Pony verloten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Pony verloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 19:09

Ik zie zojuist op 5 in het land een stukje over een loting waarbij de hoofdprijs een minishetlander (moortje) is. Of, zoals de precentatrice zegt, een dwergshetlander Haha!
Pony is gewonnen door iemand, het lot is ook verkocht, maar de pony is nog niet opgehaald.
Hoe denken jullie hier over?
Ik ben hier absoluut geen voorstander van, aangezien je zo een groot risico loopt dat mensen die totaal geen verstand van paarden hebben zo'n beestje winnen om hem vervolgens maar in de achtertuin te zetten ofzo.
Jullie mening?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:21

Mag dat wel zomaar? Ik meen me te herinneren dat daar regels voor waren...

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:28

Dat mag niet!! En daar heeft de manege bij ons in de buurt iets op gevonden. Namelijk een waardebon voor de pony verloten en de 'eigenaar' die die bon heeft gewonnen mag hem aan de manege eigenaar verkopen voor 1000 piek, (er wordt op geboden en dan krijgen ze dat geld wat ervoor geboden is en dus niet die 1000 piek avnd e manege eigenaar). Zo hebben wij dus een prachtige pony op de boerderij staan...'gewoon' en lootje kopen en winnen die pony...

Maar ik vind dus eigenlijk dat het niet kan... vooral met zo'n minishetje denken ze veels te gauw van "oooooh die zetten we wel 'ff' in de tuin, leuk voor de kinderen" Frusty

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:31

Vrienden van mij hebben ook ooit een veulen gewonnen met een loterij. Heel enthousiast belden ze ons op, ze hadden hem nog niet gezien maar het zou vast een leuk veulentje zijn...

Tot het veulentje gebracht werd. Het bleek een tuiger te zijn en aangezien dit echte dressuurprikkers waren, was zo'n tuiger natuurlijk helemaal niets.
Dus m'n vader zei, fax het papier maar, als het wat is kan je hem komen brengen.
Nou, binnen 5 minuten hadden we de fax binnen, waar onderaan stond dat het veulentje inmiddels op de wagen stond en dat ze NU wegreden...

En dit is er uiteindelijk van geworden:
Afbeelding

Met 4 jaar hebben we hem verkocht, hij liep inmiddels L dressuur + wp (mennen) en was Z startgerechtigd in de vaardigheid.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 20:08

Dat heb ik ook gelezen.
Het mag idd niet, maar je wint bij die loterij dus 300 euro. Als je wilt kun je met dat geld het shetje kopen.
Er wordt wel eerst gekeken of je een stal hebt en een stukje land ofzo waar hij kan lopen.
Dit is de uitleg die bij ons in de regionale krant stond.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 21:56

Ik vind zoiets niet mogen....
Je weet nooit wat de mensen ermee doen.
wie weet weten ze nog geen eens hoe ze zo´n beestje moeten verzorgen.
Daar kunnen de mensen dan zelf niks aan doen maarja goed....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:23

Ik vind het ook helemaal geen goed idee om een pony (of een ander dier) te verloten.
Vroeger kreeg je rond de paasdagen vaak een kuikentje kado bij de supermarkt, gelukkig hebben ze dit ook afgeschaft.
Op deze manier komen dieren in handen van mensen die er niet mee om kunnen gaan, of er geen tijd / ruimte etc. voor hebben.
Het zou veel beter zijn om een loterij te houden met bijv. geld als hoofdprijs, als iemand die prijs wint en graag een pony wil hebben, dan koopt ie die vast wel voor het gewonnen geld.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:40

Tja, zo hebben wij eens een verloting gehad binnen de drafsport vereniging. Gelukkig waren dat wel allemaal 'paardenmensen', dus die pony heeft het goed.

In ons dorp heeft ook iemand een shet gewonnen en in een opwelling ach leuk in de tuin meegenomen. Ponietje staat nu bij andere mensen in het dorp die zelf 6 paarden hebben omdat de mensen die de pony gewonnen hadden toch niet wisten hoe er voor te zorgen.

Hoeveel pony's zouden in deze situatie niet naar de slacht gaan?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:46

toevallig heb ik dat ook op tv gezien een paar uurtjes geleden!
ik vind dat ook niet kunnen het is toch belangrijk dat het beestje goed terecht komt! Verward

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:47

Het mag volgens mij helemaal niet meer en is bij de wet verboden!!!! Scheve mond

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 07:45

ja ik heb het ook gezien. Inderdaad, een 'dwergshetlander' *LOL*

Hier op de manege wordt het geloof ik het ook al elk jaar gedaan, maar ik vind het ook niet kunnen.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 12:49

Hier bij ons is er altijd op koningendag een paardenmarkt en dan kan je s'ochtens al lootjes kopen. S'avonds word het dan uitgeloot en altijs kun je 2 minishets winnen.

(Bm Stables wat BTW daar ook paarden aan het kopen!)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 13:06

Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen. Je weet nooit waar zo'n beestje terechtkomt.
Bij ons op de manege heeft altijd een pony gestaan die 'gewonnen' was door een gezin dat er niet voor kon zorgen. De manege-eigenaar mocht de pony gebruiken en de eigenaren kwamen heel af en toe een ritje maken. Pony is nu ruim 30 en staat nog steeds lekker in de wei. Heeft een fijn leven gehad. Maar het kan ook anders.

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:42

Nou das niet niks als je opeens een pony hebt gewonnen en je kan er niet voor zorgen. Wat dan?
Citaat:
Cody schreef: Ik vind dit eigenlijk niet kunnen


Ben ik mee eens

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:26

Ik vind het niet kunnen/mogen!!!!!
Je koopt een pony toch omdat ie bij je past!!!! niet omdat je dan toevallig die opony kan winnen!!! Oolk weet je idd nooit of de winaaars goed voor hem zorgen!

Ik ben er dus fel optegen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 07:00

Ik heb dus een keer een pony gewonnen. Was er echt super blij mee (natuurlijk Haha! ) en hij is bij ons ook goed terecht gekomen. Maar toch vind ik ponies verloten niet kunnen.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 09:38

*zucht*
Is iemand eigenlijk wel van plan om mijn eerder berichtje te lezen?
Je wint 300 euro, geen pony. Als je die 300 euro wint krijg je een soort eerste kooprecht op die pony.
Ik vind het echt niet zielig op deze manier, alles wordt goed geconteroleerd.
En over mensen die een shetje wel leuk vinden en er later niets mee doen en hem verwaardelozen: Als ze die knol niet winnen bij een loterij kopen ze hem wel op de markt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:04

In Vianen hebben ze dat jaren gedaan in Oktober met de paardenmarkt. Ik weet dat ze het nu idd anders doen omdat de wet het verbied het hoe en wat weet ik helaas niet Frusty .

Als mensen zo´n beest verloten maar hun ook tevens begeleiden en helpen met verzorgen en die mensen die hem willen het hebben heb ik er geen problemen mee. Maar helaas is dat vaak niet het geval Verdrietig . Ze belanden in een achtertuin omhet gras kort te houden en helaas tot overlast van de buren Misselijk .

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:14

Zo hebben wij ook een een keer een pony gewonnen,
dat was bij een kortbaandraverij en wij waren de enigste sponsors die zelf ook paarden houden.
Als een andere sponsor had gewonnen hadden ze gewoon een waardebon gekregen maar wij kregen dus de pony.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:22

Ook ik vind dat het niet kan.
Ook al krijgen ze die 300 gulden, het gaat om het principe.
Een lootje kost niet zoveel. 2 euro ofzo?
Ieder kind kan een lootje kopen, die horen dat van die 300 gulden niet, die willen die pony.

Iedere mafkees kan een pony kopen, ook zonder lootje heb je voor weinig geld een pony. Ik vind gewoon dat er over het algemeen te makkelijk wordt nagedacht over de aanschaf van een dier. Net als kinderen. Ieder mens wat geslachtsrijp is kan aan kinderen beginnen, ook als ze nog niet voor zichzelf kunnen zorgen. Eigenlijk zou er gewoon een opleiding, een cursus voor moeten zijn wat je goed moet beëindigen voor je de zorg van een ander mag nemen.

Een pony winnen lijkt leuk, maar na even sparen kan je er zelf ook 1 kopen. De aanschafkosten zijn het niet, maar ook een shet moet goede hoefjes hebben, kan geen hele winter op een kaal gras staan zonder bijvoer, heeft een wormenkuur en entingen nodig.

Ik walg van zulke praktijken en zou er dus ook zelf nooit aan mee doen maar alleen mijn mening geven!