Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
petraaken schreef:Heb dus gisteren eindelijk het bewuste artikel kunnen lezen. Snap dus niet goed wat hij bedoelt met dat onderste zwaartepunt. Ook kan ik moeilijk geloven dat de halslengte + hoofd gelijk moet zijn aan de schofthoogte. Van dat bekken kunnen kantelen of niet heeft hij wel gelijk in. Een paard dat op de voorhand loopt van nature uit (dus overbouwd is) kan inderdaad heel moeilijk op de achterhand lopen gewoon omdat zijn bouw dat niet toelaat. Maar om alle slechte dingen op de volbloed toe te schrijven weet ik niet hoor.
Sammie schreef:Met dat laatste had ik ook wat moeite, maar niet alle volbloeden waren slecht. Ook in het EASP zijn een aantal hengsten xx ggk. Het enige waar ik echt mijn vraagtekens bij zet is dat stukje in het blauwe gedeelte (uitgelicht). Net allemaal iets te gemakkelijk neergezet.
Dees schreef:Ter verdediging van wat ik begrepen heb wat het EASP voor ogen staat:
Het gaat niet zozeer om het ras, maar om het type.
De EV van tegenwoordig wordt erop gefokt gebouwd te zijn als een hazewindhond; laag aan de voorkant, grote stuwende kont. Dat is niet het type dat dus in opperste verzameling op de achterhand kan gaan zitten.
Citaat:De EV die wel in het evenwichtsmodel staat, en ouders hebben die ook dat evenwichtsmodel hebben, daar heeft het EASP helemaal geen problemen mee (begrijp ik dan).
Toch, Karel doet (geloof ik) weldegelijk uitspraken over de hardheid van het beenwerk van EV en moderne been gebreken die onze paardenpopulatie niet kende voor invoer van EV-bloed. Het EV is een ver doorgefokt ras, en ze mankeren wel nogal eens wat.
Bovendien, paarden die niet in het evenwichtsmodel staan (en dus hun gewicht niet evenredig over alle 4 de benen verdelen) zijn sneller vatbaar voor beenproblemen.
Citaat:Weliswaar houdt het EV het bij lange na niet zo lang vol als de zebra en is de levensduur ook aanmerkelijk korter. Maar wat ze beide specifiek, op het zintuig van de vlucht geselecteerd, gemeen hebben, is een uitgeproken neurveus karakter.