grote volte.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:34

Tijdsduur is voor mij zeker geen graadmeter. Ik kan een staprit van drie uur gaan maken en ik weet wel zeker dat dat voor mijn paard minder belastend dan een uur flink tempo rijden. Ook is een uur dressuren met mij gegarandeerd minder zwaar voor ons paard dan wanneer mijn zusje hem een uur dressuurmatig traint, iig qua oefeningen. Zij rijdt hem op M-niveau, ik B/L. Maar ik rijd hem buiten vaak weer wat actiever. Ik kan ook niet goed omschrijven waar bij mij de grens ligt, wanneer ik iets 'zwaar' noem.

En wat is zwaar... Vergeleken bij de wedstrijden die hij loopt (endurance en SGW) zijn de trainingen van ons paard nog relatief licht. In een training loopt hij geen hele L-cross (incl. dressuurproef en springparcours) of een rit van 60 km. Hij kan zijn krachten beter sparen voor die wedstrijden. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:38

een crosstraining is vrij intensief, anderhalf uur werk met wel veel stappauzes. Dat is dus gecombineerd technisch springen (smalle sprongetjes puntjes e.d.), het 'grote werk' (niet per se hoog, wel imposante massale sprongen) en veel galopwerk.

Springles is nooit oo zwaar, dressuurles kan dat wel zijn. Met name na een les (of training) met veel schakelwerk, echt doorverzamelen in galop en heel veel zijgangen zijn ze moe.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:53

Wat versta ik onder zwaar.. Een uur intensief dressuren met nieuwe oefeningen is zwaar.. (Maar dat doe ik bijna niet..) Maar volgens mij meer voor mij dan voor hem.. Mijn lessen zijn over het algemeen wat zwaarder door nieuwe dingen.. En met ogen op de grond verleg je toch je grensen wat meer..
Veel galoperen vind mijn paard zwaar omdat dit niet zijn makkelijkste gang is.. Momenteel rijd ik bijna iedere dag.. waarvan maar 20 a 25 minuten echt intensief..
Dus schakelen... Terug, weg, terug en galop. Wat meer oprichten..
Als ik een dag minder zin heb dan laat ik hem lekker ronddraven.. Rond en laag.. Of een dag alleen stappen .. longeren doe ik momenteel niet veel meer door omstandigheden en zo wissel ik het wel af..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:10

Ik vind zwaar per paard verschillen en niet perse per persoon.

Verder sluit ik me aan bij CCCCorine.

Het is maar net hoe ver je paard is in de africhting en hoe daar zelf mee om gaat. Ik spreek daarom ook niet over zwaar maar liever over 'intensief'.
Zwaar impliceert dat iets té is (geweest) en intensief vind ik toch anders 'in de bek' liggen.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:27

Wat is zwaar ......................!
Vindt de benaming intensief ook veel beter passen!
Ik rij western, en ik rij mijn pony een kwartiertje voor de les lekker warm (voorwaarts neerwaarts).
Tja en daarna beginnen we met de verzameling.
Aangezien wij (pony en ik) pleasure rijden is het de bedoeling dat wij de gangen vertragen (dus niet langzamer wat veel mensen denken)en vlakker maken.
Dit is erg vermoeiend en vergt best wel wat van de spieren en moet je dit langzaam opbouwen.
Daarnaast is de lope (galop) erg vermoeiend aangezien deze ook vertraagt moet worden maar ze mogen niet de sprong verliezen.
Met mijn trainers zijn we er nu voor aan het zorgen dat ze eerst in balans loopt en worden de gangen stukje bij beetje vertaagt.
Bij ons gaat het er om dat het beetje bij beetje beter wordt en dat dit langzaam (duurt echt wel een paar maanden) opgebouwd wordt.
ze wordt elke dag ongeveer een half uur tot 45 minuten gereden en heeft twee dagen in de week vrij (paddock of stap molen).
Ik denk dat de zwaarheid (intensiviteit) in de training ook ligt in wat je vraagt , hoe je het vraagt en hoelang je vraagt !

Gr Alice
Laatst bijgewerkt door Alice01 op 21-10-04 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:28

Zwaarte ligt niet alleen in de lichamelijke inspanning, het kunnen ook de indrukken zijn die iets vermoeiend maken.
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst op vreemd terrein wezen springen, zoveel heeft hij niet gedaan qua werk, maar hij heeft z'n ogen uitgekeken en heel veel geleerd. Was dan ook bekaf toen we klaar waren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:32

dat wilde ik ook nog zeggen. Een training kan ook mentaal inspannend zijn, Pablo was na zijn 1e crossles ook danig onder de indruk.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:40

Hangt van het paard af waar ik opzit Knipoog

De jonge merries zijn na een half uur lekker rond en voorwaarts rijden al flink moe, terwijl ik Ot echt weleens flink doorpak, veel schakelen, zijgangen, wendingen etc. Dan is hij aan het einde ook wel moe

Springles valt bij mij wel onder zwaar, dan moeten we toch wel flink aan de bak Clown
Crosstrainingen zijn wel zwaar, maar dan geeft hij door zijn enthousiasme niet echt het gevoel dat hij moe is na afloop In het begin wel, toen zag hij zoveel gekke dingen dat hij na een minuut of 40 al bekaf was Bloos

Na afloop van een SGW heb ik hem nog niet moe gezien, trainingen zijn meestal zwaarder

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:07

Margreet schreef:
Zwaarte ligt niet alleen in de lichamelijke inspanning, het kunnen ook de indrukken zijn die iets vermoeiend maken.
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst op vreemd terrein wezen springen, zoveel heeft hij niet gedaan qua werk, maar hij heeft z'n ogen uitgekeken en heel veel geleerd. Was dan ook bekaf toen we klaar waren.

Helemaal mee eens. Onbekende terreinen en indrukken hebben vaak meer invloed op Ret dan puur de lichamelijke inspanning die hij levert. Dat geeft-ie na een wedstrijd of training op nieuw terrein dan ook vaak duidelijk aan: bij thuiskomst heeft hij geen zin meer aan gepruts aan z'n lijf op de wasplaats en veel gedoe, dan gaat-ie het liefst met z'n kont naar de staldeur aan z'n hooi staan knabbelen en dan moet je niets meer van hem vragen. In lichamelijk opzicht is hij dan echt nog wel fit, maar mentaal gezien is het op zo'n moment genoeg geweest. Bij trainingen thuis of op de club heeft hij dat niet of nauwelijks, hoe intensief ze qua lichamelijke inspanning ook zijn.

Ik heb het zelf trouwens ook, dus ik kijk er niet echt van op. Zet mij ook maar met een bak chips achter de pc na een wedstrijd, liefst in m'n eentje. En vraag niet te veel meer van me. Haha!

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:34

Ik rijdt meestal 4 a 5 keer in de week, enne dan niet elke dag een zware training, maar meestal 2 a 3 keer in de week wat springen, dit is namelijk niet goed voor elke dag he!! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:38

Karin schreef:

Ik heb het zelf trouwens ook, dus ik kijk er niet echt van op. Zet mij ook maar met een bak chips achter de pc na een wedstrijd, liefst in m'n eentje. En vraag niet te veel meer van me. Haha!

ik ook, maar dat is toch wel fysiek. Heel vroeg eruit, lange dag en veel rijden, dan gaat het bij mij meestal Slapen op de bak

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:39

Ik rijdt meestal 4 a 5 keer in de week, enne dan niet elke dag een zware training, maar meestal 2 a 3 keer in de week wat springen, dit is namelijk niet goed voor elke dag he!! Knipoog

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:40

en idd door het losse zand, maakt het altijd zwaarder, ook ene lange buitenrit, vooral als je in bossen komt met bergen en veel los zand, is dat een zware training.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:51

Lielle schreef:
ik ook, maar dat is toch wel fysiek. Heel vroeg eruit, lange dag en veel rijden, dan gaat het bij mij meestal Slapen op de bak

Bij mij niet, ik ruim het liefst 's avonds ook nog zo veel mogelijk van mijn zooi weg zodat ik dat de volgende dag niet hoef te doen. Zelfs een wasje draai ik nog wel op de avond na de wedstrijd. Mijn adrenaline houdt niet op met stromen zodra ik uit het zadel stap. Maar naar een feestje of iets anders 'gezelligs' krijg je me op zo'n avond niet, veel te veel drukte aan m'n kop. Wat dat betreft lijken knol en ik wel op elkaar. Haha!

Maar oeps, het gaat nu over wedstrijden en niet meer over zware trainingen... Bloos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:05

Zwaar hangt ook af van het africhtingsniveau van je paard.

Voor mijn paard bestaat een zware training uit veel galop, schakelen en overgangen, zijgangen en [vliegende]wissels.

Ik kom net terug van de les en daar zag ik iemand [:D] bezig met een paard in het schakelwerk en die kon van een heel expressieve draf zo doorsluiten naar een meer passage-achtige draf. En de wissels gingen direct al in series. Die dingen die voor mijn paard [en mezelf] nu zwaar zijn, zijn voor dat paard een eitje Lachen