rotstraal!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

rotstraal!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 17:35

tja, ook ons is het overkomen dat ons paard rotstraal heeft Huilen , hij heeft ontzettende stinkerige voeten( kenmerk voor rotstraal), en er zit allemaal witte rotzooi tussen de straal in. Huilen
punk is beslagen met rubbers en ijzers, deze rubbers zijn om de achterkant van de hoef iets omhoog te krijgen zodat hij niet op zijn straal gaat lopen.
sinds we verhuisd zijn van stalling doen we niet zelf meer zijn stal verzorgen, maar wordt dat gedaan door de man waar de stallingen van zijn.
nu weten wij ook wel hoe die aan dei rotstraal is gekomen, punk staat HEEL vaak in een natte stal, daardoor gaat de rotzooi tussen de rubbers zitten waardoor je de straal heel erg moeilijk kunt schoonmaken.
we hebben de rubbers aan de achterkant laten doorsnijden zodat we het kunnen schoonmaken.
de staleigenaar zegt dat het komt door de rubbers Frusty maar mijn zus en ik weten wel beter, het komt door dat punk altijd in een vieze stal moet staan Extreme duivel Boos!
we hebben geprobeerd om punk met z'n voet in een emmer te zetten zodat hij kan baden in de soda!
dat is natuurlijk een grote ramp, hij is er erg bang voor, waardoor hij zich lostrekt en in paniek raakt.
1 keer geprobeerd met de PRAAM maar jongens dat doe ik us nooit meer, wat is dat zielig joh, dan maar niet baden in de soda, dan maar met een spons schoonmaken.
we gebruiken egyptische zalf er ook voor, we zien alleen niet zoveel verandering!
hoelang zou dit nou gaan duren, als die maar niet mank gaat lopen want dan hebben we wat aan de hand.
ik zit er echt mee in mijn maag over die praam, punk was echt kwaad op ons en ik heb me zelf beloofd om dit dus nooit meer te gebruiken.
maar ja, wie is het nu 'schuld' wij, of de staleigenaar die zijn stal niet goed genoeg schoonmaakt! Verward

wie heeft ook eens zoiets meegemaakt met rotstraal?
er verzorgt niemand een paard zo goed als je zelf!!!!!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 17:51

Als hij elke keer weer terug moet in een zompige stal zal het niet snel beter worden denk ik ....

Ik heb zelf nooit Egyptische zalf gebruikt , droogt dat de straal ook uit en houdt het vocht buiten ?
Dat scheelt dan wel iets natuurlijk ...


Bij Marena smeer ik haar stralen altijd in met teer zodra ze wat te zacht beginnen te worden ,
dat helpt super !

Ik weet alleen niet of je dat ook mag gebruiken als het al te erg is ......

Beterschap in ieder geval , en als de stal echt steeds nat is dan zal dat toch moeten veranderen eigenlijk .....

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 17:55

ja we hebben al een sgezegd dat we de stal zelf schoonmaken, maar daar wordt heel raar op gereageerd Verward
we kunnen hem het beste zelf verzorgen!!!!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:14

Al kun je er maar een schoon plakje stro bovenop uitstrooien , zou ook al schelen ....

Mischien nog eens erover praten ?

Als je paardje last heeft van hun manier van verzorgen vinden zij dat toch ook niet fijn zeker ?

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:25

Als je paard heeft kan je beter geen teer gebruiken.
Dit sluit namelijk de hoef af.
Wat je beter kan doen is inderdaad elke dag met Egyptische zalf in smeren.
Mochten er diepe gaten in de straal zitten dan pak je de achterkant van een theelepeltje.
Hiermee maak je het in het gat zo goed mogelijk schoon.
Dan egyptische zalf, watje, zalf, watje tot het helemaal vol zit zeg maar.
Dit moet je goed volhouden.
Het duurt wel een tijdje voordat het helemaal over is maar het gaat wel.
Bij pen was het helemaal over maar nu heeft hij het weer Boos!
ligt inderdaad aan de stal.
Je moet zoveel mogelijk schoon stro in de stal hebben en vooral pies is funest voor de hoeven.
Probeer te overleggen met de stalhouder.
Het ligt niet aan je zelf, maar aan de stal.
Wat je wel kan doen als het beter is (de straal) wat vaker interen.
Daar voorkom je toch wel veel problemen mee.
Heel veel succes en laat even horen hoe het gaat.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:29

ben het helemaal met lin eens.
mijn paard heeft het ook gehad en na een aantal weken elke dag egyptische zalf gebruiken was het weg.
wat je wel kan doen als het weg is, isdan zijn/haar voeten goed schoonmaken met soda en dat zogenaamde teerspray erover spuiten, dit sluit minder af dan echte teer maar verhard wel.
en inderdaad een watje goed in die zalf en er helemaal in stoppen, 2 dagen laten zitten, eruit halen en weer opnieuw erin, het zit namelijk meestal nogal diep van binnen
groetjes marianne

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:40

wat supergoed werkt is pix hoefspray van Leovet. het laat de straal ademen terwijl het de bactieriën doodt. echt superspul is dat. Het werkt echt tot in deJe kunt het gewoon bij de ruitersportzaak halen. Vind het persoonlijk beter werken als egyptishe zalf.
En verder idd de stal goed schoonhouden.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 22:01

Je moet idd eerst al de bacterien en hun 'poep' uit de hoeven krabben, dit is zacht wit en zwart spul. Het lijkt alsof het de hoef is , maar het is zacht en kruimelig als je het wegkrabt.
Dan CTC spray erop spuiten. Dit kun je bij de DA kopen. Zodra de spray op de overgebleven bacterien komt, gaat het bruisen. De bacterien gaan dan dood. Na een paar dagen nog een keer herhalen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:01

Mijn Sib heeft ook een tijd rotstraal (gehad). Het komt inderdaad ten eerste door slechte stalhygiene, dat ben ik met je eens!
Wat bij mij goed werkte was iedere dag uitschrobben met lauw water met opgeloste soda. Daarna Egyptische zalf erin (evt. met een watje erin proppen) of die Egyp zalf echt werkte weet ik niet. Maar alleen schrobben met soda doet al een hoop goed. Ik weet dat het een probleem is omdat je met die rubbers zit, maar hou vol! Is het mogelijk om hem/haar een poosje overdag in een stenen paddock te zetten?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:45

Ik wil je graag deze site aanbevelen www.rwl-quality.nl

Staat heel veel uitleg in en je kunt het ook in Belgie krijgen!

Trouwens ook heel handig is de zgn Blue boot om de voetjes in de biotex te te zetten ,soda raad mijn hoefsmid af .Ze kunnen er lang in staan en ze wennen er snel aan.Handiger als een emmer Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 21:56

echt geen teer, door de eerder genoemde reden! je kunt ook tandpasta met watten gebruiken.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:14

lin_ schreef:
ligt inderdaad aan de stal.
Je moet zoveel mogelijk schoon stro in de stal hebben en vooral pies is funest voor de hoeven.
Probeer te overleggen met de stalhouder.
Het ligt niet aan je zelf, maar aan de stal.
Wat je wel kan doen als het beter is (de straal) wat vaker interen.
Daar voorkom je toch wel veel problemen mee.
Heel veel succes en laat even horen hoe het gaat.


Nou hier heb ik dus ook ervaring mee Boos! Gatver als ik dit lees wordt alweer pissig Boos!

Nu Nappie al 5 weken 24uur per dag op stal staat, mest ik dus elke avond zelf mijn stal uit!!! (ik betaal een heleboel stalgeld, maar ze weten niet hoe ze moeten mesten Frusty )
Bij ons worden de drollen namelijk uitgeschut en wordt er alleen een nieuw laagje stro overheen gedaan. 1 x in de week wordt de stal helemaal leeg gehaald. Je mag niet zelf mesten want anders wil iedereen dat en gaat er teveel stro doorheen, eigenlijk mag ik niet eens drollen scheppen of de urinevlekken weghalen!!!!!!!
Eergisteren heb ik echt dikke plakaten (van 4 cm. dik) voor uit z'n stal gehaald! En ik vond het al zo raar dat zijn stralen steeds slechter werden. Hij staat op dat gedeelte met zijn voorbenen en daar zijn zijn hoeven dan ook het slechtst. Ik weet echt niet hoe ik dit verder moet oplossen. Ik maak het schoon met betadine en daarna smeer ik het in met hoef en zool. Met de staleigenaar erover praten heeft totaal geen zin want dan moet iedereen klagen, dan pas willen ze er iets aan doen (tja en de andere paarden staan lekker op het land, dus de stal blijft schoner en ze staan minder lang in de plasvlekken, dus wordt er minder geklaagd!) Jammer, want een paard wat dus gedwongen op stal moet staan krijgt hierdoor dus nog meer mankementen. Er wordt dan wel gezegd, "maar we doen wel meer stro in Nap z'n stal"! Maar het moet gewoon droog zijn, anders is het schone droge stro ook weer zo nat en goor en heb je er nog niets aan!! Ik heb al overwogen om naar een andere stal te gaan kijken als er geen oplossing komt, helaas is er vrijwel geen plek vrij bij andere pensionstallen!

Ik vindt het echt zwaar KL**TE, het kost m'n paard z'n hoeven, mij een berg geld en een hele hoop meer werk en ergenis. Moet ik verdorie dus naast mijn gewone werk ook nog eens een stal gaan uitmesten, terwijl ik er veel geld voor betaal zodat ik het eigenlijk niet zelf hoef te doen!!!

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 21:33

jullie hebben allemaal goeden ideeën, maar met de soda zijn voeten in baden dat gaat me toch niet lukken, we hebben het al geprobeerd bij punk,zijn voet in een emmer stoppen, paniek joh!
die voet die hoort daar toch echt niet in volgens punk Boos! , tja en als dat een keer is mislukt lukt je dat geen 2e keer meer. Boos!
dus doen wij als we bij punk zijn, zijn stal maar zelf uitmesten Extreme duivel .
we behandelen zijn voeten met egyptische zalf, eerst goed schoonmaken met een borsteltje en dan de zalf met een wattentip er goed opsmeren.
ik hoop dat het hiermee wel overgaat, alleen is de vraag hoelang gaat dit dan duren Verward
ik merk ook aan punk als hij over dikke stenen moet lopen dat hij ze probeert te ontwijken, hij heeft natuurlijk pijn aan zijn voeten.
ik heb echt moeite met hem Huilen , het is een flink en zwaar paard, en dan moeten zijn arme voetjes dat gewicht dragen Verdrietig en dan ook nog eens rotstraal aan je voeten hebben.! Huilen

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:45

Punky surf eens naar de paardedrogist en kijk eens naar de blue boot om daar je paard met zijn voet in te zetten(met biotex) .Is lang zo eng niet en hij kan er langer in staan......
Vertrouwen erin krijgen en dan lukt het vast!

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 23:35

vanmiddag hebben we het geprobeerd met hooitouwtjes Verward deze insmeren met egyptische zalf en dit dan in het gaatje duwen Verward
jongens wat is me dat voor een taboe zeg!!!!!!!!!! Huilen
punk wordt steeds meer paranoia!!!!!
hij laat nu steeds moeilijker zijn voeten behandelen, maar we gaan gewoon door, we houden ons geduld er maar bij Haha!
iets anders hebben we niet nodig als alleen maar GEDULD,GEDULD EN NOG EENS GEDULD! Koe

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:59

heel goedkoop en effectief:
zout.
gewoon een scheut zout oplossen in water en dan schoonschrobben met een tandenborstel.
een paar dagen volhouden en de rotstraal is over.
wel de stal goed schoonhouden natuurlijk!!
toedeledoki
gillian

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 12:31

Ik ga met Gillian mee.

Mijn paard had er ook wel eens een beetje last van en na een strandrit was het gelijk over.

Ik snap eigenlijk niet wat jullie tegen teer hebben , ik heb een hele goede ervaring met teer.
Het paard zelf had gewoon geen stralen meer, alles was roze en pus Misselijk en stinken niet normaal.
Ik teren , elke dag en na 2 weken kwam er weer harde hoorn op.
Helaas toen het paard bijna goed was heeft de eigenaar hem weer op het land gegooid Extreme duivel .

Je moet verder heel rustig blijven, je paard zomaar in een emmer zetten zal hij ook niet 123 accepteren.
Ga gewoon voeten wassen en til daarbij ook even de hoef op en maak de onderkant schoon.
lekker relaxed blijven en behandel ook de benen waar geen rotstraal zit.
Iedere keer hetzelfde been wordt in verband gelegd met narigheid.
Om de(meeste) prut eruit te krijgen kun je ook eerst een stukje over het verharde lopen. Of gebruik gewoon je handen, dat deed ik ook met die merrie want met een hoevenkrabber was te pijnlijk.
Ik stond daar elke dag de stront eruit te peuteren Misselijk maar het heeft wel geholpen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:44

Zeewater werkt altijd het beste. Ik zou de hoefsmid ook tussendoor even de stralen laten bijsnijden. Lijkt me inderdaad lastig dat Punk zooltjes heeft, hierdoor kan er allerlei rommel bij zn straal komen en kan je het ook lastig schoonmaken. Wat ik zou doen:
- toch het natte stro elke dag uit de box halen (anders gaat het echt niet weg..)
- veel smeren met egyptische zalf
- hoefsmid de hele zaak laten schoonsnijden (en als het schoon is kan je wel teren, anders niet, dan sluit de teer de hoef juist af van de buitenlucht en geef je de rotstraal een extra kans, dus alleen als alle rotstraal ook is weggesneden teren)
- lekker een stukje over het strand rijden
Wij hebben het ook zo gedaan en het was met een maand weg! Anders kan het vaak nog wel lang duren...

lauraB
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:43

Punky- als je de mogelijkhei hebt om de Pix-hufspray van leovet te kopen (spul dat merelberfe over vertelde) dan zou ik dat proberen! super spul is dat!. we hebben hier een paardje gehad die na een tijdje emmeren echt alleen maar omhoog ging als we haar in de soda wou zetten. Toen had ons hoefsmid dat spul aangeraden omdat het bij haar niet te doen was met biotex en ze had kei erge rotstraal. Hij had het echt diep weggesneden. Maar na 5x met dat spul erin gespoten te hebben was de rotstraal weg! En de paard geeft geen problemen met toedienen! Je moet het gewoom in en over de straal spuiten.

Afbeelding

leovet Pix-Hufspray
Schützt den Huf vor Nässe, aggressivem Stallmist und Krankheiten. Bewahrt durch aktive Wirkung den Strahl vor Fäulnis
leovet Pix-Hufspray imprägniert Sohle und Strahl so wirksam, daß Schäden verhindert werden. Es dringt in tiefe Furchen und Schad-stellen ein und wirkt dort desinfizierend. Die Hufsohle bleibt atmungsaktiv und der Strahl gesund. Zusätzlich wirkt Balsamterpentin durchblutungsfördernd, wachstumsanregend und hornfestigend. Die regelmäßige Anwendung schützt vor Schädigungen des Hufes durch Strahlfäule. leovet Pix-Hufspray ist treibgasfrei und einfach anwendbar, das Pferd erschrickt nicht. Schützend und aktiv wirkend! Tip für die Anwendung: Sohle und Strahl gut reinigen. Lassen Sie die mit Strahlfäule befallenen Stellen durch den Hufschmied ausschneiden. leovet Pix-Hufspray auf der ganzen Sohle und dem Strahl verteilen. In die tiefen Strahlfurchen eintropfen. Danach den Huf kurze Zeit hochhalten bis leovet Pix-Hufspray eingezogen und angetrocknet ist.

op het site kun je ook de tekst in het engels krijgen. Maar dit spul is echt een aanrader! kun je gewoon in de ruitershop halen.

~groetjes~

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 21:49

bedankt allemaal voor jullie tips Haha!
ik ga er zeker gebruik van maken en laat het jullie wel weten hoe het verloopt Haha!
allemaal bedankt!
ik was de redding nabij Huilen